Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
recensioner
Football Manager 26

Football Manager 26

Efter ett år på sidlinjen är det nu dags att... ställa sig på sidlinjen. Nystarten för Football Manager-serien är nämligen här och Johan har testat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nu är det här, det som ska vara den "nya eran" av Football Manager-spel. Det var det redan tänkt att förra årets version skulle bli, med en ny grafikmotor och allt. Men kvaliteten var tydligen så dålig att det slopades helt och hållet. Det betyder att Sports Interactive nu har haft två år på sig att skapa detta spel, plus den tid de använde innan det för att bygga det nya grafikmotorn. Jag hade därför stora förväntningar för detta steg i en spelserie som jag spelat sedan urminnes tider, men det enda jag kan känna... är besvikelse. Känslan är att större fokus ligger på att locka över EA Sports FC-spelare än att glädja spelarna som spelat serien en längre tid.

Det här har alltid varit något som var skapat för PC-spelare då det är ett perfekt spel för en dator. Klicka runt på olika menyer i evigheter, justera diverse saker i flera timmar, snabbt ändra taktik under matcherna med några smidiga musklick. Jag vet inte vad som har ändrats hos utvecklarna, men jag får en rätt tydlig känsla av att det här spelet är utvecklat för konsoler, där det också går att använda på dator. Det finns givetvis två sidor av detta mynt. På den ena finns de lojala PC-spelarna, de som varit där i vått och torrt, och de som kommer att bli mest besvikna av denna nystart. På andra sidan finns nykomlingarna och konsolspelarna. De som föredrar att skärmen består av stora rutor och popup-fönster istället för att gå igenom och pillra i små menyer. Efter att ha hajpat detta spel till skyarna finns det egentligen bara två saker jag tycker att Football Manager 26 gör bättre än tidigare spel i serien: Matchmotorn och taktikmöjligheterna.

Football Manager 26
Den nya grafikmotorn är här och ger en bättre matchupplevelse.

När det gäller det förstnämnda märks det att utvecklarna lagt ner en hel del tid på att försöka få matcherna att kännas bättre än tidigare. Den visuella presentationen och ljudbilden är mycket bättre och arenorna är bättre anpassade för de verkliga arenornas storlek med bättre omgivningar, även om de mest kända arenorna känns helt fel. Det finns helt klart spelare som föredrar klassiskt utseende som 2D eller till och med bara textbaserade matcher, men för oss som gillar att se spelarna springa runt på planen är det här ett steg i rätt riktning. De rör sig som fotbollsspelare gör med gestikulerande och allt. Förvänta dig inget som liknar EA Sports FC dock, det här är fortfarande FM med lite vackrare utseende. Dessutom kan jag verkligen se hur spelarna anpassar sig till mina olika taktiska upplägg.

Detta är en annons:

På tal om taktiken, som alla fotbollsnördar gillar att sitta och pillra med, går det nu att välja sin uppställning både när ditt lag har bollen och när det inte har det. Du kanske tycker om att spela en 4-3-3-uppställning, men som i försvarsspel mer blir 4-5-1. På skärmen för dina laguttagningar går det att ha en vy över den ena eller andra, eller båda bredvid varandra om du föredrar. Men det går också att se en kombinerad vy vilket i princip visar spelarnas positioner gående från försvar till anfall eller vice versa. Detta expanderas ytterligare med något som utvecklarna kallar "the Visualiser". I instruktionsmenyn är planen uppdelad i tre ytor, för varje tredjedel av planen. Varje tredjedel har sedan tre rutor från vänster till höger, så ett rutmönster med totalt nio rutor. Här kan du se hur ditt lag förflyttar sig beroende på var bollen är. Vill du att spelarna ska ta fler långskott från den högra sidan och inte ta några från den vänstra går det enkelt att klicka sig mellan dessa två platser och göra den ändringen.

Football Manager 26
Betygen mellan 1-20 för tränare och andra anställda har ersatts med ord som bra och medel.

De kanske två viktigaste delarna av ett fotbollsmanagerspel, matcherna och taktiken, är alltså mycket förbättrat och är spelets starka sida. Det bör också vara svårt att helt tappa bollen med en serie som byggts upp med årliga lanseringar över årtionden, så i grunden är det här ett bra spel. Men tyvärr har det alldeles för mycket problem. Låt mig ta upp ett som säkerligen kommer avskräcka många. Det är det nya användargränssnittet. Medan jag personligen inte har något problem med själva utseendet, som jag tror kommer bli kanon så småningom, är jag säker på att det kommer väcka starka reaktioner. Jag såg någon som beskrev utseendet som Windows 8 med deras rutmönster. Inte heller det var särskilt populärt. Problemet jag har är istället med hur bökigt det är. Saker som förr tog ett eller två klicka att komma till behöver nu fem. Det här är så klart helt och hållet en vanesak, men det är ibland väldigt svårt att hitta sakerna jag vill hitta. Som ett litet plåster på såren har det lagts till bokmärken. Uppe till höger på skärmen finns det små ikoner som tar dig direkt till en viss sida och du kan anpassa vilka sidor det är. Vill du ha snabb tillgång till ditt ungdomslag? Lägg till det där. Använder du inte övergångsaktivitet så ofta? Ta bort det. Som jag nämnde i inledningen känns det här dock tyvärr som en utveckling mot större satsning på konsolspelare. För mig är och kommer Football Manager alltid vara ett PC-spel.

Football Manager 26Football Manager 26Football Manager 26
De taktiska möjligheterna har tagit ett stort steg framåt.
Detta är en annons:

Ju längre jag spelar desto mer frågetecken får jag. Varför har tidigare uppenbara saker tagits bort? Det går inte längre att uppmuntra spelarna från sidlinjen. Det går inte att "kommunicera" alls med dem och jag tror att om någon som Diego Simeone, med sina extrema känsloyttringar, spelar detta spel kommer han att explodera. Nu känns det mer som att jag är någon som sitter på bänken med en surfplatta och analyserar spelarbetyg istället för att stå på sidlinjen och dirigera mitt lag. De olika tonfallen i matchsnacken är också borta. Efter en riktigt pinsam förlust brukade jag skälla ut spelarna och kasta en vattenflaska för extra effekt. Inte längre. Nu är det bara kommentarer som gäller. Lottningar för cuper verkar vara borttagna om jag inte missat någon knapp, nu är det bara ett meddelande vilket lag du får möta. Den ändringen jag kliar mig lite extra i huvudet över är varför betygssystemet för coacher, scouter, och liknande ändrats. Detta har varit på en skala mellan 1 och 20 för de olika kategorierna, som anfallsspel, fysioterapi, och annat. Spelarna har fortfarande denna betygsättning för sina egenskaper, men de anställda rankas nu istället med ord. Som olämplig, hyfsad, medel, kompetent, bra, väldigt bra, enastående, och elit. Varför? Varför fixa något som inte var trasigt, dessutom till något som ger mindre precision.

Och mitt kanske största frågetecken, som möjligtvis kommer vara helt betydelselös vid lansering, är hur det går att släppa ett sånt här buggigt spel efter två års utveckling. Jag förstår att vissa saker inte fungerar som de ska med en helt ny grafikmotor, men det finns sådana uppenbara fel att jag verkligen inte förstår hur de inte upptäckts under testfasen. Visst, under recensionstiden är spelet märkt som beta, men det är bara några dagar innan full release och jag ser spelare utan armar, andra som spelar utan att ha tagit av sig uppvärmningskläderna, knappar som inte går att trycka på, text som inte passar i textrutorna, ord som inte översatts, och annat. En av mina matcher gick till straffläggning, därefter kunde jag inte lägga till straffläggare och kunde inte komma vidare. Jag var tvungen att trycka på knappen för snabbresultat (som nu lagts till så du kan simulera resten av matchen). En annan gång var jag tvungen att gå på semester en match för att jag inte kunde välja mina spelare. Sports Interactive har redan utlovat en massa uppdateringar inom de närmaste dagarna och vid lansering är säkert många av dessa saker borta. Men att ha så här många buggar bara några dagar innan lansering och förlita sig på att betatestare ska rapportera inger inget bra förtroende.

Football Manager 26
32-3 i skott, 18-2 i skott på mål, 0-1 i slutresultat. Jodå, såna saker händer även detta år.

Summa summarum är detta ett bra spel med väldigt stora problem. Jag har inte ens nämnt en av de bättre nyheterna i att damfotboll nu lagts till med 13 ligor. Däribland finns glädjande nog både Damallsvenskan och Elitettan. Så är du från Bollstanäs, Sunnanå, eller Vittsjö finns nu ditt lokala lag representerat. Vissa kan tycka att detta är ett onödigt tillägg, men det är inget tvång att använda och fler valmöjligheter är (nästan) alltid bättre.

Jag tror att det största tecknet på om någon gillar ett Football Manager-spel är hur beroende de är av den där "bara en match till"-känslan. Tidigare år kunde jag tänka så vid 21-tiden på kvällen och helt plötsligt var klockan 4 på morgonen. Den känslan har inte infunnit sig för mig i Football Manager 26. Jag har nu inga problem att slå av spelet när jag tycker att det är dags. Och det är mycket talande. Det är kul, men inte alls lika beroendeframkallande som tidigare. Det här kan låta lite överdrivet, men frågan är om inte Football Manager med nystarten tappat lite av sin själ.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Utmärkt ny matchmotor, damfotboll nu inkluderat, den taktiska biten är den bästa i seriens historia
-
Nya användargränssnittet tar tid att vänja sig vid, fullt med buggar, funktioner har tagits bort eller bantats
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Football Manager 26Score

Football Manager 26

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Efter ett år på sidlinjen är det nu dags att... ställa sig på sidlinjen. Nystarten för Football Manager-serien är nämligen här och Johan har testat...



Loading next content