Fanatec släppte under hösten 2015 uppgraderade grejor av sina mest seriösa simulatorprylar för den ultrafanatiske simgalningen. Vi mottog under november månad ett ordentligt paket proppad med godsaker och är nu beredda att berätta exakt vad vi tycker om följande kombination: Fanatec Clubsport Wheel Base V2, Clubsport GT Xbox One Wheel, Clubsport Steering Wheel Universal Hub Xbox One och Clubsport Pedals V3. Allt detta krävs för att komma igång med Fanatec-baserad simracing till PC, PS4 eller Xbox One. Naturligtvis är det stödet för Microsofts senaste konsol som är den stora grejen här, Fanatec har tillverkat en specifik kringla som broderats med logotypen från Forza Motorsport 6 samt gjort en dedikerad Xbox One ratthub som är underbart välgjord. Smakar det så kostar det, dock.
19 300 kronor kostar allt detta, sammanslaget. Allt köpes separat och det går att både välja en enklare hub, en enklare kringla samt nyttja billigare pedaler från exempelvis Logitech eller Thrustmaster men vill man ha det bästa som tyska Fanatec erbjuder får man gott sluska upp 19 300 balubas. Massa pengar för att kunna spela racingspel på hög nivå, samtidigt handlar det om handbyggda prylar gjorda från samma grundmaterial som används i konstruktionen för bland annat Porsches GT-bilar. Fanatec larvar sig inte när de påstår att de bygger spelutrustning med samma kvalitet som riktiga, verkliga racingprylar.
Låt oss börja med rattbasen, Fanatec Clubsport Wheel Base V2, som är en härlig uppgradering av V1-utgåvan och en sanslöst kapabel klump. På insidan hittar vi en borstlös servo-elmotor med massor och åter massor av kraft och kontroll. Motorn jobbar tyst, bjuder på en kraft som framkallar force feedback som på högsta inställningar mest troligt kan rycka armarna av en lite svagare spelare. Basen är helt gjord i maskinskuret, pulverlackad flygplansaluminium och kvalitetskänslan är fullständigt briljant. Detta påminner inte för en sekund om traditionell spelutrustning utan om fullfjädrade racinggrejor som du hittar om du skulle råka gräva lite i reservdelslådorna hos valfritt LeMans-tävlingsteam.
Fanatec Clubsport Wheel Base V2 erbjuder en otroligt smidig, mjuk och följsam hantering av rotation och trots att jag verkligen letat är det fullständigt omöjligt att hitta någon slags deadspot i det här systemet. Den stödjer naturligtvis 900-gradig rotation och motorn jobbar i 500 Hz för att kunna uppdatera varenda liten input betydligt snabbare än du kan uppfatta den. Basen väger 4,3 kilo och den inbyggda Direct Sensor-teknologin gör underverk för känsligheten och direktheten/precisionen. Det råder ingen som helst tvekan om att detta är en felfri produkt. Jag kan inte komma på en enda negativ sak att säga här förutom möjligtvis priset då. 7600 kronor kostar bara själva basen och även om den är värd varenda krona så är det som sagt bara cirka hälften av allt du behöver för att kunna komma igång.
Rattbasen är kompatibel med PC, PS3, PS4, Xbox 360 och Xbox One. Du kan koppla till pedaler från såväl Logitech G25, G27 och nysläppta G29 om du hellre vill använda dessa än Fanatecs egna pedaler som (som sagt) är flera, flera gånger dyrare. Vidare till ratten och rattnavet. Clubsport Steering Wheel Universal Hub är en liten skiva proppad med skruvhål och knappar som man fäster själva kringlan i för att sen trä på hela kalaset på rattbasen med hjälp av en snabbkoppling av samma typ som vi ser på professionella tävlingsbilar. Här hittar vi 16 knappar inklusive styrspakar och samma face-knappar som sitter på Xbox One-handkontrollen, allt för att göra upplevelsen i Project Cars eller Forza Motorsport 5 och 6 så smidig som möjligt.
Ratten som vi testat är den nysläppta, Xbox One-specifika Clubsport GT Xbox One Wheel och det är en minst sagt härlig historia. Borstat aluminium, äkta mocka runt själva kringlan och ett grepp som är perfekt. Den väger lagom mycket, ger ett otroligt grepp och mina tummar slinker in bakom tvärstaget lika perfekt som i min Nissan GT-R. Ratten är, precis som de allra flesta sportrattarna idag, platt undertill samt har en vit markering på toppen för att man enkelt ska kunna hålla reda på hur man ligger i kurvorna när det kommer till rattutslag och centrering.
Sist men inte minst har vi de nya pedalerna som nu stödjer 12-bitars överföring och är de enskilt bästa racingpedaler vi på Gamereactor någonsin testat. Pedalerna är precis som resten av produkterna gjorda i CNC-aluminium och kvalitetskänslan är snudd-på extrem. Bromsen stödjer tryck på upp till 90 kg och kopplingen har precis rätt motstånd från början innan den släpper efter, precis som i en riktig racingbil.
Exaktheten och precisionen i hur dessa pedaler arbetar är otroligt mycket högre än allt vad Mad Catz, Logitech och Thrustmaster heter. Ett enkelt sätt att bli ganska mycket snabbare i exempelvis iRacing, Assetto Corsa eller rFactor 2 är helt klart att uppgradera till dessa pedaler då det går att känna av bilens gränsen och välja snävare bromspunkter med den typ av precision som Clubsport Pedals V3 erbjuder. Motståndet i bromspedaler är fullt ställbart och gasen ger till skillnad från V1-pedalerna (som vi tidigare testat) nu feedback i form av vibrationer som bidrar till en otäckt realistisk känsla.
Fanatec senaste Clubsport-paket är naturligtvis inget för den icke-initierade arkadspelaren som avser att klämma lite på Need for Speed eller mysa lite med Forza Horizon 2. Detta är seriösa simulationsprylar för den superdedikerade sim-token och det är det bästa vi testat i racingväg, alla kategorier.
Visst är exempelvis SimXperience Accuforce finfina byggen precis som Ricmotechs bättre prylar och Sim Racing HW:s customgrejor riktigt bra produkter för den som vill trimma sina bästa tider i iRacing men Fanatec är just nu på en egen nivå. Deras helhetslösning är idag finslipat briljant, proppad med snillrika designlösningar som visar prov på finurliga ingenjörer och dedikerade racingexperter.