Den nyöppnade studion Archetype Entertainment huserar inte några duvungar direkt. Grundad av branschveteranerna James Ohlen, Chad Robertson och Chris King med titlar som Baldur's Gate, Dragons Age och Knights of the Old Republic på CV:t förväntar man sig nästan något utöver det vanliga och så verkar det också bli. Deras rymdrollspel, Exodus som doftar ljuvt av Mass-Effect kommer nämligen att erbjuda något helt unikt. Det kommer att ha flera olika slut som utvecklas under år, decennier och till och med århundraden.
Våra val i spelet kommer alltså att följa med oss genom sekel och därmed påverka slutet i en mängd olika riktningar. Detta möjliggörs genom något som kallas time dilation, eller tidsutvidgning. Enkelt förklarat, tidens gång vid höga hastigheter. Så ju snabbare föremålet rör sig, desto större tidsutvidgning. Enligt James Ohlen är detta kärnan i själva spelet och han förklarar tekniken i en Q&A-video som nyligen publicerats.
Handlingen är lika spännande som den är komplex. I Exodus har mänskligheten flytt en döende planet för att hitta ett nytt hem. Mängder av ljusår bort, i Centauri-systemet hittar vi beboeliga planeter och med hjälp av genteknik delas vi upp i nya grupperingar som genast börjar kriga om världsherravälde. Vårt jobb blir att stjäla främmande vapen och teknik från de mäktigaste varelserna i universum, Celestials - mänsklighetens största fiende. Men det finns en hake, tidsutvidgningen. Som resenärer på interstellära uppdrag är dagar decennier där hemma. De uppoffringar vi gör för att skydda vår nära och kära skapar oförutsägbara konsekvenser som förändrar vår värld - omformar framtiden. När vi återvänder hem möter vi konsekvenserna av våra val.
Här hittar du Q&A-videon och här hittar du trailern om du har missat den. Exodus är också spelet där Matthew McConaughey gör speldebut. Bara en sådan sak.
Exodus är i produktion och har i dagsläget inget officiellt releasedatum. Det kommer att släppas till PC, PS5 och Xbox Series S/X.