Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Infinite Undiscovery

Infinite Undiscovery

Det är inte ofta man känner sig som en upptäckare när man spelar TV-spel, men enligt Square Enix kommer upptäckterna aldrig att ta slut i Infinite Undiscovery

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Microsoft gör vad de kan för att locka japanska TV-spelare till att köpa Xbox 360, men även japanska rollspelsfans överlag. Som alla vet är Xbox 360 inte konsolen man först tänker på om man vill sätta tänderna i ett mastigt rollspel.

Visst har en bunt av japanska rollspel hunnit släppas till den amerikanska lådan, med ganska varierande kvalitet som följd. Detta ter sig lustigt, eftersom Microsoft gjorde en seriös satsning genom att koppla på charmoffensiven och knyta några av de mest framstående spelutvecklarna inom genren till sin konsol. Tydligen är det något som fattas, och Microsoft är inte sena med högkvalitativ felsökning.

Om det inte lossnar med hjälp av Final Fantasy-seriens fader, vad sjutton ska vi hitta på då, resonerade nog Microsoft. Hittills har Mistwalker inte lyckats med att få det resultat som Microsoft hoppades på, nämligen. Jag vet, sade en kille med huvudet på skaft. Vi kollar med Square Enix! De kanske kan hjälpa till! Inte föga överraskande blev det så.

Det nya spelet, Infinite Undiscovery, är ett samarbetsprojekt mellan Squre Enix och en av mina japanska favoritutvecklare, Tri-Ace. Egentligen skulle Tri-Ace vara ansvariga för utvecklingen av Infinite Undiscovery, men Microsoft kände att de inte hade kunskapen eller expertisen kring hur man lyckas med att skapa rollspelet med stort R. Efter lite övertalning kunde Square Enix ta över internkontrollen, och försöker med andra ord lotsa Tri-Ace i rätt riktning med Microsofts finansiering och hårdvara i baken.

Detta är en annons:

I Infinite Undiscovery blir vi bekanta med en värld vars måne har börjat tappa sin glans. Detta skapar såklart problem, då månen fungerar som en kraftkälla för de människor, och andra varelser, som befolkar planeten. Det visar sig att en fiende med smak för mörker vill komma åt den kraft som månen bidrar med, vilket i sin tur leder till att folket blir svagare och tappar tron på livet.

Du kommer, tillsammans med andra karaktärer du stöter på under resans gång, att försöka göra något åt den trista situationen. En del av de spelbara karaktärerna har visats flyktigt på bild och i korta filmklipp, men dessvärre finns inte mycket mer information att gotta sig i. Vad vi däremot vet är att spelets huvudperson, Kapel, inte är hjälten som ämnar slåss mot mörkrets makter, hur kryptiskt det än låter. Kapel dras dock in i striden, eftersom han liknar hjälten på ett sätt som inte kan vara ett sammanträffande.

Det är onekligen så att Infinite Undiscovery är ett namn som skapar många frågetecken. Vad sjutton innebär denna rappakalja? Det är lite det som är grejen med Infinite Undiscovery, möjligheten att göra upptäckter även om namnet på något sätt antyder motsatsen. Tri-Ace har berättat att du som spelare kommer att kunna upptäcka saker under alla spelets tänkbara faser. Under strid kan du exempelvis se en tsunami formas vid horisonten. Om striden pågår länge nog kan du räkna med att få ta del av vattenmassorna, men å andra sidan har du haft tid att förbereda dig. Vidare ska spelvärlden förändra sig medan du bara går och släntrar runt.

Stridssystemet i Infinite Undiscovery knyts ihop med den föränderliga världen. Striderna utspelar sig i realtid, där du som spelare får äran att styra Kapel. De andra karaktärerna styrs av datorn. Det ska dock finnas möjligheter att styra de övriga karaktärerna, eller snarare dirigera dem, men hur detta skulle gå till vill Tri-Ace hålla på ett tag till.

Detta är en annons:

På papperet låter Infinite Undiscovery som ett ganska ambitiöst och nytänkande spel med en föränderlig värld och en spelmekanik uppbyggd kring upptäckter. Om Tri-Ace lyckas med alla sina storslagna idéer kommer jag låta vara osagt, för på senare tid har japanska rollspel gått ut med att vara nytänkande, men har ändå varit ganska traditionella. Dock så är det på sin plats att poängtera att Tri-Ace faktiskt brukar lyckas granska bra med sina spel. Vem vet, kanske denna smala spelstudio lyckas med just det som Microsoft hoppas på - att Xbox 360 ska bli en rollspelskonsol att räkna med.

Infinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite Undiscovery
Infinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite Undiscovery
Infinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite UndiscoveryInfinite Undiscovery

Relaterade texter

Infinite UndiscoveryScore

Infinite Undiscovery

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Världen måste räddas från ett ondskefullt imperium av ett gäng hjältar. Mikael har dragit på sig hjältetofflorna...



Loading next content