Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Bioshock Infinite

Bioshock Infinite: Burial at Sea

Gamereactor flög till Boston för att hälsa på Irrational Games, snacka med Ken Levine och klämma lite på de kommande expansionerna till Bioshock Infinite. Och som vanligt lyckas Irrational överträffa förhoppningarna...

  • Text: Ingo Dellinger, GR DE (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Underbara Bioshock Infinite har fått ett nytt mysterium att avslöja. Eller kanske snarare rent av tre. Döm om vår förvåning när vi återvänder till molnen (och även ur dem, eftersom vi landade i Boston) för att snacka med Irrational Games om vad som gömmer sig bakom spelets Season Pass, och de avslöjar att den första omgången DLC släpps redan idag, med ytterligare två på väg senare.

Först ut är Clash in the Clouds. Ett arenabaserat läge mot vågor av fiender, som känns lite väl svårsmält banalt för ett mästerverk som hade fokus lagd på berättande och inte strider. Men med Infinites Sky-Hooks, Vigors och alla varierade krutpåkar så bjuder actiondelarna ändå på unika inslag och att få utforska dessa aspekter lite närmare är kanske inte så tokigt ändå.

Den relativt låga svårighetsgraden var för mig en av de få minuspunkterna med Bioshock Infinite (självklart undantaget de som tog sig an 1999-läget), och Clash in the Clouds bjuder faktiskt äntligen på en utmaning. Du kommer behöva ha ett snabbt avtryckarfinger, ha koll på dina förmågor och vara väl påläst i hur man exempelvis hanterar ruskprickar som Handymen.

Bioshock Infinite

På var och en av de fyra nya banorna så gäller det att snabbt lära sig terrängen för att få bästa möjliga odds. Skylines och Tears måste också användas om du ska kunna överleva de 15 vågorna av fientliga attacker. Men banorna kommer även förändras mellan dessa; flygande byggnader flyttar på sig, Skylines dyker upp eller försvinner, Tears-utbudet varieras. Och som alltid har man Elizabeth vid sin sida.

De nya Blue Ribbon-utmaningarna kräver ett annorlunda nyttjande av attacker, bytande av Vigors eller långa killstreaks samtidigt som regelboken är ändrad. Prova till exempel att skjuta ner tre Handymen på samma gång när man inte längre får skjuta mot hjärtat eller huvudet. Level designer Forrest Dowling förklarar det nya poängsystemet, med vilket man kan utbyta pengar för bättre utrustning eller förmågor.

Bioshock Infinite

Intjänade pengar kan växlas in hos Archaeological Society - Infinites eget visningsrum - för att låsa upp Kinetoscope-filmklipp, målningar, modeller eller Voxophone-meddelanden. Det är värt att gå in här bara för att höra Columbia-versionen av Tainted Love.

Fyra svårighetsgrader står till buds, men tack vare generösa summor pengar går det åtminstone att hålla Booker väl utrustad. Mellan vågorna går det nämligen att förse sig från Infinitys gigantiska arsenal. Clash in the Clouds är knappast innovativt, men möjligheten att fånga Achievements, klättra högt på rankinglistor och klara alla dessa Blue Ribbon-utmaningar är ändå ett bättre försäljningsargument än mycket annat av dagens slentrianmässiga DLC. Lyckligtvis är det inte allt som är på väg till Bioshock Infinite dock.

Bioshock Infinite

Bioshock Infinite: Burial at Sea är nämligen namnet på ytterligare två omgångar DLC. Här får Booker DeWitt och Elizabeth dyka ner under ytan och besöka Rapture år 1958, när den pampiga undervattensstaden var på sin absoluta topp. Den korta trailer som hittills avslöjats visar Pinkerton-agenten Booker i rollen som den klassiska hårdkokta detektiven som träffar en fager dam i nöd, precis som hämtad ur en amerikansk novell från noir-författare som Hammett eller Chandler.

Vi tycker oss ana att det här kan handla om ytterligare en alternativ verklighet för Booker och Elizabeth, snarare än den vi såg i Infinite. Ken Levine ger oss bara ledtrådar om vad som ligger bakom storyn och upplägget bakom den första episoden. Han berättar dock att denna ännu intakta version av Rapture är byggd från grunden med den nya Infinite-grafikmotorn, och att vi kommer få ta del av det bästa från både original-Bioshock och just Bioshock Infinite. Rapture kommer att kunna utforskas grundligt och tanken är att vi ska få veta varför Booker och Elizabeth är i denna ännu oförstörda undervattensvärld.

I den andra delen av Burial at Sea så kommer spelet förändras radikalt. Här får vi nämligen ta kontrollen över Elizabeth istället. Även om hon inte är hjälplös, så är tanken att du ska få använda hjärnan (och ett strategiskt användande av Tears) istället för våld och muskelkraft när du tar dig an fiender.

Bioshock Infinite

De båda Bioshock Infinite: Burial at Sea-kapitlen kommer att kosta runt 150 kronor styck eller 200 kronor för ett Season Pass som inkluderar alltihop. Ett premiärdatum är man däremot inte redo att snacka om ännu, även om det hunnit nog långt för att snart vara i beta-fasen. För min egen del kompenserar dessa två episoder väl den lilla besvikelse jag känner över Clash in the Clouds.

Infinites inkluderande av multipla verkligheter lär spela en roll i expansionerna eftersom de storydrivna kapitlen inte ska ha någon inverkan på slutet i Bioshock Infinite. Detta trots att vi alltså får återse både Booker och Elizabeth (samt ha kul med ombytta miljöer och dessutom roller).

Med det sagt så betyder det inte att de arenabaserade striderna är tråkiga. Men presentationen motsvarar inte riktigt vad vi kommit att vänta oss från Irrational Games. Med Season Pass får man dock allt billigare och mer eller mindre Clash in the Clouds på köpet, och då kan det vara värt att ge detta actionpackade DLC chansen. Men Burial at Sea är definitivt den stora behållningen från Irrationals kommande expansioner.

Bioshock Infinite