Fae Farm

Fae Farm

Kan Phoenix Labs bedårande äventyr bli nästa stora grej inom så kallade livssimulatorer? Vi har spelat och besvarar nu den frågan i vår recension...

Det är sannerligen ingen lätt uppgift att skapa en så kallad livssimulator som sticker ut bland de andra nuförtiden. Efter Stardew Valleys framgångar, att Animal Crossing: New Horizons slagit alla möjliga rekord och The Sims fortsatta dominans har vi sett flera nya titlar i denna subgenre, vare sig det är My Time at-serien, Disney Dreamlight Valley, Little Witch in the Woods, Two Point-spelen, Coral Island, och så vidare. Nu kommer ytterligare en kandidat, och det är Phoenix Labs bedårande Fae Farm, men har det vad som krävs för att bli en praktsuccé folk vill spendera all tid med?

Fae Farm
Alla som spelat en lifesim kommer snabbt känna sig hemma.

Enkelt uttryckt... kanske. Jag kommer att gå in på spelets detaljer om ett ögonblick, men för dem som letar efter ett snabbt svar, så har Fae Farm alla ingredienser för att bli nästa stora lifesim-titel. Frågan är dock om du är redo och villig att starta livet från grunden genom att lämna din Stardew-gård och bryta mark i denna livfulla 3D-värld istället. Om du har spelat något lifesim-spel tidigare är Fae Farm varken särskilt speciellt eller unikt. Du odlar fortfarande grödor, tar hand om djur, slutför uppdrag för lokalbefolkningen, utvecklar vänskap och relationer samt utforskar den omgivande världen. Det är allt typiskt vi förknippar den denna typ av spel, men Fae Farm gör allt mycket bra och på ett sätt som håller dig engagerad. Så om denna undergenre är något du gillar, lär Fae Farm definitivt vara ett finfint nytt alternativ, men förvänta dig inte att bli imponerad av nytänkande funktioner och system.

Fae FarmFae Farm
Det är den gemytliga känslan, variationen och det avslappnadet tempot som lyfter Fae Farm.

Så vad kan du egentligen göra i Fae Farm? Efter att ha anlänt till ett konstigt och magiskt nytt land får du ansvaret att hantera och expandera en igenvuxen gård genom att plantera grödor, köpa och ta hand om varelser (både magiska och icke-magiska), och snygga till allt genom att ta bort ogräs och placera ut dekorationer. Allt detta utöver att träffa lokalbefolkningen och hjälpa dem med deras problem och sedan ge dig iväg till dungeons för att slåss mot fiender samt bryta värdefulla resurser. Tack och lov, eftersom allt detta är ganska vanligt för lifesims, så går det snabbt att komma igång och handledning ges från minut ett för att lära dig om dina möjligheter och den värld du befinner dig i. Eftersom Fae Farm är en intuitiv titel med enkla system som har förståeligt djup, känns det aldrig överväldigande utan man är snabbt igång efter att ha startat ett äventyr.

Det största problemet som Fae Farm har är att det blir lite repetitivt och förutsägbart, även om detta är ett problem som lifesim-subgenren som helhet står inför. Inom några timmars spelande kommer du befinna dig i en rutin där du startar en dag i spelet, vattnar dina växter, matar djuren, säljer några föremål och gör en massa andra sysslor. Det är en process som kan kännas tråkig och tröttsam, särskilt när du för att utvecklas och låsa upp verktyg av högre kvalitet och nya platser måste besöka samma dungeon och bryta massor av resurser i vad som känns som timmar. Men Fae Farm lider åtminstone inte av det obskyra djupet av komplikationer som kan plåga dessa typer av spel.

Fae Farm
Förvänta dig inga överraskningar, det här håller sig inom subgenrens ramar.

Att bocka av utmaningarna i ett uppdrag är vanligtvis okomplicerat. Behöver du laga ett visst antal av en viss maträtt? Hitta råvarorna, fånga djuren och tillaga dem sedan på rätt typ av arbetsbänk. Har du fått i uppgift att rensa ett område på kartan från problem? Ta din magiska stav och använd en nyligen upplåst förmåga för att göra just det. Fae Farm är inte ett spel som får dig att gnälla eller sucka över otydlighet när ett nytt uppdrag ges. På sin höjd är det äventyrets huvudsakliga område som kan överväldiga tack vare det stora antalet tillgängliga uppdrag och uppgifter, eftersom det verkligen finns MYCKET att göra i den här titeln. Den goda nyheten är att det inte finns någon tidsram för hur du tar dig an ett uppdrag (såvida du inte utför ett fraktkontrakt), vilket innebär att oavsett säsong kan du stadigt ta dig igenom den tillgängliga samlingen av uppgifter i din egen takt, vilket gör underverk för den avslappnande tonen som Fae Farm utstrålar.

Men utöver detta är den kanske största styrkan i Fae Farm dess multiplayerkoncept, eftersom du kan slå dig ihop med andra gamers för att arbeta på en gård i tandem, med utveckling som delas mellan alla deltagare. Medan många lifesim-titlar handlar om en spelares upplevelse, har Fae Farm ett multiplayerdjup som är betydligt vassare än konkurrensen.

Fae Farm
Säsonger kommer och går, och det är väldigt mysig.

Fae Farm är i slutändan ingen gamechanger i lifesim-subgenren. Inom några timmar med den här titeln får jag samma intryck som när jag först startade Disney Dreamlight Valley eller My Time at Portia. Det är inget vi inte sett förut, men det är en väl genomtänkt och komplett upplevelse med massor av djup, och ett koncept som fans av denna speltyp lär bli förälskade i mycket snabbt. Det är vackert och färgstarkt, erbjuder massor att göra, har ett stort multiplayer-utbud och är mycket intuitivt. Visst, det har några buggar här och där, som att fastna i föremål, men med en faktisk funktion som gör att du kan lossa dig själv, är det inget som skadar Fae Farms underhållningsvärde. Phoenix Labs försöker inte återuppfinna hjulet här, utan de vill bara att du ska ha kul på ett så avslappnande sätt som möjligt.

Fae Farm
Fae Farm
8 / 10