Svenska
förhandstittar
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Gamereactor hoppade på flyget till Los Angeles för att få en närmare titt på hur Activision ska ta Call of Duty-serien vidare. Framtiden stavas Ghosts...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Call of Duty: Ghosts är inte Modern Warfare 4. Detta är något Activision poängterar gång på gång när Gamereactor får kika på spelet en stekhet dag i Los Angeles. Ghosts är en helt ny inriktning, dit man man vill föra den ständigt rekordsprängande spelserien.

Under en intervju med Infinity Wards Zach Volker, förklaras situationen för oss:

"There was a lot of talk about Modern Warfare 4, there was a lot of discussion; some of the team members wanted to go in that direction, but after a lot of discussion we ultimately decided that Call of Duty: Ghosts was the direction we wanted to go in."

Mycket om spelet är fortfarande ett mysterium. Vad vi vet är att Ghosts kommer att kretsa kring ett lag elitsoldater, specialtränade i olika militärtekniker genom krigsföringens historia. Detta har dock "Masks"-trailern redan visat oss.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Storyn har skrivits av Oscarsbelönade Stephen Gaghan (Traffic, Syriana), och teamet vaktar denna historia med näbbar och klor. Man har dock avslöjat att USA kommer att vara hotat av en ny supermakt. Storyn ska sparkas igång med "en större händelse", där amerikanska trupper går på knäna. Vi ska få spela som en underdog i ett team som består av det som finns kvar av US Special Forces. Vilka skurkarna egentligen är kan vi bara spekulera i. Tankarna vandrar till de vanliga grupperna: Kina, Nordkorea eller Mellanöstern, men det är som sagt bara spekulation. Likaså vad gäller tidsperiod, men förhoppningsvis struntar man i Black Ops 2-framtidsskildringar denna gång.

Call of Duty: Ghosts

Något vi har en betydligt bättre bild av är dock det teknologiska sjumilakliv vi kan förvänta oss när Ghosts släpps i slutet av året, särskilt för de som köper spelet till Playstation 4 eller nästa Xbox. De som kör Call of Duty: Ghosts på gamla PS3 eller Xbox 360 kommer visserligen att få bombastisk action i 60 fps, men nästa generationens Call of Duty kommer att se riktigt smaskigt ut.

Infinity Ward och Activision kommer till exempel att använda sig av en teknologi kallad SubD, som är designad av Pixar. SubD fläskar på polygonmängden för objekt ju närmare du kommer dem, vilket gör att ytor på saker numera är härligt lena och skarpa även på nära håll. Resultatet, åtminstone i den demo vi fick se, var att objekt som tidigare varit sexkantiga nu är perfekta cirklar. Även omgivningarna har en visuell excellens olik något annat vi sett i serien.

Call of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts

Zack Volker, lead animator för Call of Duty: Ghosts, har mycket att berätta om teknologin i det nya spelet:

"What it allows us to do is flag certain geometries with this tech, and as you get closer to the tech, or the model, dynamically it will start to subdivide itself, and what that does is it removes the faceting you can see of the individual polygons along curves, and so the closer you get the more it will fasten... almost to a level of infinity."

"You can get to the point when you don't see any of the polygons, it's just a perfectly smooth, round thing, and that works on the weapons, the characters, their heads, their helmets, their gear, any specific props in the environment that we've got a set on, or foliage. It's fantastic tech and it really removes that aspect of a reminder that you're in a game," fortsätter han.

En annan förbättring SubD för med sig är hur karaktärerna ser ut, och framför allt vad gäller deras underarmar. Med tanke på hur mycket tid vi lägger på att stirra på just dessa när vi spelar, känns det vettigt att de fått extra puts. Huden ser riktigt verklighetstrogen ut och detaljerna är slående; det går att se enskilda hårstrån och även ansiktena har fått sig en... ansiktslyftning.

Call of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts

En annan grafiskt snygg och intressant del av Call of Duty: Ghosts är hundarna. Dessa vovvar kommer att vara en del av ditt team, och inte bara vara fiender som i tidigare spel. Hundarna har skapats via motion capture och deras rörelser ser oerhört realistiska ut. Spelmässigt kommer de att skydda ditt team och bland annat sniffa fram sprängladdningar. Infinity Ward lovar att vi kommer att få rejäla känslomässiga band till våra fyrfota vänner i spelet.

Activisions VD Eric Hirshberg skryt-berättar för oss om framgångarna för spelserien och hur multiplayer är en enorm orsak till detta. Vi kan givetvis förvänta oss mer av den varan i Ghosts, och denna gång kommer detaljanpassningen att vara maffigare än någonsin. De som gillar att meka med sitt virtuella utseende i sjuk detalj kommer att få sitt lystmäte.

Vi kan också se fram emot dynamiska multiplayerkartor. Saker som förändrar matcherna kommer att inträffa, till exempel översvämningar och sådant som spelaren själv aktiverar - som dörrar eller explosiva fällor, med mera. Detta kan ge en rejäl boost till multiplayerscenen som visserligen är populär men ändå i behov av förnyelse.

Call of Duty: Ghosts

Strax därpå visar Infinity Ward upp en bana från Call of Duty: Ghosts som utspelar sig i en tät djungelmiljö. Ljusstrålar letar sig fram genom lövverken, vatten rör sig nedför en ström som omges av lummiga ytor. Vi lägger en ovanligt lång tid på att stirra på småstenen i botten av forsen, och studions Mark Rubin njuter av att visa upp den stora mängden polygoner i banan för oss.

Så kallad displacement mapping sörjer för att väggar numera är mycket mer detaljerade, och istället för grovhuggna och ojämna ytor får vi lena och skarpa sådana tack vare den nya tekniken. Ju närmare vi går en bergvägg desto mer detaljerad blir den. Utöver detta njuter vi av interaktiv rök och förbättrad teknik för ljus och skuggor. Allt är väldigt vackert, men det återstår att se hur mycket vi hinner beundra av allt detta när kulorna viner i actionscenerna.

Call of Duty: Ghosts

Mot slutet av presentationen får vi se lite mer gameplay, där några Ghosts med full dykarmundering är på undervattensuppdrag för att nita ett fiendeskepp. Luftbubblor virvlar omkring framför HUD:en och exotisk fisk simmar bort från de framryckande soldaterna tack vare förbättrad artificiell intelligens. Här finns koraller och hajar. Mycket tjusigt. Vår karaktär mumlar något i stil med "we're not the only hunters around here".

Call of Duty: Ghosts

Det känns verkligen som att Call of Duty och karaktärerna följer en snitslad bana och knäpper fiender en efter en längs havsbotten. I stil med klassiska sniper-uppdraget "All Ghillied Up" har jag känslan av att ett enda felsteg gör att hela helvetet bryter lös.

Teamet hittar sedan till en övergiven fyr under havsytan. De två soldaterna avfyrar en torped i fiendefartygets skrov, vilket förstör skeppet helt. Naturligtvis får vi se några dramatiska, cineastiska ögonblick där en karaktär fastnar under fallande bråte, och när han väl kommit loss måste vi akta oss för sjunkande helikoptrar och annat för att kunna fly.

Det konstanta pingandet från ett kraftfullt ekolod är så starkt att det nästan distraherar oss helt från den ursnygga gameplay-uppvisningen. Den grafiska boosten är lätt att se, framför allt tack vare alla detaljer i banorna, men det är också tydligt att detta verkligen är ett Call of Duty-spel. Man verkar inte ha avvikit mycket från grundformeln och filosofin tycks vara "laga inte något som inte är trasigt".

Call of Duty: Ghosts

Jag lämnar Call of Duty: Ghosts-presentationen upprymd, men samtidigt lite, lite besviken. Visst har vi fått reda på en del om Infinity Wards planer, och att det blir ett snyggt spel vi kommer att få. Vi vet dock knappt något om storyn, och det känns som om spelets skapare har mycket kvar som man håller på. Men överlag är det inget problem. Vi har fått se en oerhört detaljerad värld med nästan fotorealistiska animationer, vackert renderade omgivningar, nyanserade fiender och realistiska vapen. Framtiden ser vacker ut och nu väntar vi på E3, som säkerligen kommer att fylla i många av luckorna för Call of Duty: Ghosts.

Call of Duty: Ghosts

Relaterade texter

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

RECENSION. Skrivet av Johannes Leander

Årets upplaga av världens mest bombastiska spelföljetong dundras idag ut på spelhyllorna och Johannes Leander har delat ut betyg...

GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Eftersom det är fredag idag kommer Gamereactor Live gå igenom veckans viktigaste händelser innan de ger sig i kast med Call of Duty: Ghosts i GR Friday Nights som haft...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy