Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
The Settlers

The Settlers

Patrik har bosatt sig på mystiska öar, letat skatter och stridit i seriens mest hektiska flerspelarläge på många år i denna reboot av The Settlers...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hur gör man en reboot på en klassisk spelserie? Jo man tar det som var bäst med föregångaren och stuvar ihop det med nya fräscha idéer som för konceptet framåt. Efter lite tid med The Settler kan jag konstatera att man når långt men inte riktigt hela vägen framåt. The Settlers är en mysig strömlinjeformad återskapning och bjuder på en trevlig ny visuell design. Användargränssnittet är enkelt att navigera och ser bra ut vilket underlättar för mig som spelare.

Det stora frågetecknet jag hade innan jag startade upp spelet var hur de skulle mäta sig med all alla indiespel som har liknande koncept. När serien startade 1993 och landade på sin sjunde titel 2010 fanns inte så mycket konkurrens. Strategispel med resurskedjor var inte helt vanliga och denna spelserie tävlade med titlar som Anno och liknande. Skillnaden var förstås att där Anno ofta fokuserade på handel mellan städer så fokuserade Settlers mer på dina få städer. Nu är det snarare som att aggressiv expansion i fokus.

The Settlers
Grafiken är bedårande.

The Settlers börjar med utforskare, arbetare och en huvudbyggnad. Dina första handlingar är att sätta utforskarna i arbete. De är dessa som utforskar ön, letar skatter, expanderar ditt territorium och bygger byggnader. När konstruktionen av din första resursbyggnad är färdig börjar arbetarna att hugga ved. Det dröjer inte länge innan du har ett sågverk och en stengruva. Det som jag direkt fastnade för är hur detaljerat processen är. Du ser träden som huggs ner och läggs i en låda, för att sedan lyftas och bäras bort till ett sågverk. Arbetarna sågar sedan dessa träbitar till plankor. Väldigt få titlar i genren bryr sig om att låta mig se hela denna process. Det finns verkligen en känsla av att alla resurser existerar och flyttas runt på kartan. Jämför med Age of Empires där resurserna magiskt teleporteras in i byggnader för att förstå skillnaden.

Detta är en annons:
The Settlers
Detaljerna som att arbetare bär runt resurserna och vi kan se processen att skapa nya är fantastiskt.

Även om det spelmässiga är snarlikt sina föregångare finns det nu tre fraktioner att välja mellan. De kallas Elaru, Maru och Jorn vilka har en distinkt design på byggnader och fokus på enheter eller stadsbyggande i skärmytslingarna. De har också åtkomst till en unik enhet var vilket för tankarna till Age of Empires IV. Tyvärr kunde vi inte testa alla tre av dessa under förhandstestet. Jorn som har drag av vikingar gick inte att spela som vilket var synd. Det som oroar mig lite var känslan av djup. Även om de äldsta spelen varierade lite i sitt fokus på konflikt och stadsbyggande upplevde jag att denna version försökte göra allt lite mer lättåtkomligt. Enheterna styrs också mer som i ett realtidsstrategispel där du enkelt kan skicka trupper till fästningar och byar för att ta över. Det jag saknar i betan är mer försvar, jag kunde inte bygga murar exempelvis.

Beroende på om man gillar de fyra första spelen eller de som kom efter kan detta vara intressant att hålla ögonen på. Det påminde mig mer om Settlers 1-4 än 5-7 men med ett nytt grepp om striderna från senare iterationer. Det ska däremot påpekas att även stadsbyggandet är något förenklat med färre byggnader för resurser än tidigare. Vissa byggnader saknas helt men med risk att låta cynisk kan allt sådant komma i expansioner. Är The Settlers den stora återkomsten till serien? Det är inte en enkel fråga att besvara. Med ett bättre stridssystem än tidigare, bedårande grafik och en strömlinjeformning av det spelmässiga finns det god möjlighet att detta kan bli en bra start på något nytt. Jag upplevde att de senaste två titlarna kunde bli onödigt komplicerade för sitt eget bästa även om de underhöll. Samtidigt är det inte positivt om denna reboot är för enkel och saknar tillräckligt med djup.

The Settlers
Gamla ruiner ger utforskandet en ny betydelse.
Detta är en annons:

Däremot måste jag få det sagt att jag inte gillar hur korta resurskedjorna och simpelt stadsbyggandet blivit. Jag kan förstå att utvecklarna inte vill att flerspelarläget ska ta en halv dag att klara av. Samtidigt upplever jag att komplexiteten är som bortblåst från sjunde delen. Vi saknar nya mer komplexa resurskedjor, en mer avancerad ekonomi och krigföringen är simpel. Det går inte att bygga murar eller storslagna försvar till sina städer utan tanken är expansion över allt annat. Samtidigt tror jag inte tempot kommer att locka realtidsstrategifans då det är mycket långsamt om än snabbt med seriens mått mätta. Så vem är spelet för? Det är frågan jag försöker komma fram med ett svar till. Jag tror att seriens fans kommer att bli besvikna över strömlinjeformningen och realtidsstrategispelare ha svårt att vilja göra hoppet till något långsammare än de är vana vid. Jag kan såklart ha fel och hoppas att kampanjen vi inte fick testa än kan lyfta upplevelsen något. I nuläget tror jag att detta kan bli en visuellt trivsam reboot som saknar bitar av seriens djup.

Det går tydligt att läsa mellan raderna att Ubisoft vill satsa mer på flerspelarsidan av The Settlers med ett mer robust PvP läge. Med snabbare (1-2 timmar), intensivare matcher mot dator eller andra spelare kan du levla upp din profil. Det är framför allt detta som oroar mig lite om utforskandet och över allt annat stadsbyggandet inte blir lika viktigt som tidigare. Det roligaste med serien var att se sina städer växa upp och få fungerande resurskedjor över en längre tid. Flerspelarkomponenten som jag provat upplevde jag som mer stressad. Målet verkade hela tiden bygga på att få ut militär snabbast för att slå ner motståndaren. Du vinner automatiskt om du förstör motspelarens stadskärna vilket representeras av en byggnad. Detta gick fortare än jag var van vid och alternativa sätt att vinna på saknades. Samtidigt har vi inte fått testa kampanjen ännu vilken kan bjuda på trevliga överraskningar. The Settlers kommer att släppas till PC den 17:e Mars i år och försöka återskapa magin med serien i en ny modern tolkning. Jag är däremot inte övertygad än utan hoppas att kampanjen har mer att erbjuda än flerspelarläget.

The Settlers
Strider är fortfarande viktigt.
The Settlers
Detta är en annons:
The Settlers
The Settlers
The Settlers
The Settlers
The Settlers
The Settlers
The Settlers
The Settlers

Relaterade texter

0
The Settlers försenas på obestämd tid

The Settlers försenas på obestämd tid

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Ubisoft är inte direkt obekanta med förseningar, men efter två uppskjutningar av The Settlers som dessutom nu bara har två veckor kvar till lanseringen efter ett mastigt...

0
The Settlers

The Settlers

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Patrik Severin

Patrik har bosatt sig på mystiska öar, letat skatter och stridit i seriens mest hektiska flerspelarläge på många år i denna reboot av The Settlers...

1
The Settlers försenat till nästa år

The Settlers försenat till nästa år

NYHET. Skrivet av Johan Vahlström

Rebooten av det 25 år gamla The Settlers har försenats. Istället för att släppas i höst, som planerat, kommer du istället kunna bygga byar från och med nästa år. Ubisoft...



Loading next content