Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

hårdvarurecensioner

Evercade EXP

Evercade är tillbaka med en uppgradering av sin portabla succé, och nu är de väldigt nära att leverera den bästa bärbara retrounderhållning så går att finna...

I takt med att spelmarknaden går mot allt större spel som dessutom släpps i ofärdigt skick, och som ofta fungerar som ett slags onlinebutiker snarare än rena underhållningsprodukter, har retro fått ett rejält uppsving. Minikonsoler har visat sig vara ett genidrag och satsningar på andliga uppföljare till serier som Castlevania, Suikoden och Banjo-Kazooie har dragit in rekordsummor på Kickstarter.

I kölvattnet av detta har det även vuxit fram en stor scen för nya retroenheter, antingen sådana som har inbyggda spel (och som ofta flirtar med piratverksamhet) eller sådana som använder vanliga retrokassetter och gör det möjligt att enkelt avnjuta gårdagens spelmagi på dagens skärmar. Den senaste tiden har dock ytterligare en kategori blivit alltmer populär, och det är huvudsakligen (jag återkommer till ordvalet) i denna fålla vi hittar Evercade.

Evercade EXP
Kassetterna innehåller runt ett tiotal spel och levereras i en liten retrodoftande låda komplett med manual.

Jag talar nämligen om spelenheter inriktade mot retro, men där spelen levereras på kassetter som förr i världen. Och i fallet Evercade levereras spelen dessutom i en slags miniatyrfodral liknande de som fanns till Mega Drive komplett med en instruktionsbok. Och jag skulle fara med rejäl osanning om jag inte medgav att det under recensionsperioden varit betydligt trevligare än jag hade räknat med att verkligen frossa i retro och återigen få byta kassetter mellan spelomgångarna och faktiskt bläddra i instruktionsböcker, vilka är betydligt snyggare än det var förr i världen och bjuder därmed på en slagsförskönad retroupplevelse.

Missförstå mig nu rätt, jag spelar väldigt mycket retro och miniversionerna av NES, Super Nintendo och Mega Drive är alltid inkopplade i min TV. De dras dock alla med ett märkbar laggande och det blir inte riktigt samma sak av någon anledning när jag har 30-40 spel inbyggda att bläddra mellan. Nya Evercade EXP löser detta genom att bjuda på små spelsamlingar på kassett (mellan sex till åtta titlar i de jag fått testa), alla klassiska spel från kända utvecklare.

Själva enheten är en rejäl uppgradering från sin föregångare sett till främst byggkvalitet och har en smäcker, vit design utan att kännas sådär överdrivet minimalistiskt som allt ska vara nuförtiden. Här finns en del knappar och reglage, vilket förstärker retrokänslan i en lite småköttig enhet som har samma känsla som en klassisk Game Boy eller kanske ännu hellre en Game Gear. Dess lite grova yta ger dessutom ett behagligt grepp och det finns dessutom knappar för vertikalt spelande i de spel (TATE, bland annat 1942) som stödjer detta.

Evercade EXP
Menyerna går att ställa in och är trivsamt retroinspirerade. Vill även poängtera att Ghouls 'n Ghosts (nedra vänstra hörnet) kan dra åt helvete.

Knapparna är genomgående av god kvalitet och har en tydlig och distinkt känsla, något som även inkluderar axelknapparna. Med det sagt har jag lite synpunkter på volymknapparna samt Select och Start. Dessa är nämligen otroligt "klickiga" och låter ungefär som att trycka ned en tangent på ett mekaniskt tangentbord av bra kvalitet. Exakt varför man valt denna lösning vet jag inte, men det gör att du kommer störa folk och höras om du är i ett tyst rum. Utöver detta finns även knapp för att sätta enheten av/på, en turboknapp, hörlursuttag (Bluetooth saknas dock, vilket är ett minus) och USB-C för att ladda.

Något som tyvärr inte förbättrats så mycket som jag hade hoppats är skärmen som jag upplever är lite urtvättad i färgerna och inte riktigt har den lyxiga krispighet (800 x 480) jag nog helst hade velat ha på en enhet som denna. Dessutom är skärmen otippat liten i förhållande till de ganska tjocka kanterna runt om och inte heller tillräckligt ljus, så jag tror inte du kommer se bra alls om du vill spela en solig dag på stranden. Det finns dock tillbörliga inställningar för olika skärm-ratios samt möjlighet att spela med scanlines och liknande. Missförstå mig rätt, det är verkligen inget fel på skärmen och den är klart vassare än föregångaren, men den ger inte känslan av en ultimat portabel retroenhet och för detta drar jag av en betygspinne. Du kan dock även ansluta enheten till din TV med mini-HDMI (vilket tyvärr inte medföljer) om du vill spela med bättre bildkvalitet och har möjligheten.

Evercade har gjort ett riktigt fint arbete med att inleda samarbeten med betydande utgivare såsom bland annat Atari, Bandai Namco, Capcom, Irem. Tack vare detta finns redan ett betydande bibliotek av kassetter att köpa med retromagi, riktigt bra spel som helt motstått tidens tand och utvecklades på den tiden då ett trasigt spel var trasigt för alltid, något som ledde till att de nästan uteslutande släpptes i ett bra skick, och dessutom var begreppet mikrotransaktioner överhuvudtaget inte ens uppfunnet. Såvitt jag vet saknas dock Sega fortfarande, vilket är en plump i protokollet. Med det sagt är det som sagt trevligt med kassetterna och dessa är dessutom oväntat billiga. Att systemet dessutom stödjer så kallade save states är dessutom förbaskat trevligt.

Evercade EXP
Styrkorset kan kännas lite svampigt men presterar helt perfekt även i krävande titlar.

Så var det då ordet "huvudsakligen" jag nämnde i andra stycket av denna recension. Varför är Evercade EXP bara huvudsaklen en enhet för de som gillar kassetter? Jo, för att enheten faktiskt levereras med 18 inbyggda Capcom-titlar bland vilka vi hittar odiskutabla höjdare som 1942, Bionic Commando, Breath of Fire, Final Fight, Mega Man and Street Fighter II. Jag skulle faktiskt argumentera för att utbudet är så gott att den som älskar retro och vill ha en rolig resekamrat kommer ha glädje av enheten även utan att köpa till något ytterligare.

Något som däremot inte riktigt är lika resekamratsvänligt är batteriet som jag uppskattar håller i ungefär fem-sex timmar. Det är för lite tyvärr. Även om det är lätt att ladda med USB-C så hade jag velat ha åtminstone 50% mer batteritid. Jag vill även nämna de uppdaterade menyerna som nu har stöd för wifi (sannolikt för uppdateringar), fuskkoder och gömda spel samt en flik för något som kommer senare. De två sistnämnda är såklart svåra att betygsätta i dagsläget, men kan mycket väl visa sig vara relevanta tillägg - eller något som helst saknar betydelse i slutändan.

Med allt detta sagt finns alltså utrymme för förbättringar. Jag vill gärna ha högre kvalitet på skärmen, längre batteritid, stöd för Bluetooth och så tycker jag att Evercade ska göra allt och lite till för att få med sig Sega på tåget. I slutändan är dock Evercade EXP en tydlig uppgradering från sin föregångare och en härlig retroenhet för alla som bara vill få spela utan att bekymra sig om uppkopplingar, uppdateringar och annat. Jag har haft betydligt roligare med kassettbyten och instruktionsböcker än jag nog trodde och att den här kommer följa med på många resor framöver är givet.

8 / 10
+
Härligt retrokoncept, suveräna inbyggda spel, bra knappar, klockrent styrkors, god byggkvalitet, kan kopplas in i TV