Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
F1 2013

F1 2013

Codemasters lockar oss med ett klassiskt läge med lika klassiska F1-kärror. Räcker det för att göra F1 2013 lika bra som föregångaren?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Som ett F1-fan är det lätt att glömma hur snabbt utvecklingen flyttar fram gränserna för vad som är möjligt. Även om motorernas kraft kontinuerligt trappas ned är varvtiderna i princip fortfarande desamma, då bilarnas aerodynamik låter förarna ta kurvor i allt högre hastigheter. Bilarna utnyttjar bromsenergi för att ladda upp ett batteri, som de kan använda till turbo-boosts, och i och med detta kan de köra ännu längre än tidigare på de avsatta däcken.

De största framstegen är också ofta de som förbises. Med hastigheter över 300 kilometer i timmen är det självklart att olyckor kommer att hända. Den danska racingföraren och kommentatorn Nicolas Kiesa har tidigare sagt att det krävs inte mer än en kort utflykt för tankarna när man kör - i stil med stängde jag av spisen därhemma? - för att allt ska gå åt helskotta när man sitter i en F1-bil. Trots detta ser vi allt färre olyckor än någonsin i sporten i fråga.

F1 2013
Den grymma grafikmotorn Ego lär sörja för att grafiken ser bra ut, men förutom några läckra ljuseffekter är det svårt att se någon större skillnad i grafik ännu.

Sånt var nästan mer regel än undantag på 80-talet, och det är lätt att se varför när man testar Classic-läget i Codemasters spel F1 2013. All elektronik som moderna F1-bilar använder för att hålla sig på banan var i princip science fiction för 30 år sedan. Forna kärror påminde mer om lådbilar med en galen motor i sig, som tog förarna på helvetesfärder.

När jag kör mina första varv i det nya spelet får jag frågan av en PR-person om jag hade väntat mig att Classic-läget skulle dyka upp i den nya versionen, och till hans överraskning svarar jag ja. Ska vi vara ärliga är det inte direkt något enormt påhittigt och nyskapande som väntar oss i F1 2013. Hursomhelst är det många F1-fans, inklusive undertecknad, som är exalterade över att få ratta klassiska Williams FW14b kring Silverstone.

Efter att ha talat med några av de kreativa krafterna bakom spelet är det tyvärr tydligt att vi inte kommer att kunna återuppleva alla säsonger från 80- och 90-talet. Det går inte heller att köra ett race med gamla mot nya bilar samtidigt, även om det skulle vara möjligt att få till jämna fighter om varvtider med bilar från olika årtionden.

F1 2013
F1 2013 kommer i två versioner, en vanlig och en kallad Classic Edition. I den sistnämnda får vi ett gäng extra 90-talskärror från Ferrari och Williams.

Koden vi får testa är inte färdig än, och det märks. De klassiska Williams-bilarna påminner visserligen om originalen på ett imponerande sätt, men de känns lite väl kontrollerade och lugna när man rattar dem. Jag är smått besviken tills jag får lägga nävarna på en Lotus 100T, från eran då turbomotorer började dyka upp i sporten.

Som i verkligheten tar det lite mer än en sekund för turbon att aktiveras när jag slår på den, varje gång jag kommer ut på långsidan. När turbon vaknar till liv är det som en spark i skrevet, och en känsla av oerhörd makt. Denna best till bil skriker och sparkar och vill inte bli kontrollerad, vilket gör upplevelsen riktigt underhållande.

Det är lyckligtvis inte bara det nya Classic-läget som har snott all uppmärksamhet, och den brittiska utvecklaren lovar att resten av spelet också är fullt av förbättringar. Den sofistikerade artificiella inteligensen, där bilar rör sig mer aktivt för att få bättre placeringar, är en fördel man pushar för. Vi får dock bara testa Time Trial-läget, så detta är inget vi kan verifiera.

F1 2013
Codemasters onlinetjänst RaceNet kommer att integreras till fullo i F1 2013. Vänta dig massa onlineutmaningar och community-funktioner.

Det är tydligt att det är tidig version av F1 2013 vi får testa, men det verkar ändå som att Codemasters bibehållit det fokus som gjorde 2012-version till den bästa i serien. Spelbarheten finns absolut där, men det krävs en del puts innan denna racinghistoria kan bli briljant och ett måste för alla F1-fans där ute.

F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013
F1 2013

Relaterade texter

F1 2013Score

F1 2013

RECENSION. Skrivet av Thomas Blichfeldt, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Codemasters levererar ytterligare ett välfyllt F1-spel, men det verkar som att serien spelmässigt och grafiskt står stilla. Gamereactor har recenserat nya F1 2013 för att ta reda på hur bra årets upplaga egentligen är...

Spana in senaste F1 2013-trailern

Spana in senaste F1 2013-trailern

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Årets höjdpunkt för spelintresserade F1-fans är såklart F1 2013. Vi har fått en ny trailer som Codemasters föga blygsamt kallar This is Formula 1, som visar hur man...

Kolla in trailers från kommande F1 2013

Kolla in trailers från kommande F1 2013

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Årets upplaga av F1 från Codemasters (passande nog döpt till F1 2013) kommer att inkludera spelläget Classic som erbjuder Murray Walker som kommentator samt legendariska...



Loading next content