Mac Walters arbetade med några av de mest populära Bioware-äventyren genom tiderna, inklusive Dragon Age, Mass Effect och mycket annat. När Mass Effect 2 hade premiär befordrades han till huvudförfattare och hjälpte till att leda serien framåt innan han bestämde sig för att lämna studion i januari förra året.
Under en MinnMax-intervju berättade Walters mer om sitt beslut att lämna studion och vad som orsakade det. Tydligen var remastern av de tre första Mass Effect-spelen i Mass Effect Legendary Edition droppen som fick bägaren att rinna över.
Trots att det bara var en remaster var samlingen "an immense project", enligt Walters: "All of a sudden we've got this project that's unplanned. What do we do with it?"
"I knew I wasn't going to have a huge internal team ... I quickly realized that we're going to need co-dev work, we're not going to be able to handle this just with our internal team. So [it was] just a whole different mindset of how we want to run things.
After Legendary Edition, because it was so successful to me as a project, in the sense of the team was healthy, we really got along, then of course it was critically and financially successful, it just felt like, this is the bow on all the things I've done in Mass Effect, which is like all the things. I don't want to do any more Mass Effect after this. Why tempt fate?"
Mass Effect 4 är som bekant på väg, ett spel vi vet ganska lite om, men som väntas presenteras närmare under 2024. I vilken omfattning storyn sitter ihop med originaltrilogin återstår att se.