Svenska
Gamereactor
hårdvarurecensioner

Fanatec Clubsport DD+ & Gran Turismo DD Extreme

Tyska simracingjätten Fanatec rullar nu ut deras nästa direct drive-rattbas i tre olika versioner och chefredaktör Hegevall är ordentligt imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Fyra (!) långa år har passerat sedan vi här på Gamereactor för första gången slog igång vår Fanatec DD2:a som sedan dess suttit på vår Racingrigg och trots otaliga recensionssessioner med rattbaser från konkurrenter som Simucube, Accuforce, Simagiq, Logitech, Thrustmaster och Moza Racing har den fortsatt vara en självklar del av vår uppsättning. Detta eftersom DD2:an på flera sätt varit den perfekta rattbasen för oss. Minimalistisk och simpel formfaktor med smidiga monteringsalternativ, snygg och ljudlös med finurlig implementerad OLED-minidisplay, superb force feedback och brutalt bra hållbarhet. Vi har använt vår DD2 i över 2200 timmar utan tillstymmelse till problem eller eventuell överhettning, något som verkligen inte gäller för många av de konkurrerande modellerna vi testkört här på redaktionen. Vi älskar Fanatec DD2. Jag älskar Fanatec DD2. Den har enligt min ringa mening varit marknadsledande fram till nu.

HQ
Fanatec Gran Turismo DD Extreme
Den är liten, kompakt och snygg men väldigt kraftfull. 15nm i DD+ känns här som minst 20nm jämfört med konkurrenterna. Minst.

Den har dock kritiserats rätt hårt på sina håll. Simracingvärlden har i stort en tendens att fastna vid specifika punkter, speciella tillkortakommanden eller funktioner (eller brist på funktioner) som snabbt blir till en löpeld. Ett tag var det flex-marginalerna i Fanatecs gamla belt drive-snabbkoppling (QR1) som blev till något slags mantra inom simracingvärlden. Flex! Flex! Flex! Hemska flex! Detta trots att de få av oss som kört en riktig GT3-tävlingsbil runt en bana mycket väl vet att ratten och dess snabbkoppling flexar en smula. För att det är så racingprylar byggs.

Vissa saker sitter ihop "tillräckligt bra"! medan andra optimeras för hållbarhet och prestanda men kanske inte alltid för "bästa känsla" och detta har även spillt över till en debatt om hur "smooth" och smidig FFB-effekten i DD1/DD2 är jämfört med andra direct drive-modeller från andra tillverkare. Det har i många år nu pratats om hur "smooth" exempelvis Simucube Pro är jämfört med DD2 och även om vi kört med båda dessa rattbaser här på plats och även om vi gillar finska Simucubes grejor, så har ju den där flexfria, svintighta, smooth-präglade lena, mjuka känslan av force feedback väldigt lite med riktig racing att göra. Väldigt lite. I en tävlingsbil, där det oftast monterats "metall-mot-metall" (för att det ska hålla ihop under race) är ingenting särskilt "smooth", alls. Tvärtom. Det är kärvt, hårt, stötigt och inte sällan högljutt och skramligt och medan mången simracer eftersträvat maximal "smoothness" i sin rattbas har jag alltid uppskattat lite "grit", lite "grain" och en smula kuggighet, allt för att ge känslan av en riktig tävlingskärra.

Fanatec Gran Turismo DD Extreme
QR2 är fortsatt bästa standarden på marknaden enligt oss på Gamereactor. Med Fullforce" lyfter Fanatec in vibrationer från motorljudet från simracingspelen du kör för att addera effekter till den traditionella FFB:n. Något som Logitech var först på marknaden med (True Force).
Detta är en annons:

Det positiva här oavsett var man står i dessa ständigt pågående debatter är att Fanatec med DD+ och DD Extreme eliminerat allt vad flex heter och tillverkat en rattbas som om du vill, kan vara ganska precis hur "smooth" som helst. Smooth operator. Rakt igenom. Men jag går händelserna i förväg här, jag raljerar. Låt mig backa bandet och berätta vad detta faktiskt handlar om. Clubsport DD och Clubsport DD+ är Fanatecs nya direct drive-rattbaser som inom deras produktsegment placerar sig både pris- och vridmomentsmässigt ovanför CSL DD och CSL Pro men under Podium DD2. DD+ som vi har testat erbjuder 15nm vidmoment vilket är tio mer än CSL DD och tio under DD2. Skillnaden här är att Fanatec jobbat om och designat det första helnya force feedback-protokollet på fem år och det märks. De har även designat en helt ny elmotor som klämmer ur sig 15 newtonmeter i vridmoment med en konstant leverans, detta trots passiv kylning. Till skillnad från rattbaser från bland annat Simagic, Moza samt Thrustmaster tappar inte denna rattbas i prestanda eller "output" efter tre timmars speltid, och det tillsammans med hur "smooth" den nya motorn är, gör att detta känns som nästa stora kliv för Fanatec i stort.

Det råder inga tvivel om att denna rattbas är mer responsiv och erbjuder mer detaljer om vad som sker under däcken på bilen än de allra flesta direct drive-modeller som jag haft nöjet att klämma på. Fanatecs nya force feedback-protokoll är bevisligen superbt och de där små kuggiga "rycken" i DD1/DD2 existerar inte här. 15nm här känns dessutom som minst 20nm hos andra rattbaser vilket rimligtvis borde innebära att Fanatec inte överdrev när de pratade om det här med "constant torque" enligt deras egna analyser och mätningar. Den känns snabbare än allt annat som Fanatec släppts, också. Responsen är brutalt snabb och FFB:n känns naturlig och äkta på ett sätt som jag inte riktigt upplever med exempelvis Thrustmaster T818, Moza R16 eller Simagic Alpha. Med det sagt är ingen av de rattbaserna särskilt dåliga, bara inte i närheten av så pass bra med så mycket styrka och detaljer som DD+. Faktiskt är de inte ens nära.

Fanatecs QR2 ingår såklart här och som jag skrivit tidigare är det vad jag anser vara marknadens idag bästa snabbkoppling, inte minst eftersom den finurligt nog baseras på WRC-kopplingen Krontec som är hyperpopulär inom riktig racing. Noll flex, smidig design och superenkel lösning för att plocka av och sätta dit rattar. Jag vill också slå ett slag för designen på DD+ som med sitt kylflänsaktiga metallhus går att montera på fler sätt än så gott som alla rattbaser inom denna prisklass som jag testat. I rännorna på sidan skjuter du enklast in samma typ av dankar som nyttjas i monteringen av en traditionell aluprofil-rigg och beroende på var du vill ha din DD+ kan du skjuta den framåt eller bakåt cirka 10-12 centimeter. Detta gör att jag inte har behövt tjata om avsaknaden av en spacer för att få ratten lite närmare överkroppen då det bara är att lossna skruvarna som jag monterat i Fanatecs Podium Mount och sen hasa rattbasen cirka sju centimeter närmare kroppen. Strålande design.

Fanatec Gran Turismo DD ExtremeFanatec Gran Turismo DD ExtremeFanatec Gran Turismo DD Extreme
PC / Playstation 4 och 5 stöds här och DD Extreme är den mest kraftfulla, licensierade GT-rattbasen någonsin.
Detta är en annons:

Formfaktorn är supersmidig också. DD+ är liten, knäpptyst och den känns väldigt välbyggd och motorsportaktigt snygg när man håller den 13 kilo tunga klumpen i händerna. Köper du DD extreme-paketet får du samma rattbas som om du köper DD+ samt en officiell Gran Turismo-kringla som designats av Polyphony Digital och huserar en hel hög med knappar för att kunna styra PS5-spelet med tummarna. Det finns en LCD-skärm på ratten samt 14 stycken knappar på framsidan och dubbla, magnetiska växlingspaddlar. Kringlan i sig är inget vidare, känns för plastig och mer som en leksak vilket gör att jag istället rekommenderar dig att välja DD+ plus Fanatec-juvelen Clubsport BMW M3 GT2 som kostar 299 euro.

Fanatec Gran Turismo DD ExtremeFanatec Gran Turismo DD Extreme
Gran Turismo-kringlan är inget vidare tyvärr men DD+ som rattbas är fantastisk.

Det finns en liten del av mig som tycker annorlunda än alla andra simracers jag någonsin pratat med gällande direct drive-baserad force feedback. Jag gillar lite ryck och hack. Jag gillar när det inte är alldeles för "smooth" som dagens rattbaser alla är. Med det sagt kan Fanatec Clubsport DD+ göra både och. Den är mer "smooth" än i stort sett allt på marknaden om du vill men kan samtidigt vara rå och kraftfull på ett sätt som ingen 15nm-bas hittills varit, enligt min erfarenhet. Med Clubsport DD, DD+ och DD Extreme-paketet har Fanatec tagit nästa stora steg framåt för force feedback och för 999 euro skulle jag utan tvekan kalla DD+ för ett renodlat fynd.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Lysande design, grymt bra formfaktor med suveräna monteringsmöjligheter, fantastisk force feedback, massor av styrka, grym detaljrikedom
-
Gran Turismo-ratten är för plastig
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content