Världens nyheter
Europeiska militärer beger sig till Grönland: "De första militära enheterna är redan på väg"
Frankrike, Tyskland och de nordiska allierade ökar närvaron i Arktis.
HQ
Europeisk militär personal började anlända till Grönland på torsdagen när Danmark och dess allierade började synligt förstärka Arktis-säkerheten, i hopp om att motverka Trumps insisterande på att Washington måste kontrollera den strategiskt belägna ön.
Utplaceringarna följer på oavgjorda samtal mellan amerikanska, danska och grönländska tjänstemän som mildrade spänningarna i ton men misslyckades med att minska djupa meningsskiljaktigheter om suveränitet.
Efter Tyskland och de nordiska allierade var Frankrike det senaste att bekräfta trupputplacering. "De första franska militära enheterna är redan på väg. Fler kommer att följa," sade president Emmanuel Macron på X.
