Forbidden Siren
Forbidden Siren tar oss till jordens mörkaste plats. Följ med oss till byn Hanyuda och se för er själva i Sonys nya skräckspel.
Skräck är den allra starkaste av mänskliga känslor. Den som rotar sig djupast i våra sinnen, det som rör vid våra allra mörkaste sidor av oss själva. Skräck kan paralysera oss, få oss att ligga sömnlösa hela nätterna. Skräck kan få oss att inse hur mänskliga, eller till och med omänskliga vi är. Under många år var det enkelt att fly in i skräckens värld via filmer och litteratur. Men då den nuvarande generationen ungdomar tenderar att vara lite mer avtrubbade, har vi istället flyttat våra skräckupplevelser till TV-skärmen, in i spelen. Där vi själva får uppleva skräckens hårda grepp om oss. På senare år har skräckgenren nästintill blivit synonymt med Konamis Silent Hill-serie. Men i mars har Sony för avsikt att förändra detta, då de lanserar sitt senaste skräckalster, Forbidden Siren här i Europa. Bakom spelet står bland annat Keichiro Toyama, en av de ytterst ansvariga för det första Silent Hill-spelet.
Spelaren placeras i den lilla japanska byn Hanyuda. En normalt sett ganska lugn plats. Men som av någon anledning har byn förvandlats till ett mycket otrevligt litet samhälle. Där byborna numera vandrar runt på gatorna och försöker krama livet ur de stackars satar som ännu inte har försvunnit ner i förtvivlans och fördärvets mörka avgrund. I Hanyuda finner vi dock tio stycken individer som har undkommit ondskans klor, i alla fall tillfälligt. Det är dessa tio karaktärer vi får guida genom mörka korridorer, illavarslande gator, och förbi mordlystna bybor. Händelseförloppet äger rum under tre dagar. Under dessa dagar kastas vi fram och tillbaka mellan de olika karaktärerna och får se hur historien nystas upp, och faller på plats allt eftersom vi fortskrider genom hemskheterna. Vi utlovas 78 stycken episoder som utspelas i en omkastad ordning. Något man har hämtat från Hollywood, då mystiken ofta bevaras genom att man inte lägger ut alla pusselbitar till spelaren från en gång. För den som tycker att det låter onödigt och besvärligt att hålla reda på allt, finns det ett mycket praktiskt hjälpmedel. Man har nämligen skapat ett system som visar vilka episoder man har spelat, vad man gjorde, och hur det passar in med det man har spelat tidigare. Lite som en lathund om man skulle glömma vad som hänt tidigare.
Alla tio karaktärer har sin egen anledning för att fortsätta kämpa, och det utlovas gott om interaktion mellan de olika äventyrarna. Strider utlovas. Konstigt vore annars när man befinner sig i en stad med levande döda. Trubbiga, vassa och projektilbaserade vapen utlovas. Det som man dock slår på den stora trumman om, är det så kallade sight-jacking-systemet. I kort går det ut på att man ser världen genom en annan varelses ögon. Detta kan bland annat ge ledtrådar om omgivningen som man inte kan se från sin egna position. Men även sprida ljus över hela situationen, då man annars inte får veta något alls, som de tio huvudkaraktärerna inte får veta. Systemet gör dock att karaktären som tar över någon annans syn, för det tillfället står helt försvarslös och kan inte uppfatta det som drabbar en.
Rent teknisk ser Forbidden Siren lovande ut. Det må inte skryta med samma höga antal månghörningar på skärmen som några av dess konkurrenter, men istället satsar man på en mer avskalad stil. Små oväsentliga detaljer har fått stiga åt sidan, då de inte har ansetts viktiga för spelets fortskridande. Istället har man fokuserat på att försöka skapa en mörk, skrämmande och autentisk liten samhällsidyll. Precis som konkurrenten har man valt att fokusera på användandet av mörker och dimma. Detta då spelet således får en mer dramatisk inramning. Man måste alltid frukta det som eventuellt kan gömma sig i det okända. Fienderna är välanimerade och ser ut att kunna skrämma både det ena och det andra ur spelaren.
Skräckspel är det något av det hetaste på tapeten just nu, och Forbidden Siren känns fräscht och kan mycket väl bjuda på en stor dos nyskapande inom genren. Frågan är dock bara hur bra det kommer att fungera med så många episoder. Samt hur bra det kommer att funka med sight-jacking-systemet. Jag längtar efter att bli skrämd, och börjar redan nu leta efter mina ficklampor. Ingen får stå utan en sådan när Forbidden Siren anländer i mars.









