Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Xcom: Enemy Within

Xcom: Enemy Within

Vi besökte 2K Games för att provspela Xcom: Enemy Within och prata med spelets lead designer...


Ibland tänker jag tillbaka på mina soldaters bedrifter under min första genomspelning av Xcom: Enemy Unknown. Bandet som knöts mellan mig och varje enskild, egendöpt soldat blev inte desto mindre starkt när ett dödsfall innebar en permanent förlust av individen. En individ som jag hade format själv likt en lerklump, om jag för ett ögonblick tillåts likna klättrande i färdighetsträd och val av specialförmågor vid att dreja.

Det är i det här området som Xcom: Enemy Within verkar erbjuda störst förändringar med implementerandet av mechs och genetiskt modifierade supersoldater. Spelaren kommer att ha större möjlighet att själv anpassa sin trupp den här gången, men det var inte primärt därför vi besökte 2K den här gången. Istället var vi nyfikna på att ta reda på mer gällande de strategiska lagren som tydligen ska ha fördjupats.

Huvudingrediensen kallas för Exalt och innebär en ny organisation i kompotten som är ute efter att förstöra för spelaren i kampen mot alien-invasionen. Exalt är varken med eller emot Xcom - dig - men strävar efter att förstöra den utomjordiska teknologin innan du kan lägga vantarna på den, och det går ju inte för sig.

Xcom: Enemy Within
I Xcom: Enemy Within kommer du att få omfamna stora vapen och skjuta tjocka, illröda laserstrålar på staket. Bland annat.

När Exalt dyker upp i världen gäller det att välja en soldat som ska skickas dit för att infiltrera och extrahera fiendedata. En soldat på uppdrag är upptagen vid händelse av en plötslig alienattack, så det gäller att prioritera rätt. När ett uppdrag är slutfört gäller det att få hem soldaten med informationen, och detta sker genom en av två möjliga utmaningar; det "herre på täppan"-liknande Data Recovery eller det aningen mer rättframma Extraction.

I förstnämnda Data Recovery gäller det för Xcom-styrkorna att hålla ut och försvara sig mot ett visst antal fiendevågor. Valet av specialistsoldat som skickats ut spelar roll då dennes förmågor kan underlätta på olika sätt. Man kan bland annat förstöra fiendens radiosändare och därmed försvaga deras offensiv under en begränsad tid. Val av taktik mynnar förhoppningsvis ut i att fiendevågorna till sist tar slut varpå informationen är säkrad och segern vunnen.

I Extraction gäller det snarare att rusa mot en specifik extraktionspunkt på kartan samt förstöra två radiosändare medan horder av fiender dyker upp från alla håll och kanter. Ett dödsfall i det här läget varar för evigt, så det gäller att vara försiktig.

Xcom: Enemy Within
Det gäller att prioritera sina soldater rätt, men om någon råkar dö så är han död för gott.

Mest signifikant är kanske faktumet att Exalt också är människor som på många sätt delar förmågor med Xcom-soldaterna. Lead designer Anada Gupta beskrev det här som att "man får smaka på sin egen medicin" alldeles efter att en fiendemissil krossat tre trupper som jag råkat placera lite för nära varandra. Jag förlorade uppdraget, men hann som tur var testa igen. Faktum är att jag hann testa tre extra uppdrag där två stycken gick som smort medan det tredje fick spelet att krascha. Fler trupper dog än vad jag är stolt över att medge, men de var å andra sidan inte mina och jag är säker på att jag hade tagit bättre hand om dem om de hade anpassats efter mina preferenser.

Faktumet att Exalt-enheter slåss på ett väldigt annorlunda sätt jämfört med utomjordingarna ger Xcom: Enemy Within ett nytt taktiskt grepp. Exalt slåss som en enhet och gör ofta val som efterliknar spelarens beslut. Deras vapenarsenal innebär också nya hot och utmaningar. Xcom-trupperna kan förvisso utnyttja genetiskt modifierade soldater till sin fördel, men även Exalt-motsvarigheterna växer och blir starkare under kampanjens gång. Värt att notera är också att de är extremt många till antalet, vilket förstås sätter en säregen prägel på deras spelstil.

"Exalt använder varandra på ett mycket smartare sätt vad utomjordingarna gör", berättar Gupta efter vår spelsession med expansionen. "Vi är väldigt stolta över deras artificiella intelligens. Ibland kommer du att se en Exalt-soldat skjuta understödsskott bara för att ta sig in i ett specifikt område. De använder explosiva ämnen skickligt och ser till att placera sina krypskyttar på högt belagda platser, och de bandagerar varandra när de är skadade. De är opportunister i högsta grad, och jag tror att spelare kommer att gilla att lista ut vilka Exalt är och hur de fungerar."

Xcom: Enemy Within
Här har en spion med jeans gömt sig bakom två medelstora tunnor.

En annan faktor som 2K pratar mycket om är de nya banorna. Under kampanjens 30-35 olika uppdrag är det viktigt att spelaren upplever stor miljövariation och man jobbar hårt med att erbjuda lika stor kvantitet som kvalitet, försäkras vi. Detta ska lösas genom att återanvända texturer på nya sätt i nya områden. Ett gammalt välanvänt knep i branschen.

Xcom-fans har en del att se fram emot helt klart. Införandet av Exalt kommer att innebära en del förändringar, men av det jag spelat verkar det bara vara till det bättre. Och så kommer det ju att finnas mechs och genetiskt modifierade supersoldater såklart. Den 15 november är det dags. Vi håller tummarna.