Svenska
Gamereactor
nyheter

Före detta Blizzard-chef tycker det borde gå att dricksa spelutvecklare

Mike Ybarra: I slutet av ett spel har jag ofta tänkt "Jag önskar att jag kunde ge de här människorna ytterligare 10 eller 20 dollar."

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mike Ybarra arbetade under 20 års tid hos Microsoft, främst hos Xbox-teamet, men 2019 tog han sitt pick och pack och drog till Blizzard. Där blev han så småningom den anrika utvecklarens högste chef, innan han lämnade kort efter att Microsoft sent förra året tagit över studion.

Senaste tiden har han varit väldigt aktiv på sociala medier (främst X) där han ofta skriver oväntat uppriktigt om problem i branschen samt egna tankar och åsikter. Nu har han varit i farten igen och levererar ett lite otippat förslag.

Ybarra tycker nämligen att det borde vara möjligt att dricksa utvecklare som bjudit på något alldeles extra med en riktigt komplett spelupplevelse där det aldrig känts som att studion försökte lura en på pengar hela tiden. Då är en full prislapp helt enkelt inte nog, menar han, och när eftertexterna rullar borde det gå att chippa in "another $10 or $20 because it was worth more than my initial $70 and they didn't try to nickel and dime me every second".

Ybarra tillägger att han vet att många ogillar drickskonceptet, men menar att det här inte skulle finnas någon press att dricksa eftersom det sker helt anonymt i ditt hem. Och kanske skulle ett sådant system också uppmuntra utvecklare att faktiskt leverera något mer komplett utan mikrotransaktioner, säsongpass och annat eftersom det plötsligt skulle kunna löna sig att vara schysst .

Vad tycker du själv, hade du kunnat tänka dig att dricka $10 för ett spel du under eftertexterna tycker hade varit värt mycket mer än den faktiska prislappen?

Före detta Blizzard-chef tycker det borde gå att dricksa spelutvecklare
Bild: Mike Ybarra


Loading next content