Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Skull and Bones

Skull and Bones

Vi har sett gameplay från Ubisofts helt omgjorda live service-piratspel, men är inte direkt imponerade ännu...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Begreppet utvecklingshelvete används ofta, men om det finns ett modernt spel som verkligen passar in på det, så är det Ubisofts Skull and Bones. Det här spelet utannonserades redan 2017 och efter det hörde vi idel oroande utvecklingsrapporter, allt innan det försvann från jordens yta, fick en fullständig översyn och nu alltså är tillbaka på scenen igen, allt i ett försök att segla sig fram till PC och konsol innan årets slut. Ubisoft har nu visat upp Skull and Bones på nytt, och som en del av en förhandsvisningssession har jag haft chansen att kolla in det i förväg för att formulera några tankar.

HQ

Vid en första anblick kan man tydligt se hur Assassin's Creed IV: Black Flag påverkat skapandet av denna blivande serie, eftersom det verkligen liknar pirat- och båtdelarna i just det äventyret. Du styr ett fartyg och använder det för att kriga mot andra fartyg i Indiska oceanen - som sträcker sig från Afrikas kust till Ostindien - och gör det genom att styra, samtidigt som du talar om för din besättning var de ska sikta och avfyra kanonerna samt andra vapen du har ombord. Det verkar vara en ganska formidabel uppsättning system att behärska, men när man jämför med Rares Sea of Thieves och hur detta verkligen låter dig segla ditt eget skepp på riktigt, verkar Skull and Bones vara lite endimensionellt i sitt erbjudande. Och detta sträcker sig även till hur fartyget skär genom vattnet, eftersom seglingen i Skull and Bones verkar vara otroligt responsiv, vilket gör att det verkar som om Ubisoft byter realism mot ett snabbare gameplay.

I viss mån kan jag förstå detta beslut eftersom Indiska oceanen är en stor plats, och en av de saker som alltid avskräcker mig från Sea of Thieves är den ibland monotona seglingen mellan öarna. Från vad jag har sett kommer Skull and Bones lindra detta en aning genom att ha fartyg som korsar havet i vad som verkar vara en snabbare takt, och även gott om platser att utforska inom en rimlig närhet. Men detta betyder absolut inte att Skull and Bones redan överträffat Sea of Thieves, faktum är att jag redan nu inte tror att så kommer att vara fallet alls.

Detta är en annons:
Skull and Bones
Skull and Bones är tillbaka efter åratal av tystnad.

Och detta beror på att Skull and Bones är helt beroende av marin design. Det finns väldigt lite utforskning på land, inklusive möjligheten att söka efter råvaror och slåss mot vilda djur som flodhästar, men av vad jag har sett är förmågan att bege sig till okartlagda öar för att jaga efter rikedomar eller plundra en bosättning till fots i allmänhet inte ditt ansvar. Snarare skickar du helt enkelt iväg din besättning för att utföra dessa uppgifter, medan du bemannar skeppet och bekämpar rivaliserande pirater eller andra fartyg som vill skydda en bosättning. Visst, det ger actionfylld sjökrigföring, men det verkar som om det kan bli gammalt ganska snabbt.

Lyckligtvis försöker Ubisoft erbjuda många unika sätt att interagera med världen. Kärnkonceptet i Skull and Bones kretsar kring att du, en nolla, ska växa din legend och bli en fruktad pirat, men för att göra det krävs att du ökar din Infamy, vilket görs genom att förstöra fartyg, plundra bosättningar och fullfölja kontrakt från andra pirater som finns i Pirate Den-hubbarna runt om i den öppna världen. Ju högre din Infamy är, desto bättre skepp, vapen, utrustning och kontrakt kan du använda och tillverka, så att du kan fortsätta bli ännu mer legendarisk. Haken med detta system är att om du misslyckas med ett kontrakt eller sjunker i strid, kommer din Infamy att minska och du förlorar tillgång till bättre kontrakt och så vidare. Döden har dessutom likheter med Souls-liknande spel, eftersom mycket av ditt byte lämnas kvar vid ditt skeppsbrott, vilket innebär att du måste rejsa tillbaka för att få tag på det innan en annan spelare gör anspråk på skatterna till sig själv.

Skull and BonesSkull and Bones
Båtarna är rappa att styra och känns inte särskilt realistiska.
Detta är en annons:

Det bör här påpekas att även om Skull and Bones helt och hållet kan upplevas som ett soloäventyr, har Ubisoft byggt spelet för att stödja multiplayer och uppmuntrar även detta. Du kan slå dig ihop med allierade för att utföra kontrakt eller ta dig an farliga och välbeväpnade fort, handelsfartyg eller Privateer-piratjägarfartyg. På samma sätt kan du hoppa in på PvP-servrar, där du måste oroa dig för alla de vanliga fällorna, men även motståndare som kommer att försöka ta ditt byte innan du kan sälja det och skörda belöningen. Sea of Thieves-spelare kommer att vara väldigt bekanta med hur detta ofta slutar.

Men hur bekämpar du hoten när du är ute på vattnet, undrar du kanske? Tja, du kan inte bara bestämma vilken typ av fartyg (förutsatt att du har låst upp dem) du vill använda för ett kontrakt eller en resa, utan du ska också välja att utrusta varje fartyg med en mängd olika verktyg och vapen, vare sig det är en enorm bågmonterad doning, en grekisk eldkanon eller till och med stödbalkar för att bära mer byte. Varje beslut har dock en kostnad, eftersom ett snabbare skepp till exempel har mindre pansar och om du har mer förvaringsutrymme kan du inte försvara dig lika bra mot angripare. Och en annan hake är att du måste tillverka dessa föremål själv om du tänker använda dem, vilket innebär att du först måste skaffa ritningar genom att höja din Infamy tillräckligt högt, sedan samla in råmaterialet och bege dig till en Pirate Den för att tillverka varje del/det enskilda föremålet. Det verkar vara en ganska omfattande process.

Skull and Bones
Eftersom det är en live service-titel finns massor av kosmetiska föremål.

För att lägga till detta finns även kosmetiska element som bestämmer utseendet på ditt skepp och till och med din piratkapten. Du kan ändra seglens design och färg, anpassa skrovet, utrusta din besättning så att den ser ut på olika sätt, och naturligtvis kan du även göra detta med din egen karaktär.

Skull and Bones har förvisso en hel del koncept som lockar mig, inklusive väderhändelserna (stormar och stora vågor och det faktum att du kan drabbas av myteri från din egen besättning, är jag fortfarande inte helt övertygad av det här spelet. För tillfället kommer jag att förbli försiktigt optimistisk, men den live-service-strategi som Skull and Bones tycks använda sig av får mig att tro att vi kan vara på väg mot en Sea of Thieves-situation här, vilket som bekant var torftigt vid lanseringen. Det tog flera år för Rare att bygga ut det till dagens succébjässe, men har Ubisoft och fansen det tålamodet att vänta på ett komplext piratäventyr?

Hur som helst, Skull and Bones lanseras till PC, Playstation och Xbox den 8 november 2022. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan vi får prova spelet själva för att antingen bekräfta eller förkasta mina första åsikter.

Relaterade texter

2
Skull & Bones har försenats, igen

Skull & Bones har försenats, igen

NYHET. Skrivet av Måns Lindman

Det är numera en nyhet så icke-chockerande att ingen kommer att trilla ur stolen av förvåning men Ubisofts pirataction Skull & Bones är försenat, igen. Det är nu över fem...

4
Skull and Bones släpps i november

Skull and Bones släpps i november

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

När Ubisoft tidigare i veckan meddelade att det skulle hållas en presentation av Skull and Bones under gårdagskvällen, verkade det sannolikt att vi skulle få veta när...



Loading next content