Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

The Rite

Svenske Håfström ger sig i lag med djävulen. Tur att han har Anthony Hopkins med sig som räddar showen

Mikael Håfström är vår man i Hollywood. Jag vet inte riktigt vad jag tycker jag om saken, inte någon av de amerikanska filmer han har gjort matchar den film som tog honom till USA; Ondskan. Av hans amerikanska filmer tycker jag 1408 varit den mest lyckade. Här ger han sig på skräckgenren igen, eller egentligen skulle han nog hävda att Ritualen/The Rite är en dramafilm men jag tycker den har en hel del skräckelement i sig, tillräckligt för att kunna kallas för dramaskräck i alla fall.

Här tar vi rygg på den ofrivillige begravningsentreprenören Michael som har växt upp i en djupt religiös familj där man antingen blir präst eller begravningsentreprenör. Efter många om och men väljer han att börja läsa till präst, dock blir han inte långvarig utan bestämmer sig för att hoppa av utbildningen. Men från skolans håll har man tydligen snappat upp att Michael har talang och ser honom som en oslipad diamant. Så innan man går med på att släppa iväg honom så skickar man honom till Rom på en två månaders kurs. En kurs i exorcism.

En mycket skeptisk (ateist-light) Michael åker iväg till Vatikanen för att delta i utbildningen. Föreläsaren på kursen ser att Michael har svårt att ta det hela på allvar och skickar honom då till fader Lucas (Anthony Hopkins), en präst som håller på med exorcismer, så att Michael ska få se det hela med egna ögon. Fader Lucas har själv en rätt avslappnad attityd till sina utdrivningar och känner igen sig i Michael från sin egen ungdom. En av personerna som fader Lucas jobbar med är en gravid tonåring som är djupt plågad och till synes visar besatthetstecken. Michael gör sitt bästa för att hitta vetenskapliga argument men tvingas efter att överväga att det kanske kan finnas annat, djävulskt, med i spelet.

Det här är inget vi inte har sett tidigare, så gott som alla filmer i genren har en tvivlare i huvudrollen som sedan tvingas återfå eller hitta sin tro för att kunna driva ut demonen ur det oskyldiga offret. Killen som spelar Michael känns dock aldrig särskilt övertygande i rollen utan är väldigt blek. Å andra sidan framstår vem som helst som blek vid sidan av Anthony Hopkins, Hopkins har ett uttryckssätt och en professionalism som få besitter och han äger varje bildruta fullständigt. Han tar till och med in lite influenser av Hannibal Lecter då och då. Präst Hannibal typ.

Mikael Håfström ska vara evigt tacksam att Hopkins gick med på att spela rollen, annars finns en överhängande risk att betyget inte hade hamnat på rätt sida av godkänt-skalan. För särskilt bra är det tyvärr inte, det blir lätt fånigt när man lägger på massa smink och effekter och tempot är minst sagt sävligt. Förutsägbart blir det också vilket gör att skrämselmomenten aldrig riktigt tar tag ordentligt fastän de finns där. Något magplask är det dock inte tal om eftersom det filmiska hantverket håller tillräckligt hög kvalitet med ett atmosfäriskt foto och hyfsat höga produktionsvärden. Det är alltså snarare manuset som är filmens svaga punkt och Håfström behöver således inte skämmas för regin.

Mycket brister, absolut. Men för oss som älskar teologiska filmer i Exorcisten-anda så är det här absolut sevärt och de italienska miljöerna känns lite fräscha i sammanhanget. Det är dock svårt att sticka under stolen med att de som bara är ute efter en skräckfilm definitivt bör välja något annat. Bara för att vara lite konstruktiv dagen till ära så rekommenderar jag de bägge Paranormal Activity-filmerna, med betoning på den första.

Bilden på utgåvan är helt okej utan att briljera. Den är ofta väldigt medvetet mörk men för det mesta är svärtan mastig och täckande så det blir aldrig ett problem. Dock så hade scenerna i dagsljus kunnat vara bättre och haft lite mer karaktär och färgerna hade kunnat vara med distinkta. Skärpan är bra.

Ljudet är riktigt bra, exorcismscenerna blir väldigt effektiva när demonläten och effekter tar över rummet och studsar runt vilket känns som riktiga ekoeffekter. Skrik, väsande, ben som bryts och de mest absurda läten kommer ur systemet och det låter hela tiden högt och mycket. Man skulle kunna göra sig rolig och kalla det ett jävla liv. För det är det verkligen. Ingen återhållsamhet någonstans.

På extramaterialet så finns en riktig dokumentär om riktiga exorcister och hur man tränas för att bli en och vad de sysslar med. Intressant, absolut om än lite kort. Det finns ett gäng tämligen usla borttagna scener också. Annars är utgåvans flaggskepp det alternativa slutet som finns med och som är klart värt att titta på.

6 / 10
+
Inte särskilt skrämmande men riktigt bra ljud och en riktigt bra Anthony Hopkins.