Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Bionic Commando

Bionic Commando

Det tog hela 20 år att återuppliva en av 8-bitserans coolaste hjältar och en svensk spelstudio för att göra det. Här är nya Bionic Commando!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Fans av gamla Bionic Commando från 1987 (NES) blev nog både förtjusta och förskräckta när en modern version av spelet utannon-serades av Capcom förra månaden. Kommer det överhuvudtaget gå att bibehålla känslan från den kultiga 20-taggaren?

Originalteamet ligger inte bakom den nya titeln, men lyckligtvis leds projektet av utvecklare som själva är stora Bionic Commando-fans. Japanska och amerikanska Capcom har slagit sina påsar ihop med svenska spelstudion Grin och Bionic Commando är därför ett projekt med väldigt skiftande typ av expertis och konstnärlig inriktning.

En hel del har förändrats sedan det första Bionic Commando. Det nya spelet utspelar sig tio år efter det första och Capcom vill inte dras med töntiga 80-tals-spelnamn som Radd eller Ladd så huvudpersonen heter denna gång Nathan Spencer. För att inte förlora alltför mycket nostalgi är dock Super Joe kvar. Nathan är som förr utrustad med en biomekanisk arm med en gripklo, mycket användbar för Tarzan-fasoner och tunga lyft. Spelupplägget i både originalet och nya Bionic Commando kretsar till stor del kring just robotarmen och svingandet.

När Grin och Capcom visade upp Bionic Commando i London kretsade det mesta kring just svingmekaniken. Det pikades åt Spider-man-spelen och man gjorde klart att Nathan Spencer svingar betydligt mer sofistikerat än Spindeln och att Bionic Commando kräver lite mer av spelaren. Här finns till exempel specifika punkter som den biomekaniska armen måste gripa tag i, så det går inte att slänga ut armen i tomma intet och räkna med att den ska fastna någonstans. Detta ger en nerv åt luftfärderna och en tuffare utmaning, vilket spontant känns som ett bra val.

Detta är en annons:

Den biomekaniska armen har fler användningsområden än bara som transportmedel. Nathan använder också armen för att plocka upp stenblock som kan lobbas mot fiender. Grin har också nämnt att armen ska kunna uppgraderas på något sätt. Om det gäller extra funktioner eller bara ett bättre svingande är dock hemligt än så länge.

Inte mycket är känt om Bionic Commandos fiender förutom de enklare fotsoldater vi sett i spelets trailer, och den stora roboten som greppat Nathan här på bilden ovan. Motståndarna har även de mekaniska kroppsdelar och Nathan Spencer kommer även att få möta bossar, som till exempel den enorma robotormen Mohole. Nathan har också tillgång till ett vapen som kan användas under svingandet, vilket möjliggör coola kombinationer av dödsföraktande hopp och prickskytte.

Ben Judd på Capcom berättar för Gamereactor hur striderna tangerar filosofiska frågor, eftersom Nathan bara är en sårbar människa, samtidigt som hans arm gör honom till något starkare och något mer. När Nathan slåss mot fullfjädrade robotar slåss han på ett sätt dessutom mot sina egna. En så djup tematik vette tusan om man verkligen har klämt in, men vi nöjer oss å andra sidan med ett grymt actionspel.

Grafiken då? Att döma av Ascension City, en atmosfäriskt nedgången plats där varje hörn kantas av fiender, är miljöerna skitigt snygga. Ascension City består inte av mycket mer än raserade motorvägar, fallfärdiga hus och en apokalyptisk tyngd i luften. Omfattningen av skadorna från ett okänt supervapen är enorma. Den döda staden kombinerat med den tilltufsade men vitale Nathan Spencer ger en unik dystopisk look till Bionic Commando.

Detta är en annons:

Nathan själv har vissa likheter med originalspelets huvudfigur men har förstås genomgått en moderniserande make over. Mest uppenbart är frillan; nu är det dreadlocks som gäller, en stil vi inte har sett på många spel-figurer tidigare. Animeringen av den svingande Spencer är följsamt snygg och det märks att
Grin hör till eliten av fysikprogrammering.

Grin berättar för Gamereactor att ett mål med Bionic Commando är att göra spelet konstant roligt, även under spelets transport-sträckor. Man nämner inspirationskällor som Grand Theft Auto och det är tydligt vad Grin och gänget vill åt; en sandlåda (eller snarare en klätterställning) där det visserligen finns en story och tydliga mål, men där svingandet på vägen dit är roligt i sig. Robotarmen ser ut att bli fantastiskt rolig att leka med och vi hoppas på en flora av intressanta fiender och bossar och gärna några robotarmsrelaterade pussel därtill. Vi är helt enkelt väldigt nyfikna på ett modernt Bionic Commando.

Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando
Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando
Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando
Bionic CommandoBionic CommandoBionic CommandoBionic Commando

Relaterade texter

Bionic CommandoScore

Bionic Commando

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Svenska Grins och japanska Capcoms cyber-Tarzan har svingat sig till våra konsoler och Jonas Elfving har satt betyg...

Bionic Commando-bilder

Bionic Commando-bilder

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Nathan Spencer heter den dreadlockprydde svingkungen som med sin praktiska robotarm färdas smidigare än japansk kollektivtrafik och slår hårdare än den styggaste av kängurur



Loading next content