
"Oj, vad plastig!" Tänkte jag... När jag först packade upp nya Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite Steering Wheel ur kartongen för första gången. Men sen reflekterade jag över priset. 3890 kronor. Vilket såklart innebär att detta är en budgetprodukt och en av de billigaste specialkringlorna på marknaden, och med det perspektivet är den här ratten prisvärd, spännande och välbyggd - mer än något annat.
För alla som slumrat sött under normalstor gråsten de senaste tio åren är detta en reproduktion av en Vision GT-kringla och för alla som legat i koma sedan Gran Turismo 5, är Vision GT ett modellprogram där världens främsta sportbilstillverkare får chans att designa sina polygonbaserade drömbilar som släpps enbart i spelet. Ferrari, Bugatti, Lamborghini, McLaren och Porsche har alla rullat ut supertjusiga fantasikreationer inom Vision GT-projektet och att få möjlighet att ratta Porsche Vision GT-bilen i Gran Turismo 7 med ratten ur bilen, är en ynnest.
Porsche om Vision GT:
"The Porsche Vision Gran Turismo features familiar elements of the company's past models, but with a distinct futuristic flavor. The car was created with traditional sports-car proportions, characterized by a low ride height and wide stance. In addition to a swooping hood line and pronounced front spoiler, the car's headlights have been incorporated into the bumper to create a pure no-nonsense face that hints slightly of the Taycan, which is appropriate because the Porsche Gran Turismo is a full EV. The rear is highlighted by a simple narrow taillight strip that borrows its design from the 911 and Taycan. A similar theme can be found inside the cabin, where plenty of familiar Porsche design cues can be found. The curved hologram display, which seems to hover above the steering wheel, is positioned strategically. The low seating position provides the driver with a feeling of being directly on top of the road, while ensuring a low center of gravity. Take a close look at the materials used here, and you'll find they all possess a high level of detail."
Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite mäter 310 millimeter och är baserad på ett skelett av aluminium. Den är täckt av Fanatecs nya, patenterade, specialmaterial Tactaris som är en slags Alcantara (mikrofibertyg med mocka-känsla) med bättre svettavvisning och hållbarhet (enligt tillverkaren själv). Det sitter åtta stycken tryckknappar på framsidan, Hall Sensor-baserade, magnetiska växlingspaddlar på baksidan, en funky-joystick för menyval samt sju stycken knapprattar. Det finns även en liten, liten OLED-display på 1,7 centimeter i diameter som visar vilket växel du lagt i och den levereras tillsammans med Fanatecs QR2 Lite.
Initialt upplevde jag att ovansidan av greppet där jag lägger över mina tummar var för kantigt, jag oroade mig innan jag uppgraderat mjukvaran i vår Fanatec DD Extreme att det där skulle skava efter bara ett tiotal varv. Det är dock tänkt, tror jag, att greppet ska ligga lite lägre när man nyttjar denna kringla, vilket blev uppenbart efter två varv runt Suzuka då paddlarna på baksidan också är placerade så att greppet blir en smula annorlunda än på låt säga min Fanatec Podium BMW Motorsport GT4 M4-ratt, som är min alltime-favorit. Och jag gillar det. Jag gillar det ergonomiska tänket här och uppskattar att Fanatec + Porsche velat göra något lite annorlunda, här.
Shifter-paddlarna är fantastiska. De är aningen mindre än vad jag är van vid, vad sett till storlek och de har ett mer omedelbart "klick" tack vare tightare magneter, men det fungerar kanonbra och passar utmärkt till rattens storlek och grepp. Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite erbjuder en unik växlingskänsla som jag inte trodde att jag skulle gilla så mycket som jag gör, och att stoppa in Hall-sensorer i dessa är snillrikt.
Det finns saker att gnälla på, här. Dock. Knapparna på framsidan känns för plastiga för min smak, men med tanke på priset går det i grunden inte klaga över det, här. Istället är det mitt ansvar att säga som det är, här: Att denna ratt går att köpa för 3890 kronor känns väldigt generöst av Fanatec i en tid där en helt vanlig kringla med en ordinär button box kostar det dubbla, från mängder av olika (konkurrerande) tillverkare. Det ska dock sägas att detta naturligtvis är en väldigt nischad produkt. Visst går den att använda till vilket spel som helst och visst går det utmärkt att ratta GT3-Porsche i Assetto Corsa Competizione med denna i nävarna, men det är i grunden såklart tänkt att Fanatec Porsche Vision GT CSL Elite ska nyttjas med Gran Turismo 7 och enbart Gran Turismo 7, eftersom den hör till en väldigt specifik bil som bara existerar i det spelet. Porsche Vision GT huserar flertalet specialfunktioner i Polyphony Digitals storsäljare till racingnirvana som endast kommer till sin rätt med denna ratt, och vice versa. På så sätt är såklart användningsområdet extremt begränsat/snävt men det förändrar ju inte det faktum att det är en genuint lyckad simracingkringla.