Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Blizzard jobbar för fullt på att leverera en lättillgänglig, beroendeframkallande och djuplopad introduktion till virtuellt kortspelande. Oskar har spelat betan i mängder...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Många höjde på ögonbrynen när Blizzard utannonserade att de utvecklar ett virtuellt kortspel. Så även jag. Har man gjort världens största onlinerollspel, omdefinierat strategigenren och jobbat i tolv år på en uppföljare till Diablo II så lär ett raskt utvecklat kortspel inte vara mycket mer än ett nedrigt försök till att tjäna pengar, tänkte jag. I synnerhet när World of Warcraft läcker prenumeranter i den utsträckning det gör. Det visar sig istället att mina fördomar har spelat mig ett spratt, för Hearthstone: Heroes of Warcraft är redan i sitt betastadie så omsorgsfullt genomarbetat att vi lär få se hela subgenren växa under de kommande åren.

Spelsystemet är lika lättförstått som svårbemästrat. Det gäller att ha ihjäl motståndarens hjälte innan han eller hon har ihjäl mig. I en serie inledande matcher antar jag rollen som Jaina Proudmoore och lär mig grunderna i en charmigt nostalgisk miljö som återintroducerar gamla klassiska ljudeffekter från bland annat Warcraft III. Matcherna är konstruerade på ett sådant sätt att man knappt kan förlora om man spelar sina kort rätt, och nya funktioner presenteras både smidigt och med skojfrisk humor.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Målet i varje match är att ha ned motståndarens hälsa till noll innan han gör detsamma mot dig.

Inledningsvis tilldelas jag tre kort som består av karaktärer eller färdigheter. Samtliga karaktärer har ett visst antal attackpoäng och en viss summa hälsopoäng. Olika kort har dessutom olika funktioner. Vissa agerar tank som måste dödas innan andra karaktärer och hjälten kan attackeras, andra höjer statistiken på alla andra karaktärer så länge de befinner sig på spelplanen, ytterligare några kan attackera direkt utan att behöva vänta en runda, och vissa blir starkare av att vara omgivna av andra karaktärer. För att vinna gäller det att prioritera rätt, tänka strategiskt och ha lite tur med vilka kort man tilldelas.

Detta är en annons:

Färdighetskorten placeras inte ut på spelplanen utan används en gång i ett specifikt syfte. Det kan gälla att skada samtliga av motståndarens karaktärer, hela valfri undersåte, öka mana-poängen tillfälligt eller något så enkelt som att dra ett nytt kort.

På tal om mana-poäng så är det just dessa som behövs för att använda kort. Olika kort kräver olika mycket mana, och mana-mätaren återställs samt ökas med en poäng inför varje runda. Vid matchstart har båda spelare bara en ynka mana-poäng, vilket ofta resulterar i att ingenting ens blir gjort under första rundan. I andra rundan har man två poäng, i tredje runden har man tre, och så vidare ända upp till tio.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Det lönar sig att utforma en unik kortlek som passar din egen spelstil.

Spelets olika hjältar har hämtats från World of Warcrafts klasser. Tidigare nämnda Jaina Proudmoore är mage, Thrall representerar shamanerna och Garrosh Hellscream agerar warrior, för att nämna några exempel. Förutom att alla klasser har tillgång till 20 unika kort har de också unika färdigheter vilket varierar upplägget som ju trots allt riskerar att bli aningen enformigt under längre spelsessioner. Thrall kan exempelvis spendera två mana-poäng på ett randomiserat totem som placeras ut på planen, och Jaina Proudmoore kan spendera två poäng på att skjuta en eldboll på motståndaren.

Detta är en annons:

Efter varje avslutad match tjänar man erfarenhetspoäng, och när man klättrar i nivå låses nya kort upp kontinuerligt. Dessa går även att köpa för riktiga pengar eller samla ihop genom att utföra dagliga utmaningar, och i slutändan lönar det sig att anpassa en egen kortlek som kompletterar din personliga spelstil. Jag själv spelar främst som Thrall, ser till att få ut så många totempålar som möjligt och satsar stenhårt på minions som blir starkare av att ha många allierade vid sin sida. Den här spelstilen innebär att matcherna blir förhållandevis långa, och jag ser därför också till att prioritera ett par kort som kan hela mig, samt ett par stycken som kan agera tank så att motståndaren inte har sönder totempålarna direkt. Jag gillar också att kunna attackera två gånger med samma karaktär per runda och satsar därför överdrivet mycket på kort som möjliggör detta.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Unikt för Jaina Proudmoore är att hon kan skjuta tre missiler mot slumpmässiga måltavlor.

Tempot blir aningen segt när jag spelar mot långsamma motståndare. Efter en stund börjar en stubin markera att det snart är slut på tid, och vissa motståndare utnyttjar varenda sekund de har i varje runda vilket kan göra mig ofokuserad och frustrerad då jag trots allt inte kan göra annat än att titta på innan det blir min tur. I det färdiga spelet hoppas jag att Blizzard implementerar olika spellägen där man som exempel skulle kunna dra ned på tiden till bara några ynka sekunder för att skapa ordentligt tempo och variation. I nuläget finns nämligen bara möjligheten att ställa sig i kö, vänta på en motståndare, spela matchen och börja om från ruta ett.

Dialogerna spelare emellan hålls till ett minimum där det på sin höjd går att säga "hej", "bra gjort" och "tack för god match" genom att välja mellan ett par förprogrammerade kommandon. Det går givetvis att chatta med vänner (även vänner som spelar andra Blizzard-spel), men det går inte att skriva till främlingar, och det lär vara av godo. Visst hade det varit kul att kunna skriva lite medan man väntar på sin tur, men när strategin börjar fallera och förlusten närmar sig med stormsteg är det dessvärre inte alla spelare som har vett att hålla god ton.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Ett porträtt omgivet av en sköld symboliserar att just det kortet agerar tank. För att kunna attackera andra måste man först ha ihjäl tanken.

Den öppna betan närmar sig, och jag rekommenderar varmt att du hoppar på tåget så snart du får möjlighet. Med ett par extra spellägen kommer spelet att lyfta ordentligt, men Hearthstone: Heroes of Warcraft är redan heltrevligt och levererar en solid, lättillgänglig och välbehövlig introduktion till kortspel som förmodligen kommer att lyfta hela subgenren.

HQ
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Relaterade texter

0
Ny Hearthstone-expansion ute nu

Ny Hearthstone-expansion ute nu

NYHET. Skrivet av Olof Westerberg

Blizzard går igenom en turbulent tid just nu. De är inte bara uppe i deras största kontrovers någonsin, de har helt pausat utvecklingen av World of Warcraft och skjutit...



Loading next content