Det går inte komma undan med vad som helst, inte idag - inte hos mig. Nog för att jag kallats grafikkåt både en och 1200 gånger (guilty as charged!) men när Codemasters dundrar ut den hett efterlängtade "next gen"-versionen av fjolårets F1-spel är det en hysteriskt nedbantad och halvtrasig version av ett redan mediokert spel som vi erbjuds. Det är inte särskilt bra det här, och det är en renodlad skam för en studio vars höjdpunkter hör till genrens främsta stunder.
Codemasters pysslar just nu för fulla spätt med kommande rallysimulatorn Dirt Rally. Spelet befinner sig i "early acess"-stadie och kommer mest troligt att släppas i färdig form först i slutet av 2015. Jag har tillbringat säkert 50 timmar tillsammans med Dirt Rally de senaste två månaderna och älskar det av hela mitt hjärta. Codemasters har såhär långt verkligen gjort allting, precis allting, rätt.
Det har dock varit skakigt hos studion bakom de kultförklarade Colin McRae Rally-titlarna på slutet. Grid 2, Dirt: Showdown och Grid: Autosport var alla tre medelmåttiga och Playstation 3- och Xbox 360-versionen av studions senaste F1-titel var deras överlägset sämsta såhär långt. Jag hade verkligen trott (och hoppats) att de skulle hinna fixa alla problem och stoppa tillbaka funktionaliteten som saknades i fjolårsversionen (last gen) av det här spelet. Men icke.
Split screen saknas, Classic-läget är borta, en fungerande "safety car" lyser med sin frånvaro precis som, förarintervjuerna, möjligheten att skapa sin egen karriär, hela karriärläget, rivals-funktionen samt möjligheten att byta team och mycket annat. Att kalla det här för ett halvt spel är ingen överdrift. Snarare tvärtom. Detta är väl i grunden, om jag ska vara helt ärlig, cirka 35% av det spel som exempelvis F1 2013 var.
Nu kanske du är en av de som inte bryr dig i mängder av spellägen och bara vill bänka dig i kolfiberstolen bakom ratten på Hamiltons Merca och bara spika chassit ned i asfalten med hjälp av sinnessjuk downforce i den där underbara Eau Rouge-böjen på Spa. Inte ens då lyckas F1 2015 erbjuda den typen av högkvalitativ racingunderhållning som tidigare spel i serien gjort. Varför? Eftersom det är proppat med grafikbuggar som stör helhetsintrycket. Samtidigt är bilfysiken bra - det hade varit trevligt om Codemasters bemödat sig med att polera och buggtesta spelet innan de väl släppte det, dock.
Men ja, låt mig backa bandet en smula. Jag känner hur jag låter otroligt negativ här, det finns ju trots allt flera riktigt härliga pluspunkter i F1 2015 som naturligtvis måste belysas. När det gäller bilfysiken är Codemasters som vanligt riktigt duktiga. Jag önskar mig nästan alltid mer simulering än vad F1-serien erbjuder men inser såklart att det rent marknadsmässigt och när det kommer till försäljning är betydligt fiffigare att försöka landa någonstans i gränslandet mellan simulation och flamsigt arkadröj. Och ja, precis som i samtliga av de tidigare F1-spelen från Codemasters är det där F1 2015 ligger, också. Bilarna rör sig på ett sätt som utmanar och i allra högsta grad påminner om känslan att köra Formel-bil (även om jag bara rattat Formel Ford- och Formel 3-bil) men utan att vara sådär skoningslöst svårt som exempelvis open wheel-delen i iRacing är.
Samtidigt har lite väl få förbättringar i hur bilarna uppför sig och framförallt hur däcken reagerar på värme gjorts i förhållande till vad våra nya konsoler klarar av. Jag hade velat se mer mycket mer detaljerad däckfysik i F1 2015 än i fjolårets Playstation 3/Xbox 360-version och en mer skalbar fysikmotor som i exempelvis Project Cars där det faktiskt går att aktivera hjälpmedel och förändra Slightly Mads fantastiska simulator till rena rama arkadracingen, detta tack vare ett system som aldrig förlitar sig på en avancerad Seta-modul och inte bort Lookup-tabeller som aktiverar en förprogrammerad och därmed förutbestämd algoritm som avgör huruvida bilen, beroende på hastighet, däcktemperatur och tyngdpunkt, under- eller överstyr.
I Codemasters kommande rallytitel Dirt Rally har man plockat in nytt folk, extra-kompetens, för att skriva en sprillans ny motor för mer avancerade uträkningar rörande däckfysiken. Denna motor borde ha anpassats för F1 och stoppats in i F1 2015 då det på flera sätt känns som att genren utvecklats mycket och snabbt det senaste året medan dessa licensierade F1-titlar stått förhållandevis stilla.
En annan aspekt av det här spelet som känns som en rätt rejäl besvikelse är skademodelleringen och den nivå som denna ligger på. Skadorna som bilarna drar på sig under trånga lopp som exempelvis Dubau Autodrome-tävlingen eller Monaco, är ärligt talat horribla. I jämförelse med mycket av det som släppts i genren de senaste året är Codemasters hopplöst långt efter här och skulle naturligtvis behöva göra om skadesystemet från grunden.
Ljudet är inte heller särskilt imponerande även om jag uppskattar en del av de atmosfäriska effekterna. Codemasters har fångat det lägre, lite mer nedtonade ljudet från årets V6-motorer men på kuppen har man legat på latsidan när det kommer till surroundmixen och erbjuder klen mappning av kanaler och risiga panoreringar som tillsammans med den hysteriskt grundläggande skademodelleringen knappast gör underverk för min inlevelse.
Onlineläget fungerar riktigt bra, dock, en av spelets höjdpunkter. Det går att skräddarsy sin spelupplevelse efter egna önskemål och lobby-partiet är trevligt, välpolerat. Om bara F1 2015 inte känts som ett halvdant, smågirigt hafsverk i övrigt hade betyget blivit högre.