Att väntan efter en ny del i F-Zero-följetongen har varit lång är en underdrift av episka proportioner. Hela 20 år har nämligen hunnit passera sedan racing-pärlan F-Zero GX lanserades till Nintendo Gamecube, och det har inte gått en dag sedan dess utan att trogivna fans (undertecknad inräknad) har suktat efter en regelrätt uppföljare eller åtminstone en uppiffad återutgivning. Nu har Nintendo äntligen tagit sitt förnuft till fånga och dragit fram Blue Falcon och resten av original-svävarna från garaget, och med nya Battle Royale-titeln F-Zero 99 bevisar man att suget efter futuristisk racing är lika stort år 2023 som det var 1990, och man gör det dessutom samtidigt som man adderar trivsamma nyheter som lovar gott inför framtiden.
I sin absoluta grund så är F-Zero 99 en modernisering av originalet som släpptes till Super Nintendo för 33 år sedan. Det visuella från 16 bit-eran är intakt även om man har polerat bakgrunder och pixlar för att ge helheten ett mer följsamt och stiligt intryck. Den stora skillnaden här är dock att F-Zero 99 är ett multiplayer-äventyr där du ställs mot 98 andra förare för att stångas om positioner och åtråvärda pallplatser. Det finns som exempel ett vanligt spelläge som låter dig testa en fristående tävling där ett ynka race bestämmer vem som är bäst, och beroende på hur väl du genomför dessa utmaningar så samlar du på dig poäng och biljetter som gör att du kan delta i spelets större turneringar - Grand Prix.
För det är i dessa tävlingar som F-Zero 99 briljerar som allra mest, och Battle Royale-tillägget fungerar verkligen perfekt tillsammans med denna klassiska spelserie. Under det första loppet så behöver du nämligen bara hamna bland de 80 bästa förare, men redan efter lopp två är det bara 60 av dessa som återstår. Vid tredje racet går sedan antalet utmanare ner till 40 och efter den fjärde holmgången är det bara 20 förare kvar som slåss om att hamna överst i rakningen via en regelrätt final. Det handlar dock inte enbart om att komma etta i det sista loppet för att kunna titulera sig som vinnare utan alla dina poäng från föregående lopp adderas till slutsumman vilket gör att du under hela turneringen måste prestera på topp. Det är sammantaget ett ytterst nervkittlande och underhållande spelläge som grabbar tag i en från första till sista stund, och att avväga mellan att spela säkert (för att inte elimineras från tävlingen) eller satsa för att vinna positionering är ständigt en fröjd för en som spelare.
Nintendo har förövrigt gjort ett ypperligt jobb med att få det att fungera med hundra spelare på samma bana. För även om kartorna från originalet är sig lika så hade det såklart inte fungerat att låta alla svävare starta på den minimala startlinjen från förr. Istället har man adderat ett stor startområde till varje sträcka där alla har lika stora möjligheter att slåss om att komma först in på den riktiga banan, och det är ett smart sätt att lösa ett nytt problem på samtidigt som varje lopp känns rättvist från start till mål. Ett annat tillägg är att man som spelare kan plocka upp små gyllene "sparks" under varje lopp. Dessa uppkommer från en rad olika anledningar (kollisioner, specifika övertagningar och unika AI-styrda fordon), och när man har fyllt hela sin mätare kan man hoppa upp på en separat bana ovanför alla andra där man betydligt enklare kan komma fram mot täten. Det återigen ett smart system som piffar upp en gammal trotjänare, och att välja när man ska utnyttja denna superkraft under varje lopp adderar en känsla av strategi som originalet inte hade. Visst, puristerna hade kanske velat se mer regelrätt racing där gimmickar av det här slaget lyser med sin frånvaro, men för den hektiska flerspelarfesten man bjuder på så passar det verkligen som handen i handsken.
I dagsläget erbjuder förövrigt F-Zero 99 tillsynes samtliga kartor från Super Nintendo-titeln, men du kan bara delta i Knight-turneringen för stunden, vilket minskar urvalet till blott fem nivåer i Gran Prix-tävlingarna. Dessa är förvisso briljanta med klassiker som Mute City och Big Blue, men om du suktar efter Fire Field eller Red Canyon får man snällt få vänta innan Queen- och King-turneringarna låses upp. Det verkar förvisso som om man kan spela banor som tillkommer under dessa tävlingar redan nu också, men då gäller det att ha tur när man gör ett random race då det bara är på det sättet man kan testa de andra kartorna utanför ovannämnda turneringar.
F-Zero 99 känns annars som en ypperlig plattform för att kunna addera mer material i framtiden. För just nu finns det "bara" fyra svävare att välja mellan, och även om man kan piffa upp dessa med nya färger och dekaler så hoppas jag att vi kommer få se mer kreationer längre fram. Förhoppningsvis kan vi till exempel se framemot både banor och svävare från andra F-Zero-titlar, och jag personligen hade verkligen velat se Wind Walker, J.B. Crystal och Hot Violet från Game Boy Advance-klassikern F-Zero Maximum Velocity göra gästspel under kommande uppdateringar.
I slutändan är F-Zero ett finurligt sätt att göra serien relevant igen utan att varken vi som spelare eller Nintendo behöver investera allt för mycket. Visst, det är inget nytt äventyr med Captain Falcon i huvudrollen, och det är inte heller en remaster av F-Zero GX, men då väntan som bekant har varit så monumentalt lång är jag mest glad över att spela något nytt från serien jag älskar så kolossalt mycket. Battle Royale-tillägget fungerar sedan som redan nämnt perfekt, och den snabba och smidiga spelbarheten lämpar sig ypperligt på en bärbar konsol som Nintendo Switch. Så om du, likt mig, har längtat efter att få sväva fram i hundratals kilometrar i timmen tillsammans med andra förare (samtidigt som tonerna från Big Blue pulserar genom högtalarna) så är F-Zero 99 ett självklart val så här under hösten, och vi håller såklart tummarna att detta bara är början på en full comeback för en av Nintendos mest bortglömda spelserier. Världen behöver nämligen mer futuristisk racing, och i dagsläget är F-Zero 99 bland det bästa alternativet på marknaden för såväl gamla som nya spelare.