Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Super Mario 3D World

Super Mario 3D World

Vi har kikat närmare på Marios senaste eskapader och siar om huruvida det är nog för att rädda Nintendos senaste konsol...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Wii U behöver spel. Wii U behöver Mario. Och visst, Wii U har haft Mario ända sedan starten i och med New Super Mario Bros. U, men vi var många som kände att det inte riktigt räckte hela vägen. Hur kompetent det än må ha varit gick det inte riktigt att skaka av sig känslan av gammal skåpmat som ompaketerats. Wii U behöver vad Super Mario 64 var för Nintendo 64. Och det verkar faktiskt som att Nintendo, med lite tur, har hört våra böner, när releasen för Super Mario 3D World nu nalkas.

När titeln utannonserades på E3-mässan i Juni var jag hyfsat långt ifrån frälst. Visserligen gillade jag verkligen Super Mario 3D Land till Nintendo 3DS, mycket för att det passade så perfekt till det bärbara formatet. Så att göra, vad som såg ut som en direkt uppföljare, som byggde på precis samma designfilosofi, kändes bara märkligt och oinspirerat. Men tji fick jag, min dumma sill.

Super Mario 3D World
Ett välbekant ansikte passar på att stajla över den toppform han befinner sig i.

Nintendo har sedan dess visat mer material, och det senaste de släppt ifrån sig fullkomligt svämmar över av charm och kreativ bandesign. Till och med till den grad att det kanske kan tangera, eller vågar jag säga, överträffa, Marios kreativa topp, som kan ha infunnit sig någon gång på 90-talet.

Detta är en annons:
Super Mario 3D World
Några goombas tar sig lite välförtjänt avkoppling på beachen.

Både perspektivet och estetiken utgår ifrån det vi såg i Super Mario 3D Land, ett spel som tog mycket inspiration från både Super Mario Bros. 3 och Super Mario Galaxy. Till uppföljaren tycks Nintendo även ha sneglat bakåt på både Super Mario World och Super Mario 64, med nya lekfulla spelmoment, samt något större och öppnare banor. Och det utan att det för den skull känns som slapp återvinning av gamla titlar, utan snarare som ett välavvägt tillvaratagande på seriens historia, medan de fortfarande lyckats skapa något som känns förvånansvärt fräscht. Eller åtminstone väldigt självklart.

Den kanske största nyheten är att Nintendo nu implementerat det vilda fyrspelarläget från den tvådimensionella New Super Mario Bros-serien, i ett 3D-äventyr. Fyra spelare kan alltså springa runt på banorna tillsammans som Mario, Luigi, Toad och prinsessan Peach, för att hjälpas åt eller tävla om att samla mest poäng. Det är glädjande att se att Peach äntligen blivit tillgänglig som spelbar karaktär igen, efter alldeles för lång tid av att ha förpassats till hjälplöst våp, som ständigt riskerar att gå förlorad om det inte vore för hennes fetlagda hoppetossa till sweetheart.

Här spelar alla karaktärer på ungefär lika grunder, med några karaktärsspecifika färdigheter som bonus. Luigi kan till exempel hoppa lite högre med hjälp av sina gängliga sladderben, medan Peach kan sväva en kort stund i luften. Det här bäddar för en spännande balans i vilken karaktär som ämnar sig bäst för en specifik bana, samt vilken spelare som därav bör ta kommando över gruppen i en co-op-session.

Detta är en annons:
Super Mario 3D World
Peach är äntligen en brud att räkna med!

Andra stora nyheter rör en hel drös med nya power-up-föremål. Det kanske mest märkvärdiga kommer i form av en guldbjällra som ger Mario och gänget en helgullig, fluffig kattdräkt. Dräkten låter spelaren klättra upp för väggar och utföra en slags målsökande hoppattack på fiender. Och inte minst låter den en tassa runt som en söt kissemiss på alla fyra! Ett annat spännande föremål vi har fått se föreställer ett par körsbär, som vid beröring kopierar den spelande karaktären. Om Mario till exempel, i form av sitt vanliga singulära, ensamma jag, springer in i körsbärsknippet, ger det honom en kopia av sig själv som kontrolleras samtidigt och som följer exakt samma rörelser. Om den nu dubbla uppsättningen av rörmokartoken hittar ytterligare ett körsbärspar, får de ytterligare en kopia efter sig. Och så tycks det fortsätta. Tanken på hur detta kan se ut i multiplayerläget, med fyra karaktärer som alla med flertalet kopior av sig själva ska försöka navigera fram tillsammans, verkar kunna bli helt underbart kaosartat.

Super Mario 3D World
Världens gulligaste rörmokar-crew klättrar runt i sina nya kattpyjamasar. De jamar till och med!

Nintendo och hela Marios svamprike må vara nästan pinsamt sena på bollen till den kristallklara HD-grafiken, i och med Wii U. Men det känns genast ganska okej, då hela den grafiska presentationen är så förföriskt mysig. De tecknad film-liknande animationerna gör att hela inramningen påminner om en pixar-film, och det passar spelvärlden enormt bra.

Super Mario 3D World
Som vi alla vet är fem eldbollar alltid bättre än en.

Det här bådar försiktigt gott för Nintendo. Nu är det nämligen hög tid att spänna musklerna. Med både Xbox One och Playstation 4 runt knuten, som båda är tekniska giganter i jämförelse med Wii U, är det dags att hitta en självklar plats i folkets vardagsrum, och förstås även i deras hjärtan. Och med Super Mario 3D World klargör Nintendo sitt existensberättigande med rågade skopor lekfullhet och originalitet. Risken finns givetvis att bara de mest spännande bitarna av spelet visats upp såhär innan releasen. Men den, ändå relativt lågoddsande, farhågan till trots ser Nintendos framtid ljusare ut än på länge. Vid det här laget borde vi alla ha lärt oss att det är när vi som säkrast räknat ut dem, som de kommer och biter oss som mest kärleksfullt i baken.

Super Mario 3D WorldSuper Mario 3D WorldSuper Mario 3D WorldSuper Mario 3D World
Super Mario 3D WorldSuper Mario 3D WorldSuper Mario 3D WorldSuper Mario 3D World

Relaterade texter

Super Mario 3D WorldScore

Super Mario 3D World

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas har studsat runt i spelet som Nintendo hoppas ska rädda Wii U, Super Mario 3D World. Men är det så bra som Nintendo utlovat? Kolla in vår recension...



Loading next content