Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Assassin's Creed

Assassin's Creed

Vi har spenderat ett par timmar med den senaste koden från Ubisofts storspel Assassin's Creed. Benke berättar om sina äventyr med Altaïr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag såg Assassin's Creed för första gången på E3 2006 i Los Angeles. Spelet hade ett fräscht koncept och såg mycket lovande ut. Vi fick se sekvenser av akrobatik och hur man trängde sig fram i folkmassor. Vi fick se Altaïr, den mystiske medlemmen av assassin-orden, en lönnmördare som sökte upprätta sin heder i Mellanöstern under korstågen.

Vi fick även se en skymt av något som det sedan varit väldigt tyst om. Nämligen spelets koppling till vår nutid. Det har spekulerats i att det ska ha med någon form av DNA-baserat minne att göra. En teori är till och med att Altaïr är en avlägsen släkting till Sam Fisher. Hemligheten kommer att avslöjas direkt i början av spelet, men Ubisoft vill fortfarande hålla detta hemligt för oss så när Elspeth Tory, lead level designer för spelet, kommer på besök för att visa upp den senaste spelbara koden så får jag starta en bit in i spelet, nästan halvvägs till slutet.

I början av spelet misslyckas Altaïr med ett uppdrag och hans strippas på all sin status och sina privilegier och vapen hos assassinerna. När jag börjar spela har han redan återfått en del av sin forna status och vi har tillgång till såväl hans kastdolkar, lönnmördarkniven samt speciella handskar som gör det möjligt att hänga sig kvar utan fotstöd på vissa avsatser.

Assassin's Creed har beskrivits som ett Grand Theft Auto i Mellanöstern under korstågen och efter ett par timmar med Altaïr är det inte svårt att förstå varför. Jag får ge mig i kast med Xbox 360-versionen av spelet som ska släppas samtidigt som Playstation 3-versionen i november, medan PC-versionen försenats till nästa år. När jag börjar spela befinner jag mig i bergsstaden Masyaf - där assassinernas högsäte återfinns. Bakom ett bord står en man, min uppdragsgivare och förklarar att mina nästa mål är tre män, vars girighet, egoism och ondska hotar förstöra det som assassinerna kämpar för. Finemang, då blir det kniven tänker jag, men riktigt så enkelt är det inte i Assassin's Creed. En av männen befinner sig i Jerusalem, en i Accra och en i Damaskus. De tre vitt skilda städer som man får besöka i Assassin's Creed. Men jag får inte själv välja vilken av de tre jag ska ge mig efter. Elspeth meddelar att det är mannen i Damaskus som ska dö först, hon berättar också att det finns nio sådana här mord att utföra i Assassin's Creed.

Detta är en annons:

Jag ska villigt erkänna att jag inte blev så värst imponerad av det man fick se av striderna i Assassin's Creed på årets E3-mässa. Det såg lite simpelt ut, men när jag börjar trixa med spelsystemet i Masyaf börjar jag förstå att spelet är så mycket mer än strider och att det faktiskt finns en hel del finess i det trots ett enkelt upplägg. Det handlar om att känna sin omgivning och att förbli osedd mycket mer än om att slåss med vakter. Visst kan man slåss, men fienderna kommer snart bli många och då är det bättre att försöka fly och gömma sig än att försöka parera attacker från alla håll.

Striderna går annars till så att du väljer vapen med det digitala styrkorset, kastknivar på distans, dolk eller svärd i närstrid (nävarna finns också, men se i såna fall till att vakten är ensam). Genom att hålla in den högra avtryckaren parerar du alla attacker framifrån (dock ej bakifrån varför det snabbt blir jobbigt om du är omringad), och med X-knappen kan du attackera och rätt tajmat (precis innan fienden attackerar) så får du in en direkt dödande kontring. Du kan även grabba tag i fienden med b-knappen och kasta in honom i omgivande prylar om du vill. Smyger du dig upp bakom en vakt kan du använda lönnmördarkniven för att snabbt ta kol på honom.

Det är också viktigt att veta att du när som helst kan ta dig ur striden för att fly genom att trycka in den vänstra avtryckaren. Ibland kan det vara smart att mörda den närmaste förföljaren för att sedan försöka fly undan övriga förföljare. Men när man vant sig vid striderna och insett att det bara är en liten del av spelet så känns de inte längre som något avgörande för spelets kvalité. Det handlar lika mycket om att undvika strider som att utföra dessa när de väl uppstår.

Till en början springer jag mest omkring och lär mig kontrollera Altaïr i Masyaf. Det finns relativt få vakter (som jag tränar mig lite på) och husen är inte speciellt höga eller svårklättrade. Men det finns heller inte så mycket att göra här. Assassin's Creed är inte, trots de läckert uppbyggda miljöerna, något rollspel. Här kan du inte handla prylar i marknadsbåsen eller samtala med invånarna. Det finns förströelserna som att samla flaggor, rädda medborgare som trakasseras av vakter och liknande, men människorna och städerna är först och främst kulisser och det är rollen som lönnmördare som är huvudsaken i spelet.

Detta är en annons:
Assassin's Creed

Förutom de tre stora städerna och Masyaf, finns det en hel del land mellan städerna som man med fördel tillryggalägger på hästryggen. Det går smidigt att rida, galoppera och hoppa över hinder och på vägen passar jag på att trampa på lite förbipasserade (GTA-style). Det händer även att man får fäktas mot vakter från hästryggen. Det finns hela tiden gått om hästar utspridda längs vägen om din springare skulle gå förlorad och i ödemarken finns det även en del uppdrag att utföra för den som så vill.

Assassin's Creed

Men det är som sagt mannen i Damaskus jag är ute efter. När vi står utanför Damaskus stadsportar finns det ett par olika sätt att ta sig förbi vakterna på. En rättfram fight, lite läckert parkour-arbete eller så kan man beblanda sig med en grupp munkar som tillåts passera vakterna utan bekymmer. Tidigare i spelet har man blivit vän med munkarna som därför gladeligen hjälper till. Jag testar faktiskt på alla tre alternativen då jag lyckas då på några olika sätt strax efter att ha tagit mig in i staden. Dels lyckas jag reta upp tillräckligt många vakter för att dö i strid och dels lyckas jag misstajma ett hopp och ladda i en vallgrav vilket för en dålig simmare som en assassin innebär en snabb död. Det finns några olika sätt att spara sin framfart i spelet. Dels sparas det när man tar en gömd flagga (varje stad har hundra flaggor, samla alla och få en achievement) och dels sparas det när man tagit sig upp i ett högt torn och rekogniserat en del av staden.

Det gäller att vara noga med att tolka vakternas beteende. En vakt med draget svärd är på sin vakt och vet att lönnmördaren är i närheten. Du gör bäst i att försöka undvika honom helt eller åtminstone se till att smälta in i folkhopen. Korslagda armar betyder att vakten är något mindre alert och sedan finns de som inte alls är speciellt misstänksamma. Ser en vakt något misstänkt höjs hans beredskap. Har han svärdet ute kan det räcka med att han ser dig knuffa en omkull en kvinna som bär på en vas för att du snart ska ha en hel hord av vakter springandes efter dig.

Assassin's Creed

Vill du undvika en strid gäller det nu att undfly vakterna och gömma sig. Det gäller dock först att se till att skaka de av sig så pass att de tappar ögonkontakt med dig. Då ändrar triangeln i skärmens övre vänstra hörn färg från rött (full fara - sedd av vakter) till gult (vakter jagar dig men ser dig inte just nu). Då kan du krypa in i höstack (eller hoppa ner i den från taken), gömma dig i en liten hydda eller sätta dig på en bänk där det redan sitter två andra människor. Ser vakterna dig när du gör detta är gömstället röjt. Det gäller att snabbt lära sig var man kan gömma sig för vakterna är smarta och delar upp sig för att försöka komma från flera håll. Vakterna klarar även att klättra lika bra som du gör så det finns ingen fristad högt upp i staden.

Assassin's Creed

För övrigt så är det farligt om alerta vakter ser dig klättra och bågskyttarna som står utposterade på taken kommer omedelbart reagera på din närvaro om du tar dig upp på taken och de ser dig. Här kommer kastknivarna väl till pass. Du kan bära med dig fem kastknivar hela tiden och dessa kommer relativt snabbt ta slut. Du fyller på förrådet genom att agera ficktjuv mot någon bandit som promenerar i staden (de är lite tjockare än andra invånare och ser lite oborstade ut).

Assassin's Creed

Något som slog mig när jag spelade Assassin's Creed var att Ubisoft Montreal har lite poleringsarbete kvar. När man red genom ödemarken var det väldigt mycket pop-up (grafik som dyker upp först när man kommer väldigt nära), jag råkade ut för en märklig grafikbugg som fick mig att se svart och lila och ett moment i klättringen (på en viss typ av avsatser) fick mig att fastna. Det känns även som Ubisoft behöver justera vakternas artificiella intelligens något, för stundtals var de alltför duktiga på att jaga en. Så duktiga att det förtog lite av den överlägsna känslan att vara en lönnmördare. Men det är saker som man utan tvekan kan hinna lösa innan spelet släpps.

Men åter till uppdraget. Nu gäller det att samla information om vårt offer i staden. Först ska man låsa upp småuppdrag som tar dig närmare målets lokalisering och det gör du genom att hitta utkiksplatser runt om i staden. När du klättrat upp i till utkiksplatsen lättar den omgivande dimman på stadskartan och uppdragen eller pusselbitarna som tar dig närmare offret blir synliga. Att klättra upp för de höga tornen är ingen större konst, det gäller att se var man kan klättra, var det finns stöd för att häva sig uppåt och så, men det hela går mycket lätt. Vissa torn har vakter på toppen, medan andra är obevakade.

De små uppdragen kan exempelvis bestå i att tjuvlyssna på ett samtal, stjäla något föremål eller genom att slå och hota någon som har information. Jag sätter mig ned på en bänk och lyssnar till två personer som konverserar om en kommande fest som mitt korrumperade och giriga offer ska hålla. En pusselbit säkrad. Jag behöver två pusselbitar för att kunna utföra dådet och det är fritt att välja vilka uppdrag du vill. Det finns en rad olika uppdrag och för dem som vill vara extra noggrann går det fint att utföra samtliga (eventuellt väntar någon achievement eller bonus för de som gör detta). Nästa uppdrag jag utför handlar först om att tjuvlyssna på ett samtal och sedan stjäla ett dokument från en av de två som pratade med varandra.

Det går fint och smidigt, men precis efter detta när jag ska bege mig till assassinordens tillhåll i staden för nästa del av uppdraget brakar helvetet löst. Jag råkar putta omkull en kvinna med en vas på huvudet mitt framför en redan uppmärksam vakt och snart jagas runt staden av ett tiotal ilskna vakter. Jag försöker säkert gömma mig i tio minuter, men så snart jag hittar ett gömställe så hinner de ikapp mig och ser mig precis innan jag hinner gömma mig. Min speltid hinner ta slut och jag får inte nöjet att slutföra uppdraget i Damaskus, men den 23:e november möts jag och Altaïr igen. Då får jag reda på hans hemlighet och efter mina första timmar med spelet är det en dag jag ser fram emot med förnyad förväntan.

Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed
Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed
Assassin's CreedAssassin's CreedAssassin's CreedAssassin's Creed

Relaterade texter



Loading next content