Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Total War: Warhammer III

5 Snabba: Total War: Warhammer III

Krig, magi, demoner, mörker och storslagna strider är att vänta inför den tredje och avslutande delen i den populära trilogin. Vi har samlat lite information om spelet innan dess släpp den 17:e februari på PC, macOS, Linux och PC Game Pass.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vad är Total War: Warhammer III?
Det är den tredje och avslutande delen i Creative Assemblys Total War spin på Warhammer Fantasy universumet. Vi får kontrollera mäktiga hjältar, demoner och monster för att erövra världen. Vi kommer få använda magi och utveckla våra imperier teknologiskt. Du kommer att kunna välja mellan 7 fraktioner; Kislev, Grand Cathay, Khorne, Nurgle, Slaanesh, Tzeench, Ogre Kingdoms vilket är fler än någon av de andra titlarna vid släpp. Precis som med tidigare delar kommer vi få utforska vissa områden av världen i en separat berättelsedriven kampanj. Till detta kommer även ett robust flerspelarläge för flera spelare och en co-op kampanj för två spelare.

Vad handlar det om?
Strategispel är sällan mer än en motivering till att kriga mot andra men det har lagts ned mycket tid på berättandet i serien. Den tredje och avslutande kampanjen kommer att handla om en döende gud som sätter de andra fraktionerna i spel. Både ondskefulla demoner och hjältar. Fördelen med Warhammer är att det sällan krävs mycket till ursäkter för att skapa konflikter vilket också underlättar för nykomlingar att hoppa in i serien.

Total War: Warhammer III
Kampen mellan demoner och alla andra är evigt närvarande i detta universum.

Vilka är de sju spelbara fraktionerna och vad skiljer dessa åt?
Det är ett mörkare tematiskt strategispel än de två föregångarna. En av de mänskliga nationerna du kan spela som kallas för Kislev. De slåss med tro, björnar, skjutvapen och is-magi. Deras territorium var redan en del av det första spelets kampanj men då inte spelbara. Utseendemässigt och som fraktion är de inspirerade av Polsk-Litauiska samväldet med en dos av Kievriket. I Warhammer världen är deras städer lokaliserade som en sköld vilken skyddar de andra mänskliga rikena mot demoner från norr. De är ett hårt folk som krigat mot mörkare krafter sen dess uppkomst bland snö och is vilket också präglat folket.

Detta är en annons:

De fyra demoniska fraktionerna representerar en gud var. Chaos är en stapel inom Warhammer och det gäller även inom Fantasy. Khorne är en gud som representerar krig, blod och mycket annat. Hans fokus kretsar runt att slåss i närstrid med sina tungt bepansrade krigare och demoner. Du kommer inte få så mycket långdistansalternativ speciellt ingen magi. Nurgle är nästa gud och denna demoniska armé fokuserar på att sprida sjukdomar, stagnera utveckling och är en mer defensiv fraktion i striderna än den hyperoffensiva Khorne. De har tillgång till en lite bredare arsenal. Den tredje guden är Tzeench och denna sida fokuserar helhjärtat på magi och att manipulera dina fiender genom spelmekaniska system som berör diplomati. De är bäst på långdistanskrigföring. Sist ut bland demonerna är guden Slaanesh som representerar hedonism, begär, förförelse och mycket annat. Till skillnad från de andra gudarna är denna armés styrka sina rörliga trupper och möjligheten till att konstant trakassera fienden via skärmytslingar. En signaturenhet är bokstavligen en stor skördetröska med spikar som rullar över allt och alla på slagfältet. Även om de delar vissa likheter finns också stora skillnader precis som styrkorna hade i det fysiska miniatyrspelet.

Total War: Warhammer III
Total War: Warhammer III är ett digitalt alternativ till miniatyrbordsspelet.

Cathay är näst på tur och kan beskrivas som en kina-inspirerad nation. Det östra områdena har sedan dess begynnelse i Warhammer världen (1983) underutvecklat innan detta spel. Under utvecklingen har Creative Assembly fått hjälp av Games Workshop som skapade universumet att bygga ut dessa områden med historia. Du kan räkna med alla typiska troper som dynastier, ormliknande drakar, stora stenstatyer, färgglatt och mycket annat. Deras unika natur är värd att nämna. Till skillnad från demonerna som följer en specifik gud, eller människorna som följer mänskliga ledare är Cathay annorlunda. Imperiet styrs av en odödlig kejsare som är en drake med möjlighet att inta människoform. Denna drake är enligt legenderna äldre än demonerna. Det är hans barn vi kommer att få styra runt i Warhammer III som i sin tur leder styrkorna för riket. Båda deras legendariska hjältar kan transformera sig till drakar och är en av de mest spännande nya inslagen. Vi kommer få pilla på alkemi, unik magi och mycket annat.

Sist ut är Ogre Kingdoms vilka är förhandsbokningsbonusen som även går att få en vecka efter släpp gratis. Som namnet antyder är de inte särskilt civiliserade. De bor ofta längsmed bergskedjor efter att deras hemland blev nedslagsplats för en enorm sten från rymden. Hela deras kultur bygger på detta ögonblick som slog ut större delen av deras befolkning. Kvar i det totalförstörda ökenlandskapet finns ett gapande hål med vassa spetsar likt tänder som de kallar The Maw. Detta monster dyrkas lite som en gud i ren fruktan. Migrationen ledde till omvälvande händelser i världen som ett krig mot titaner boendes uppe bland molnen. Under tidsperioden vi utforskar har olika stammar befolkat delar av världen. Många säljer också sina kunskaper om krig för pengar och jobbar som legosoldater. Sistnämnda introducerades redan i slutet på andra spelet och vi fick chans att hyra dessa styrkor till våra arméer. De är stora, hungriga, våldsamma och äter allt inklusive sina fiender.

Detta är en annons:
Total War: Warhammer III
Slagen ser ut att bli lika storslagna som vanligt.

Vad kan vi förvänta oss för stöd efter releasen?
The Ogre kingdoms är spelets förhandsbokningsbonus. Du kan också få fraktionen gratis en vecka efter släpp. Total War: Warhammer III är kulminationen och sista delen i en trilogi. Precis som tidigare kommer det att få en blandning av nedladdningsbart innehåll som kostar och är gratis. Creative Assembly har lovat att de vill få med alla styrkor i miniatyrspelet. Med ovan nämnda saknas bara ett fåtal som Chaos Dwarfs och Dogs of War. Äger du båda föregående spel kommer du att senare få åtkomst till en gigantisk kampanj helt gratis, som slår ihop allt innehåll från första, andra och tredje spelet. Både sett till karta, fraktioner, ledare och mycket annat. Det kommer att bli en mindre berättarstyrd upplevelse och mer av en spelardriven sådan. Utan någon större konkurrens så kommer det att bli den största och mest varierade kampanjen i seriens historia.

Vilka förändringar och utvecklingar har spelet gjort mot sina två föregångare?
Omfattande förändringar har gjorts med belägringssystemet. Vi kommer inte bara få ta del av nya belägringsformer utan även mer spelmekaniska inslag. Ett exempel är att i föregångarna var mindre bosättningar utan väggar strider på öppna fält. Nu kommer du få strida mot eller försvara din mindre stad. De stora belägringarna har blivit större och försvararen kommer även att kunna bygga försvar inom murarnas gränser. Ett nytt stridsläge har lagts till och det är ett horde-läge. Du försöker ta kontroll över kartan mot konstanta vågor av fiender. I kampanjen kommer du inte få spela dessa ofta utan de är reserverade för de slutgiltiga striderna mot olika fraktioner. Även här kan du bygga torn eller andra försvarsställningar. System som diplomati, magi, flygande enheter och hur korruption fungerar har blivit förändrade. Mycket av spelet kommer däremot att spela snarlikt sin föregångare. Det beror på att det ska kunna gå att slå ihop alla tre spelen i ett enda megaspel även om detta är en bra startpunkt för nykomlingar. Om lite mer än en månad kommer vi svaret om det har varit värt väntan.

Total War: Warhammer III
Fraktionerna är alla unika och fungerar på olika sätt.
Detta är en annons:
Total War: Warhammer III
Total War: Warhammer III

Relaterade texter

8
Total War: Warhammer IIIScore

Total War: Warhammer III

RECENSION. Skrivet av Patrik Severin

Generalen Patrik har begett sig ut på jakt efter demoner, själar, blod av gudar och imperiebyggande i Creative Assembly's avslutande tredje titel, som bygger på Warhammer Fantasy Battles...

2
5 Snabba: Total War: Warhammer III

5 Snabba: Total War: Warhammer III

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Krig, magi, demoner, mörker och storslagna strider är att vänta inför den tredje och avslutande delen i den populära trilogin. Vi har samlat lite information om spelet innan dess släpp den 17:e februari på PC, macOS, Linux och PC Game Pass.



Loading next content