Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Watch Dogs

Watch Dogs

Vad händer när samhället är helt uppkopplat och en man kan styra det? Det kommer vi att få reda på i Watch Dogs, som har potentialen att bli något alldeles extra...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Allt i Chicago kan hackas. Åtminstone om man heter Aiden Pearce. Huvudpersonen i Watch Dogs är en hjälte som verkligen, verkligen har full kontroll. Han föddes i en usel del av Chicago, växte upp till en småbrottsling men har nu full tillgång till staden genom sin kraftfulla smartphone. Något som kan behövas i denna stad, som i flera år varit helt externt styrt av datorsystemet CTOS. Systemet hanterar register över allt: tunnelbanor, trafikljus, bankomater och kameror kringa alla byggnader. Folks liv, mer eller mindre.

Aiden vet detta - och han utnyttjar det. Han använder sina färdigheter för att skydda sin familj, men tyvärr lite för mycket. Han förföljer till exempel sin syster och övervakar henne ständigt. Först bara hennes hus, och sen hennes liv i staden. Aidens berättelse berättas ganska linjärt i Watch Dogs. Det kommer inte att vara tio slut, och inte oändligt många parallella berättelser. Berättelsen må följa en rak linje, men resten av spelet gör det inte. På Aidens väg finns det många alternativ och alla handlingar i spelvärlden bidrar till storyn, men ändrar den inte helt.

Watch DogsWatch Dogs
Får man till ett headshot finns det särskilda erfarenhetspoäng att inkassera. Alla handlingar i spelet påverkar vårt rykte, vilket i sin tur påverkar hur världen reagerar på oss.

Ubisofts mantra är "allt är kopplat till allt", något man repeterar hela dagen under Watch Dogs-presentationen i Paris. Nu är det kanske inte helt sant, men antalet alternativ i spelet verkar vara enormt. Jonathan Morin (creative director) beskriver spelet på ett intressant sätt:

- Watch Dogs är lite som en målning - statisk, men ändå öppet för tolkning.

Allt kommer att påverka allt i spelvärlden. Vädret, tid på dagen, alla människor som går runt i staden passar in i denna värld, vilket gör allt begripligt och trovärdigt. Folk slår upp paraplyer när det regnar. Vinden blåser regnet på ett övertygande sätt mot den chica trenchcoat vi har på oss. Och vi kan alltid vara en ohämmad spion via vår smartphones så kallade Profiler, för att bläddra genom informationen om invånarnas liv.

Jonathan Morin berättar att även om Watch Dogs är ett actionspel är det frivilligt för spelaren att välja en mer actioninriktad väg. Att ta sig runt med hjälp av stealth och att vara helt passiv är också möjligt. Detta syns tydligt i Free Roam-läget som spelas av en Ubisoft-anställd. Pearce kan scanna förbipasserande människor, men detta är bara möjligt om hans smartphone klarar av det för tillfället. Om Connectivity saknas, måste vi etablera detta först. För detta ändamål behöver vi "bara" hacka CTOS-hubbar i Chicago, för att låsa upp elnätet och därmed den delen av kartan.

Watch Dogs
Allt och alla är anslutet till allting. Denna sälj-pitch kan faktiskt vara sann.

Hubbarna är dock väl bevakade. Det går lyckligtvis att hacka deras övervakningskameror, vilket är första steget i att infiltrera dem. Därefter går det att tyst smyga in, nita en vakt efter den andra bakifrån, för att sedan hitta det gränssnitt som måste hackas. Alternativt sparkar du in dörren och rusar in med full militär styrka. Eller så kombinerar du helt enkelt dessa element och hittar den lösning du gillar bäst.

I Watch Dogs har vi fyra huvudsakliga sysslor: jakter till fots, jakter i bilar, strider med vapen eller föremål, samt hackningen - och allt detta kan kombineras relativt sömlöst. Du kan även aktivera Focus-funktionen, vilket aktiverar ett ultrarapidläge. Du kan till exempel skjuta tre illbattingar i bullet time, eller susa genom tung trafik. Focus är utformad för att utnyttja färdigheterna hos karaktären och "att lära sig språket i spelet", enligt Morin. Hela spelet är utformat så vi lär oss att använda alla möjligheter av alla dynamiska objekt.

Watch Dogs
Över 100 klassiska uppdrag väntar, även om Ubisoft inte gillar ordet "uppdrag". Watch Dogs "bara händer", tydligen.

Alla spelelement ser ut att fungera bra. Körningen är mycket övertygande, lovar Morin.

- Inte på samma nivå som en simulator, men det är mycket trovärdig, berättar han.

Jag tror på karln, då känslan för detaljer kan ses i både bilkörning och på många andra ställen i Watch Dogs. Chicago-vinden blåser enligt exakta simuleringar. Vinden påverkar en pistolkulas bana eller vattenstänk från pölar. Och bilarna ser fantastiska ut förresten. En sliten Camaro med lackskador står och glänser längs vägarna i en nedgången förort, och vi kan se luften dallra vid avgasrörets mynning. Härligt.

Även Watch Dogs-spelarna själva kommer att vara sammankopplade. Ubisoft har planen att knyta samman både solo- och multiplayerspelarna, samt spelare på mobila plattformar med varandra - ofta utan att vi ens riktigt märker det. Vi kommer att hjälpa varandra eller stå i varandras väg, och bli jagade av folk vi tror är datorstyrda karaktärer.

- Och plötsligt inser man att så inte är fallet, säger Morin och flinar euforiskt.

Inga specifika flerspelarlägen har visats, utöver ett augmented reality-spel vid namn Invasion. Detta kan köpas i Watch Dogs smartphones egna "App Store", och låter oss spela som Aiden Pearce i en färgglad variant av spelets värld, och möta riktiga spelare i multiplayer. Naturligtvis kan vi kriga bland leaderboards i Invasion och det går säkert att lägga många timmar på denna parentes.

Watch Dogs
Uppdragen i huvudstoryn är organiska och det finns många sätt att nå slutet av Watch Dogs.

Ubisoft kör sedan runt med Aiden Pearce i en nedsliten förort och skjuter vilt med hjältens vapen, för att visa en sak. Om du skjuter och hotar folk hamnar du nämligen lätt i trubbel; förbipasserande kommer att ringa polisen omedelbart. Du kan dock rycka telefonen ur deras nävar och att fly fungerar också. Eller att bara skjuta alla. Eller så väntar du tills polisen kommer, men en sån konfrontation lär snabbt leda till en lång flykt i bil eller till fots.

Watch Dogs
Spot-a-song-appen gör det möjligt att skanna och ändra musik vi hör i spelvärlden och sedan låsa upp den för riktiga pengar till vår playlist.

När vi utforskar staden fritt finns det (återigen) många möjligheter. Pantbankerna till exempel, där vi både kan sälja och tillverka saker. Från kemikalier och elektronik bygger vi speciella föremål som placeras på diagonalerna på vårt "Selection Wheel", och som kan användas till alternativa lösningar på ett uppdrag. Vapnen placeras på riktningarna vänster, höger, upp, ner - och i butikerna hittar vi alla de puffror som brukar finnas i moderna shooters. Vi kan naturligtvis också plocka upp vapen från dödade motståndare.

Det går även att stjäla folks registreringsskyltar för att sälja dem vidare, och för att låsa upp biltypen så att vi kan använda den själv. Vi kan också interagera med byggnader, för att lära sig om husens och stadens historia, och förstås vad människorna inuti dem sysslar med. I husen kan du se allt från fina stunder till skummare saker, som en kille som föredrar actionfigurer i skala 1:1 som partner. Yikes...

Watch Dogs verkar onekligen packat med möjligheter, men det finns fortfarande frågor. Exakt hur kommer integrationen av singleplayer, multiplayer och mobilspelare lösas? Kommer spelet misslyckas genom att vilja för mycket på en gång? Den linjära storyn i den öppna världen låter vettigt, men kan också göra Watch Dogs tråkigt. Blir det långtråkigt att hacka datorer eller öppna garageportar efter ett tag? Vi får se...

Watch Dogs ligger hursomhelst väldigt högt upp på min personliga önskelista. Det kan bli ett riktigt suveränt spel om man lyckas kombinera alla bra koncept och idéer till något där allt verkligen påverkas av allting, och vi kan påverka det hela. Jag hoppas verkligen att det lyckas.

Relaterade texter

Watch DogsScore

Watch Dogs

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Otäcka intrång i våra privatliv genom nyttjande av vardagsteknologi, det är vad Ubisofts hutlöst påkostade thriller handlar om. Petter har delat ut betyg...



Loading next content