Falcon var nära att bli maskot för Super Nintendo
Att Mario är ansiktet utåt för Nintendo är idag lika självklart som att Petter är det för Polly-choklad och Gamereactor (Mäki är vår egen Luigi och diggar hellre Fazer, om du undrar), men det fanns faktiskt en tid då det Kyotobaserade företaget funderade i andra banor gällande potentiella maskotar. När det var dags att lansera speljättens andra konsol vid namn Super Nintendo, eller SNES som den också kallas, bad man nämligen Takaya Imamura att skapa en karaktär som skulle symbolisera den nya generationens spelkraft, och japanen var inte sen med att leverera en kreation som bjöd på ett helt annat fokus kontra den svamp-knapprande rörmokaren. Imamura, som samtidigt jobbade med F-Zero, valde nämligen att hämta en hel del inspiration från amerikanska serietidningar för att sedan addera det med färgschemat för konsolen i fråga, och resultatet blev i slutändan den hårdsparkande racerföraren som vi numera känner som Captain Falcon.
"Even most people at Nintendo don't know that. When development of F-ZERO was almost complete, I was doing a bunch of illustrations and someone expressed a desire to make a mascot character for Super NES, with a name like Captain Something. So I started thinking about a character who would match the colors of the Super Famicom controller, with some red and blue and yellow."
Just namnet "Falcon" var därtill inte något som kom till förrän långt senare då karaktären istället initialt gick under projektnamnet "Captain Something-or-Other" samt att de första skisserna innehöll en ständigt närvarande cigarr i ena mungipan. Hur kaptenen i fråga slutligen skulle komma bli ansiktet för F-Zero och inte SNES kommer Imamura inte exakt ihåg, men när Nintendo of Amercia-höjdarna fick se Imamuras ritningarna för första gången ska de ha blivit så pass exalterade att de ville ha ett liknade serietidningstänk till spelets manual. Och resten är som bekant historia.
Ni kan hitta hela intervjun med medlemmar från teamet bakom F-Zero Här.
Tack Gameinformer

