LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | Ni no Kuni: Wrath of the White Witch
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Fallout 3

Fallout 3

Mänskligheten överlevde kärnvapenkriget och nu återupplivar Bethesda Fallout-serien. Bengt Lemne reste Washington DC för att kika närmare på spelet...

Det var med spänd förväntan jag satte mig på planet för att flyga till Washington och besöka Bethesda Softworks. En kortare teasertrailer var allt jag hade sett från Fallout 3 och jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Ett Oblivion med skjutvapen? Det var vad de mest inbitna fansen fruktade och på sätt och vis var det också vad Bethesda visade upp. Men samtidigt tycks de vara fullt medvetna om hur stämningen från de första spelen ska bibehållas.

Fallout 3
Den här bilden känner ni säkert igen från teaser-trailern. I bakgrunden kan ni se Washington Monument och teasertrailer är faktiskt inledningen av introduktionsfilmen till hela spelet.

Fallout-fansen har inte haft det lätt det senaste decenniet. Först kom de två första hyllande spelen (1997 och 1998) som skapades av Black Isle, därefter skapade Micro Forte Fallout: Tactics (2001) som inte blev samma succé. Mest kanske för att man bytte genre, snarare än att det var något dåligt spel för det var det inte. Därefter var det tyst ett tag innan Interplay i en sista desperat dödsryckning beslutade sig för att kopiera konceptet från Baldur's Gate: Dark Alliance. Det slutade i total katastrof. Fallout: Brotherhood of Steel var inte bara en dålig idé, det var dessutom en uselt utförd sådan och att man bytt ut den traditionella Fallout-musiken mot dånande metall var ett tydligt sätt att visa spelseriens luttrade fans (som bara gick och väntade på Fallout 3) att man totalt sket i vad de ville ha. Nu gick det snabbt utför för Interplay och Van Buren-projektet (som Fallout 3 kallades) hade då lagts ner.

In i bilden kliver då Bethesda Softworks, mest kända för The Elder Scrolls-serien, och köper upp licensen för Fallout. Interplay är numera blott en skugga av sitt forna jag, trots att de inte gick i konkurs och resterna av Black Isle har spritts till en rad olika företag främst Obsidian Entertainment där Feargus Urquhart återfinns. Faktum är att man utannonserade Fallout 3 redan innan man offentliggjort The Elder Scrolls IV: Oblivion, men själva arbetet med Fallout 3 startade inte förrän Oblivion var avslutat (förproduktionen undantagen).

Det första jag slås av när jag ser Fallout 3 är naturligtvis att Bethesda valt en förstapersonsvy som utgångspunkt för spelandet. Det finns, precis som i Oblivion, en tredjepersonsvy att välja och den verkar mycket bättre än i Oblivion, men man kan inte spela Fallout 3 på samma sätt som de första två spelen.

- Vi valde att helt ignorera det tredje och fjärde Fallout-spelet, berättar Todd Howard, Bethesdas exekutive producent för såväl Fallout 3 som tidigare och kommande Elder Scrolls-spel. Ungefär som jag väljer att ignorera den tredje och fjärde Alien-filmen, fortsätter han.

Fallout 3 utspelar sig 2277, 200 år efter kärnvapenkriget och 30 år efter händelserna i Fallout 2. Till skillnad från de två första spelen så utspelar sig Fallout 3 inte i Kalifornien utan istället har Bethesda valt att förlägga handlingen på hemmaplan i Washington DC. Nåja, näst intill varje fall. Deras kontor ligger en knapp halvtimme utanför staden i sömniga Rockville, Maryland.

Ingen har lämnat vault 101 på 200 år. Det är ett eget litet självhushållande samhälle där övervakaren är allsmäktig härskare. För att du ska känna av hur livet nere i valvet är så kommer du att växa upp tillsammans med din karaktär under spelets första timme. Från att du lär dig gå, vidare till via tio års ålder när du får din PIP-boy, och till 16 år då du testas med G.O.A.T.-testet som avgör vilket jobb du lämpar dig bäst för i valvet. Precis som i Oblivion fungerar den första timmen som en testbana där du kan testa olika spelstilar och datorn sedan väljer något som passar dig (självklart kan du själv ställa in det på egen hand när du lämnar valvet). För lämna valvet kommer du bli tvungen till. Början av spelet kanske kan beskrivas som en blandning av hur det var i Fable och hur det fungerade i The Elder Scrolls IV: Oblivion.

Fallout 3
I början av spelet får du umgås med din far (vars utseende för övrigt bestäms av hur du väljer att se ut), men resten av spelet går sedan ut på att hitta honom igen.

Din far, som vars röst görs av Liam Neeson, är laboratoriechef, och en dag när du är 19 år händer det otänkbara. Han är försvunnen! För första gången på 200 år har någon trotsat övervakaren och begett sig upp ytan. Din uppgift blir nu att ta dig ut ur ditt "fängelse" och ta reda på vad som fick din far att lämna vault 101.

Utanför vault 101 möts du av ett ödeland. Förvriden metall, tomhet och en och annan muterad varelse. De första fienderna vi får se i demot är förväxta myror och här demonstreras också stridssystemet för första gången. Du kan spela Fallout 3 som ett ordinärt actionspel. Sikta och skjut, men då kan du inte vara säker på var du träffar fienden - det beräknas nämligen av de underliggande rollspelsreglerna och inte av om du siktar på huvudet eller knävecken. Däremot kan du pausa spelet och använda dina actionpoäng i det så kallade V.A.T.S.-systemet (Value-Tec Assisted Targeting System) där du väljer vilken kroppsdel du ska sikta på medan spelet är pausat för att sedan se din karaktär utföra attackerna efteråt. Du kan exempelvis sikta på myrornas antenner och när dessa förstörts blir de småtokiga och attackerar närmaste kompis. Senare i demot fick vi även se klassiska supermutanter och en del större fiender.

Fallout 3
Din PIP-boy är en nödvändig hjälpreda i en dystopisk framtid...

Bethesda har valt att luta sig mer åt det första Fallout-spelet när det gäller tonen i spelet. De anser nämligen att det blev lite för mycket popkulturreferenser och "blinkningar i kameran" i det andra spelet. De visade hur de under 2,5 år jobbat med designen av spelet allt från hur saker och ting ser ut nere i vault 101 till overaller, PIP-boy och fiender. En annan sak som är viktigt i ett Fallout-spel är våldet.

Fallout 3
Framtiden är ingen vacker plats, men Fallout 3 är ett vackert spel.

- Välgjort våld är förbannat roligt, säger Todd Howard och spricker upp i ett leende.

Det är bara att hålla med och i Fallout 3 kommer du att få se gott om repriser när du smäller benpipor, huvuden eller armar på de muterade invånarna i det som en gång var Washington.

Den demonstration vi fick se var en komprimerad version av de 4-5 första timmarna i spelet och nästa anhalt efter valvet var den närliggande staden Megaton. Staden var uppbyggt med resterna av ett störtat jetplan och mitt i staden fanns en kärnvapenbomb som inte exploderat. Den anses i det närmaste helig och dyrkas av stadens invånare. Här ges spelaren ett par olika alternativ. Du träffar på stadens borgmästare och en viss Mr Burke (misstänkt lik G-Man), den senare vill att du ansluter en anordning som saknas till bomben så att denna exploderar. Vill du så kan du istället berätta för borgmästaren vad Mr Burke planerar eller så kan du helt sonika spränga Megaton i bitar.

Todd Howard väljer att komplettera bomben med den attiralj som saknas och vi beger oss ner i tunnelbanenätet för att ta oss till Galaxy News byggnad i Rivet City (Washingtons centrala delar). I gångarna traskar en hel del mutanter, men här finns även gamla robotar som du kan aktivera för att slippa strida mot mutanter på egen hand. Det kommer att finnas kompanjoner du kan betala för att följa med dig i vissa delar av spelet, men i huvudsak är Fallout 3 ett äventyr där hjälten är ensam.

Fallout 3
Här kan ni se hur spelet ser ut när man går in i V.A.T.S.-läget. Nere till höger kan man se hur många actionpoäng som kan spenderas (dessa återgeneras över tid) och på fienden kan man se träffprocenten för olika kroppsdelar och hur mycket hälsa som återstår på respektive kroppsdel.

När du kommer fram till staden träffar du lämpligt nog på en grupp Brotherhood of Steel-soldater. Nere i centrala Washington är det nämligen egentligen alldeles för farligt i det här skedet av spelet. Till skillnad från i The Elder Scrolls IV: Oblivion så följer inte fiendernas svårighetsgrad med din karaktärs nivå, utan olika områden är olika svåra. Här visar Todd Howard också upp Fatman, som kärnvapensgranatkastaren heter. Han hittar en lämplig Super Mutant Behemoth och med två träffar så är den historia. Granaterna lämnar efter sig en del strålning och det är viktigt att se till att man inte utsätts för alltför hög strålning. Det gäller också att förse sig med vatten när sådant finns att tillgå, men helst då vatten som skyddats från strålning.

På frågan om hur Bethesda ser på Fallout-fansens förväntningar svarar Todd Howard:

- Vi är vana vid galna nördar från Elder Scrolls-serien. De är väldigt passionerande när det gäller att skriva saker på Internet. Det enda vi kan göra är att behandla materialet med respekt och ta det de älskar seriöst.

Bethesda har behållt S.P.E.C.I.A.L.-systemet intakt och det finns även en rad olika förmågor samt så kallade "perks" (vilket de inte ville prata om ännu). Det finns även radiostationer i Fallout 3 som du kan pejla in med hjälp av din PIP-boy. Det kan gälla anmäla saker och musik eller så kan specifika uppdrag eller viss nyckelinformation ges via radioutsändningar. Spelytan är mindre än den i Oblivion och det finns även färre personer som populerar världen. Därmed har Bethesda kunnat skräddarsy karaktärerna mer än fallet var i Oblivion.

Fallout 3Fallout 3Fallout 3
Som för att understryka att man inte bangar för lite våld som skickade Bethesda med dessa bilder på olika tårtor man käkat upp under Fallout 3-arbetet.

Den timmeslånga demonstration vi fick ta del hos Bethesda Softworks imponerade. Grafiken har slippats sedan The Elder Scrolls IV: Oblivion (Fallout 3 bygger på en vidareutvecklad Oblivion-motor) och speciellt ansiktsuttrycken känns mer levande. Det här kommer att bli ett av de största spelen som släpps nästa år så det är bara att börja längta.

Fallout 3
Bethesda hade verkligen tänkt till när det gäller goodiebagen som alla närvarande journalister gavs. Vault-boy bobblehead-figuren är något man samlar i spelet (totalt finns 21 olika), Nuka-Colan finns naturligtvis och så även lunchboxen. T-shirten är designad som overallerna folket i vault 101 bär.
Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3
Fallout 3