Simracing-handbromsar är ju i grunden det kanske minst komplicerade tillbehöret i hela vår numer gigantiska, överkomplicerade, megapåkostade Racingrigg. Det ska gudarna veta. I grunden är det ju trots allt bara ett handtag som leder till en simpel mekanik där en kolv trycker ned en gummipackning som sedan läses av, av en lastcell-sensor som mäter den kraft du skickar på när du drar i handbromsens handtag. Här på Gamereactor har vi vid det här laget testat över tio stycken olika modeller under de senaste fyra åren och favoriten stavas fortfarande Heusinkveld Handbrake. Den nya modellen. Den är fantastisk. Näst bäst är Simlabs variant, som kostar exakt lika mycket som Fanatecs hett efterlängtade uppföljare till deras utskällda originalbroms.
Fanatec Clubsport Handbrake V2 är en helt ny modell. Ny design, ny mekanik, ny formfaktor, bättre funktionalitet. Den kostar 2400 kronor plus frakt och den innehåller en lastcell-sensor till skillnad från föregångaren. Hela handbromsen är tillverkad av CNC-fräst stål samt aluminium och den har ett par inställningsmöjligheter som jag tidigare aldrig sett i en handbroms av det här slaget. Själva spaken sitter inte monterad i kartongen som den levereras i, utan skruvas fast av dig - och den är tandad med tre olika lägen i botten vilket gör att du kan med superenkla medel välja riktning på själva handbromsspaken på några ynka sekunder.
En annan mindre lyckad detalj sett till inställningsmöjligheter är metallhjulet inuti bromsen som möjliggör inställning av det mängd tryck på gummipackningarna som du önskar. Hur trög handbromsen ska vara, helt enkelt. Problemet här är att Fanatec har valt att gömma denna krans inuti bromsen, under metallhöljet, som alltså måste skruvas av med två stycken insex-M4:or varje gång man avser ställa om motståndet. Detta är kanske ingen katastrof, men det är väldigt ogenomtänkt och skapar ett huvudbry som jag bara inte vill ha. Nä jag exempelvis skiftar mellan Dirt Rally 2.0 och Automobilista 2, byter en WRC R5:a mot en Rallycross-prototyp i två olika spel, vill jag ha olika mycket motstånd i min handbroms. För att efterlikna verkligheten. Detta kräver att jag antingen skruvar upp min handbroms och låter den stå öppen med blottad mekanik, eller skruvar i och ur bultarna fyra gånger för att kunna utföra ändringarna. Fanatec borde likt Heusinkveld och Simlab naturligtvis lagt kransen som ställer motståndet utanför själva metallhöljet.
En annan del av denna broms som jag inte riktigt gillar är att den är för stor, den tar för stor plats. Fanatec har tänkt att den ska monteras på sidan av deras egen växellåda men den lådan är för egen del utbytt för länge sen då jag upplever den som en smula slapp och för mjuk (även om den alltid varit prisvärd). I och med detta har jag skruvat Fanatec Clubsport Handbrake V2 på en bockad plåt som jag har fäst bredvid min sekventiella Moza Racing-låda på vänstersidan av riggen och där tar den cirka 40% mer plats än Heusinkvelds variant, eller Simlabs. Fanatec borde ha krympt ned mekaniken och lagt inställningskransen utanför själva lådan.
Minus dessa tillkortakommanden är det en helt okej handbroms, dock. Handtaget är långt och bra, greppet är vettigt utformat även om jag plockade bort det tjocka gummit direkt. Jag gillar känslan i den, det går att skräddarsy "travel" samt motstånd på ett klart dugligt vis och den nyper mer en fullgod exakthet efter att den kalibrerats. Det går dock, för egen del, inte riktigt komma från att både Heunsinkvelds alternativ samt Simlabs, är smartare utformade och mer prisvärda handbromsar som dessutom inte kräver en speciell adapter för att kunna kopplas direkt in till din dator (Fanatec vill att du kopplar in din Fanatec Clubsport Handbrake V2 till din Fanatec-rattbas. Har du ingen sådan krävs det att du införskaffar deras USB-adapter för 280 kronor).