Redan 2013 avslöjade Square Enix att Tomb Raider hade företaget besvikna trots att det sålt 3,4 miljoner exemplar på en månad. På samma sätt var Hitman: Absolution var också en besvikelse, vilket sålde 3,6 miljoner exemplar på sex månader.
Square Enix har ett rykte om sig att ha för höga interna förväntningar på försäljningen av sina titlar, och detta gäller inte bara Final Fantasy XVI och Final Fantasy VII: Rebirth, som båda också misslyckats med att nå Square Enix högt uppsatta mål. Jacob Navok låter via X slå fast att det är komplicerat och att de interna förväntningarna enbart styrs av vad det har kostat att utveckla titlarna:
"There's a misunderstanding that has been repeated for nearly a decade and a half that Square Enix sets arbitrarily high sales requirements then gets upset when its arbitrarily high sales requirements fail to be met. This was not true when I was there and is unlikely to be true today. Sales expectations generally come from a need to cover the cost of development plus return on investment."
Han säger även att Square Enix definition av "return on investment" är att en viss produkt ska generera mer intäkter än om företaget hade spenderat samma pengar på något annat. Med andra ord måste det vara meningsfullt.
Hur ser du på saken, har Square Enix orimliga mål?