Final Fantasy X-2

Final Fantasy X-2

För första gången någonsin får vi se vad som egentligen händer efter att en värld har räddats och ondskan krossats.

När den engelsktalande internationella versionen av Final Fantasy X släpptes i Japan innehöll det en liten extrabonus - en film som visade vad som hände två år efter spelets slut. Yuna lever i lugn och ro på Besaid, men kan inte glömma Tidus (som ju försvann, som ni minns). När hon råkar få se en sphere-inspelning med en mystisk blond kille bestämmer hon sig för att bli sphere hunter och leta rätt på honom.

Det kan tyckas att Yuna har blivit lite väl sprallig, men skulle inte ni också släppa loss efter att ha ägnat sjutton år åt att förbereda er på att offra livet? Tillsammans med Rikku som inte förändrats ett dugg, och Paine som är den tysta, seriösa typen, lämnar hon besvärjarlivet bakom sig. Så börjar den första riktiga uppföljaren till ett Final Fantasy-spel.

Det tar inte många sekunder förrän jag inser att något har hänt i Spira. Atmosfären är mer lättsam och uppsluppen vilket inte är så konstigt. Men samtidigt lurar konflikten runt hörnet när tre olika fraktioner har planer för att omforma Spira. Det är ungdomen som tagit över efter den korrumperade Yevon-sektens fall, och överallt är det liv och rörelse.

För fans av tian är X-2 nästan ett måste. Det är faktiskt riktigt mysigt att återvända till Calm Lands eller Mi'ihen Highroad och se vad som har hänt sedan sist, vad Isaaru och Dona gör nu när besvärjarna inte behövs längre, eller huruvida Clasko någonsin ska lyckas bygga sin chocobofarm, även om det egentligen bara är en ursäkt för att få återanvända en massa grafik. Däremot är handlingen lika genomarbetad som i originalspelet, och spelet är fullproppat av minispel och hemligheter och tar minst lika lång tid som tian att klara. När du inte håller på med själva huvudhandlingen kan du jaga chocobos, göra PR för olika racingstall, gräva efter skatter i öknen eller spela det nya innespelet Sphere Break, bland mycket annat. Vissa sekvenser är ganska vågade för ett Final Fantasy-spel, komplett med tvetydiga röster. Dra ner volymen om mamma är hemma när du ska massera LeBlanc eller när ni hittar friluftsbadet högt uppe i Gagazet-bergen. Och så är musiken helt nyskriven och mycket välgjord, men vissa stycken blir jobbiga i längden.

Som i alla andra Final Fantasy-spel är själva spelsystemet helt nytt och baserar sig på yrken, på ungefär samma sätt som del fem. Om du till exempel byter till Black Mage får din figur stor hatt och magikerstav och tillgång till magier som Firaga, Thundara och så vidare. Medan en Gunner använder pistoler på samma sätt som Irvine i Final Fantasy 8. På så sätt kombineras massvis av gamla specialförmågor i ett enda spel. Figurerna lär sig nya tekniker hela tiden, men se till att du specialiserar dig så att inte alla tre är halvtaskiga på allt. Varje yrke har sina styrkor och svagheter, och byte under striden rekommenderas. Tempot är högt och det tar ett tag att vänja sig, så från början är det nog bäst att dra ner på farten. Mest effektivt är att byta till krigare när det är enklare fiender, och sedan använda magiker mot bossarna. Designen på respektive dräkt är lysande och själva förvandlingarna är så anime det kan bli med snygga poser och kläder som materialiserar sig. Fast efter ett tiotal gånger tröttnar man, och då är det tur att de går att förkorta eller stänga av.

Spelet är tekniskt helt okej. Grafiken är polerad, även om den bygger på samma motor. Designen är fortfarande lika fantastiskt och färggrannt orealistisk. Det enda jag stör mig på, liksom i föregångaren och spel som Shenmue, är skillnaden i kvalitet mellan huvudpersonerna och bikaraktärer. Det märks särskilt tydligt på Brother, Buddy och Shinra, flickornas tre kompanjoner, som är lika kantiga och hemska som förut trots att de nu är med nästan hela tiden. Grafiken flimrar fortfarande en del, men animationen har förbättrats och texturerna är aningen mer detaljerade, särskilt i de nya områdena. En subtil detalj är skuggorna i striderna som inte längre är mörka cirklar. Och som vanligt är filmsekvenserna hysteriskt snygga, men det börjar vi vänja oss vid nu. Allt ackompanjeras av en massa snack. Lyckligtvis har Hedi Burress blivit bättre på att gestalta Yuna, och både Rikku och Paine är riktigt bra (och riktigt roliga). Eftersom vi också slipper lyssna på Tidus hela tiden blir röstskådespeleriet per definition oändligt mycket bättre.

Tyvärr lider spelet av samma usla PAL-konvertering som föregångaren. Europeiska spelare får helt enkelt finna sig i att spelet bara tar upp fyra femtedelar av skärmen och att allt rör sig onödigt långsamt eftersom Square uppenbarligen inte anser oss värda de utvecklingstimmar det skulle ta att rätta till problemet som alla andra spelföretag. Någon förbättrad läppsynkning eller några bonusprylar från den japanska International-versionen syns inte till heller. Har du bara spelat PAL-versioner av serien har du kanske vant dig, men det ändrar inte det faktum att vi betalar minst lika mycket för en sämre version som släpps ett halvår senare än i USA. Visserligen är spelet fortfarande helt spelbart och det är tur att det är så kul till att börja med, men det känns som ännu en spark i skrevet.

Final Fantasy X-2 är alltså helt enkelt en värdig uppföljare till ett riktigt bra spel. Efter en flamsig början där det mest känns som Powerpuffpinglorna möter Charlies Änglar blir det snabbt mer seriöst. Men det tar sig efter några timmar, och det visar sig vara en logisk fortsättning på handlingen i föregångaren. Och när Yuna i vit rock kastar Curaga, Rikku i trendriktig lila hatt förbereder en Blizzaga och Paine lätt filéar fienden med en Power Break, då är Final Fantasy-känslan på topp.

Final Fantasy X-2
Final Fantasy X-2
Final Fantasy X-2