FIA:s vice ordförande avgår på grund av moraliska principer, med hänvisning till brist på transparens
Robert Reid är den senaste i en rad avhopp i FIA, det styrande organet för Formel 1 och andra motorsporttävlingar.
Turbulensen fortsätter inom FIA, eftersom vice ordförande Robert Reid har meddelat sin avgång, en roll som han innehaft sedan 2021, eftersom han anser att FIA inte längre återspeglar värderingarna om ansvarsskyldighet och transparens, och har blivit orolig "över att kritiska beslut fattas utan vederbörlig process eller ordentligt samråd". Reid är känd för att ha varit mycket kritisk mot presidenten Mohammed Ben Sulayem och hans brist på transparens, och andra medlemmar av FIA har nyligen avgått.
Reid meddelade det i ett uttalande på sociala medier och sa att "jag kan inte längre, i god tro, förbli en del av ett system som inte längre återspeglar principerna om större transparens, starkare styrning och mer samarbetsinriktat ledarskap" och säger att det handlar om principer, inte politik.
Ben Sulayem har också kritiserats för sexistiska kommentarer och har hamnat i konflikt med nästan hela Formel 1 på grund av sina strikta uppförandelagar, där förare straffas för att ha svordomar.
Efter att nyheten om Reids avgång kom ut sa Natalie Robyn, som var FIA:s vd innan hon avgick i maj 2024, till BBC att "avgången av sportens vice ordförande visar tydligt att det finns allvarliga pågående strukturella utmaningar".

