Football Manager 2022

Football Manager 2022

Johan har delat ut betyg till årets upplaga...

Har jag av misstag laddat ner förra årets version av Football Manager? Ronaldo spelar visserligen i Man UFC, som laget kallas i detta spel, och Messi finns i PSG, men allting annat verkar ju vara precis likadant som förra året. Bjöds det bara på en uppdatering detta år? Efter tio timmar är jag fortfarande inte säker på vad som egentligen är nytt i detta spel. Det säger en hel del när jag måste besöka spelets officiella hemsida för att ens få veta vad den stora skillnaden är från förra året. Så, vad är då nytt? Inte speciellt mycket visar det sig.

Football Manager 2022
Matchmotorn har fått sig några små förbättringar.

De skryter om en ny animationsmotor under matcherna för dribblingar och spelarrörelser. Det är ju inte direkt FIFA-grafik på fotbollen, så det är inget som är nån jätteförändring. Men det är så klart bra att de försöker göra spelmotorn så bra som möjligt och få bort de skrattretande sakerna som har hänt tidigare under matcherna. Sen finns det en ny datahubb där du kan få all sorts statistik, från nyckelpunkter under förra matcher till hur ditt lag presterar i olika delar jämfört med resten av serien. Mål per match, passningsfrekvens, vunna tacklingar. Sådan information kan du få här. Om du gillar att gräva ner dig i statistik kan detta såklart vara intressant, men för de flesta är det nog något som inte kommer användas speciellt mycket.

Football Manager 2022
Spelet ser identiskt ut från förra året.

Det nya som du nog kommer märka mest av är nya personalmöten som du kommer ha med jämna mellanrum. Där gås flera saker igenom, som spelare att scouta, nya straffskyttar, träningstips och annat. Du kan visserligen stänga av detta helt och hållet, eller få det en gång i veckan, varannan vecka eller annat. Det kan vara ett bra verktyg för att se vad din klubb och dina spelare behöver, men jag fann mig själv skippa detta och bara be om sammanfattningar efter ett par gånger. Den sista förändringen som Sports Interactive flaggar för i denna upplaga är ett nytt deadline day-system med nya scoutingegenskaper och ändrade spelarvärden under sista transferdagen. Precis som de andra sakerna är det ett kul tillägg, men inget som är någon drastisk förändring. Deadline day har ju funnits även i tidigare spel.

Annars är det här ju precis vad vi kan förvänta oss från serien. Det är Football Manager och spelet är fortfarande vad vi fått det senaste årtiondet. Det vill säga en rejäl tidsslukare där "bara en match till" ständigt kommer att hända och helt plötsligt är det mitt i natten. Men varför sova när jag kan spela en match till? Det är ju trots allt ett derby. Förlorade jag? Nu måste jag tillbringa nån timme på transferlistan för att jaga nya spelare. Det finns ett extremt djup i spelet och det går att klicka sig runt i menyerna i flera timmar utan att ens klicka sig vidare till nästa dag.

Football Manager 2022
Även här är det en kopia från förra året.

Något spelet har problem med är en väldigt ojämn kvalitet på översättningen. Det finns massor av stavfel, ord som inte ens översatts och liknande. Det är väldigt störande i ett spel som är i princip helt och hållet textbaserat. På tal om text är presskonferenserna tillbaka, så klart. Beroende på dina svar kommer det ge dina spelare moral eller ge ett bättre förtroende hos fansen och styrelsen. Om du inte passar dig kan dina svar ge det totalt omvända resultatet. Lyckas du dessutom bli en riktig favorit hos pressen kommer frågorna att bli mer angenäma. Precis som med personalmötena skippade jag dem ganska snabbt och överlät dem till min assisterande tränare. Jag tycker helt enkelt inte att de är speciellt intressanta eller tillför tillräckligt mycket till spelet.

Football Manager 2022
En av de nya sakerna är en datahubb med diverse statistik och information.

Den stora delen ligger så klart istället på att få till rätt taktik och spelaruppställning inför de kommande matcherna, vilket kan vara lika svårt som frustrerande. Varför gör mina anfallare inte mål? Måste jag spela med två anfallare? I mina senaste sex matcher med Paris FC i franska andradivisionen, i ett försök att bli Paris nya storklubb, har vi bara gjort två mål. Försvaret är kanon med endast fem insläppta mål och utan att ens ha släppt in två mål i samma match. Men varför fungerar inte anfallsspelet? Det är såna saker som gör det här spelet så intressant. Att försöka lösa den här måltorkan. Att göra en mindre klubb till ett hot i de bästa ligorna. Eller att fortsätta dominera med en storklubb. Valet är ditt.

Football Manager 2022
Pressen ska hanteras.

Football Manager 2022 bjuder verkligen inte på några stora nyheter. Det har småpillats lite här och där, men inget som du kommer märka av som något större. Vad vi instället bjuds på är samma gamla material. Och det är ju inget fel med det. Serien är fortfarande vad vi har lärt oss att tycka om, men frågan är om det inte är dags att släppa ett nytt spel vartannat år istället. Något säger mig att så inte kommer att bli fallet.

7 / 10
+
Beroendeframkallande, väldigt djupt, små förbättringar, management-delen är så klart kanon