Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Live A Live

Live A Live

Square Enix låter oss äntligen uppleva en snart 30 år gammal klassiker som både tycks utvidga och späda ut de japanska rollspelen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

90-talet anses vara lite av en guldålder för japanska rollspel. Titlar som Final Fantasy VI, Chrono Trigger och Earthbound levererade inte bara kreativt gameplay utan också ambitiösa berättelser med filmisk presentation, långt innan sådana saker blev vanliga till konsol. Nu har ett nytt spel från den tiden hittat till våra kuster i form av Live A Live. Äventyret har skapats av Takashi Tokita och Nobuyuki Inoue, som var game directors för Chrono Trigger respektive Mother 3, så vi har att göra med några av branschens största namn.

Live A Live släpptes till Super Nintendo 1994 och är nu alltså nästan 30 år gammalt. Du märker det dock inte när du startar det. Teamet bakom den nya versionen av har använt samma "HD-2D" som i det vackra Octopatch Traveller, och resultatet är (nästan) lika imponerande. Bakgrundsmiljöerna består av charmiga 3D-texturer, medan karaktärerna har kvar sina klassiska sprites, som trots det låga antalet pixlar utstrålar personlighet. Square Enix har haft blandad framgång med sina remasters, med de själlösa mobilversionerna av Final Fantasy som det absoluta bottennappet, så det är uppmuntrande att se att de nu verkar ha hittat rätt formel. Till min förvåning har spelet även en stor mängd röstskådespelare som faktiskt matchar mangastilen i sin något överdrivna leverans.

Live A LiveLive A Live
I Live A Live blandas gammalt och nytt på ett sätt som för tankarna till Octopath Traveller.
Detta är en annons:

Det som verkligen gör Live A Live intressant är dock det för genren ganska unika antologiformatet. Istället för en enhetlig berättelse får vi sju separata historier - och i den här förhandsvisningen fick jag spela fyra av dem. Berättelserna utspelar sig över tid och rum. Vi får därför besöka det gamla Japan och Kina, Amerikas vilda västern och en avlägsen framtid där det knappast är meningsfullt att tala om nationalstater längre. Den visuella stilen varierar såklart mycket mellan de olika delarna, men det kanske mest intressanta är att varje berättelse också har sina egna mekaniska förutsättningar.

I Vilda Västern spelar du som The Kid. En reserverad cowboy som i bästa Eastwood-stil slår sig ihop med en prisjägare för att skydda en liten stad från invaderande banditer. Kapitlet är ett slags resurshantering där du måste väga tid, uppgifter och resurser för att utrusta staden med fällor. I slutändan är det dina förberedelser som avgör hur den slutgiltiga konfrontationen utspelar sig.

Live A Live
Flera berättelser i olika tidsåldrar sys ihop till något större.

Saker och ting är lite annorlunda i Japan under Edo-eran, där du kliver in i en ensam samurajs skor. Episoden är utformad som ett slags stealth-äventyr där du måste infiltrera ett slott fyllt av dolda gångar och fällor. Genom att trycka på Y-knappen kan du gömma dig för attackerande vakter - men strider är oundvikliga, eftersom det senare visar sig att slottet också hyser paranormala fiender.

Detta är en annons:

Mer traditionellt gameplay väntar dig i det gamla Kina, där en ålderstigen kung fu-mästare måste öva sina färdigheter, medan det kronologiska sista kapitlet, som utspelar sig på en rymdstation, verkar inspirerat av klassiska filmer som Alien och 2001: A Space Odyssey. Även om uppgifterna varierar mycket, är det turordningsbaserade stridssystemet genomgående i alla episoderna.

Live A LiveLive A Live
Stridssystemet är bra, men det verkar inte helt balanserat.

Till skillnad från de flesta andra japanska rollspel, verkar dock inte striderna spela någon större roll i Live A Live. Men när du till slut tvingas dra vapen finns det till synes gott om valmöjligheter i det robusta systemet. Varje karaktär har sina unika attacker med olika effekter som gift, eld och vatten. Mest intressant är dock det rutnät som ligger under slagfältet. Det är inte direkt ett taktiskt rollspel vi snackar om, men positionering och rundor spelar ändå roll eftersom varje attack har olika mönster och kräver olika mycket energi. Enskilda rutor kan också drabbas av statuseffekter, vilket kan vara ett effektivt sätt att drabba stora grupper av fiender med kontinuerlig skada.

På det hela taget verkar stridssystemet både djupt, snabbt och inte minst visuellt imponerande, detta eftersom varje attack åtföljs av vackra och färgglada effekter. Men det verkar också vara lite mer stil än substans. Till exempel verkar inte balansen vara helt klockren, och de flesta striderna är bara en fråga om form och kräver inte att du använder de många taktiska alternativen alls. Till och med den tidigare omöjliga bossen blir plötsligt en barnlek när du bara stiger i level en eller två gånger. Förhoppningsvis blir denna aspekt bättre när jag kommer längre in i Live A Live.

Live A LiveLive A LiveLive A Live
Live A Live släpptes för snart 30 år sedan o Japan, först nu kommer det till väst.

Mitt största bekymmer är dock själva formatet. Japanska rollspel imponerar nästan alltid med sina episka berättelser och fantastiska karaktärsgallerier. I Live A Live kontrollerar du nästan aldrig mer än en eller två karaktärer. Det här tar inte bara udden av stridssystemet, utan begränsar också berättandet. Filmer, TV-avsnitt och noveller kan lätt leverera fängslande berättelser på mellan en-två timmar. Men i ett japanskt rollspel där den mesta tiden går åt till att slåss och utforska, finns det inte mycket tid för karaktärsutveckling. Som ett resultat av detta kändes de flesta kapitel lite karaktärslösa och var tvungna att falla tillbaka på trötta klichéer för att driva handlingen framåt. Undantaget var science fiction-avsnittet som verkligen fångade mig längs vägen, men detta kapitel var istället det tunnaste spelmässigt.

Jag är verkligen nyfiken på vilka riktningar de återstående kapitlen kommer att ta, för att inte tala om att jag är nyfiken på att se om allt hänger ihop på ett tillfredsställande sätt. Förhoppningsvis kommer Live A Live inte bara att vara ett museiföremål för den hängivne fantasten av japanska rollspel, utan också ett intressant äventyr som kan locka nya fans till genren på sina egna meriter när det släpps exklusivt till Switch den 22 juli.

Relaterade texter

3
Live A Live

Live A Live

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Square Enix låter oss äntligen uppleva en snart 30 år gammal klassiker som både tycks utvidga och späda ut de japanska rollspelen...



Loading next content