Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Saints Row 2

Saints Row 2

Stilwaters helgon är tillbaka och Jonas Mäki reste till Chicago för att hårdtesta. Lever Saints Row 2 upp till sin underhållande föregångare och hur har egentligen Volition valt att gå vidare med konceptet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Första gången jag såg Saints Row på allvar var under E3 2006. Volition hade då redan försenat Saints Row kraftigt som ursprungligen var tänkt att släppas till Xbox 360-premiären. Tanken var att vara först ut i den nya generationen med ett Grand Theft Auto-liknande koncept.

Även fast Saints Row blev försenat så lyckades Volition med sin plan och suget efter ett fritt spel var enormt. Saints Row blev därför en riktig succé och det i pressen tidigare så hånade spelet fick sin upprättelse. Med det i åtanke var det ganska givet att det skulle komma fler Saints Row och mycket riktigt utannonserades del två förra året. Sedan dess har det dock varit ganska tyst, tills undertecknad nyligen besökte Volition utanför Chicago för en rejäl omgång med det omtalade liret.

Det första man noterar när man ser Saints Row 2 är hur mycket större, mer välgjort och genomtänkt allting är. Någonting Volition förklarar med att de efter framgångarna med det första spelet fick mångdubblad budget för att kunna göra allt bättre. Det betyder allt från enklare saker som att musiken nu innehåller låtar från fler och större band eftersom anslagen tiofaldigats, men även att man kunnat lägga ned betydligt mycket mer jobb på det grafiska.

Även om Saints Row 2 knappast kan kallas ett grafiskt mästerverk, så är det verkligen ett rejält kliv upp sedan det förra spelet. Ansikten är långt mer detaljerade och snyggt skuggade och det är betydligt mer bumpmapping. Dessutom ser vattnet betydligt bättre ut och är inte längre bara en omedelbar dödsfälla.

Detta är en annons:

Nej, vattnet är istället en av de stora nyheterna i Saints Row 2. Runt tio år har gått sedan föregångaren och delar av den gamla hamnen är nu översvämmad. Det betyder i klartext att hamnen är en ypperlig plats för diverse vattenlekar. Volition har nämligen lagt till rejält med båtar, vattenskotrar och allehanda andra farkoster avsedda att användas i en omgivning med massor av vatten.

Därför kan man köra omkring, göra vansinneshopp och komma åt svårtillgängliga ställen. Genom att tillföra alla dessa vattenfordon har Volition även passat på att utöka spelvärlden (som fortfarande är gamla hederliga Stilwater) med lite öar. Bland annat finns nu en fängelse-ö inspirerad av klassiska Alcatraz samt en annan ö med ett kärnkraftsverk.

Men Stilwater har även utökats på land. Nya stadsdelar har tillkommit, bland annat en hederlig ultraamerikansk trailerpark helt befolkad av människor som tycks hämtade från Jerry Springers vrickade TV-show. Annars är sig mycket likt, och en del av behållning ska enligt Volition bli att åka omkring och se hur staden har förändrats på de tio år som gått sedan sist. Vilka områden har slummat till sig, och vilka dåliga områden har rensats upp.

Gänget Saints är under upplösning och det är här du som spelare kastas in i bilden. Ditt jobb blir att rusta upp det gamla gänget igen, hitta dem ett nytt högkvarter och bekämpa alla andra gäng som den senaste tiden växt på Saints bekostnad. En stor nyhet är att du denna gång får välja mellan att spela som en kille eller tjej, vilket även påverkar storyn något. Din huvudperson har denna gång en utmejslad personlighet och till skillnad från sist kommer han/hon att tala.

Detta är en annons:

För att verkligen utveckla spelbarheten har Volition valt att satsa lite mer på ett ondskefullare upplägg än den ganska humoristiska föregångaren. Man är dock noga med att betona att man inte alls knusslat med humorn. Här finns fortfarande rejält vrickade hotrods och slår du ned någon helt oprovocerat på stan kommer förbipasserande inte att fly som annars är brukligt i genren.

Nej, de tar istället fram sina mobilkameror och filmar både dig och misshandeln med kommentarer om att de ska lägga upp det hela på Youtube. Överhuvudtaget reagerar vnliga människor mer på omgivningarna än för. De jobbar, går hem från jobbet, de går och handlar och börjar det regna halar de fram sina paraplyer. Inga mer zombies som planlöst bara går omkring, alltså.

En annan stor förändring är att Volition lagt till bossar. Högre gängmedlemmar är inte vem som helst utan stora rejäla sådana som behöver lite mer stryk än sina underhuggare för att de ska kasta in handduken. Lyckligtvis kan man ha dubbla vapen i Saints Row 2, vilket gör att man kan beväpna sig till tänderna innan de dyker upp. Ett lite råare koncept som leder till att polisen måste kämpa hårdare än tidigare för att handskas med buset. Något som gör att de gladeligen rammar ett skyltfönster för att sänka dig därinne, ståendes med ett kassaskåp i handen. Och nu skjuter de innan de frågar.

Lyckligtvis har du minsann fått ett par extra knep själv med. Det kanske bästa är möjligheten att ta gisslan. Både civila, andra gängmedlemmar eller poliser kan du när som helst ta grepp om och använda som mänsklig sköld. Dels får det fienden att dra sig från att skjuta dig och dels skyddar det ju faktiskt mot kulor. Dessutom kan du utan vidare traktera flygfordon i Saints Row 2 och att ta till ett flygplan eller en rejäl stridshelikopter mot polisen är inga konstigheter. Polisen har dock också tillgång till sådant och plötsligt förvandlas Saints Row 2 till ett häftigt luftbaserat skjutspel.

Annars är det tydligt att den främsta inriktningen för Volition varit att ge Saints Row 2 en så lekfull prägel som möjligt. Respektsystemet är kvar och nu kan man även få sådant genom att utföra diverse vansinnigheter. Ett sådant är exempel är motorhuvssurfing, där man helt sonika hoppar upp på en körande bils motorhuv och står kvar. Kan du då dessutom göra trick som att stå på händerna så belönas det givetvis lite extra.

Den största spelmässiga nyheten i Saints Row 2 är dock onlinestödet, närmare bestämt att man nu kan spela co-op igenom hela spelet. Det går när som helst att bara hoppa in i spelet och tillsammans ta sig an alla gäng. Något som gör Saints Row 2 betydligt roligare än sin föregångare och öppnar upp för mängder av dumheter att göra tillsammans. Dessutom har man stora planer för nedladdningsbart material till Xbox Live,

Sammantaget känns det som att allt Volition gjort med ett redan ganska underhållande koncept är till det bättre. Saints Row 2 ser inte lika snyggt ut som Grand Theft Auto IV och har såklart inte riktigt samma produktionsvärden. Men när det väl släpps sent 2008 kanske folk har hunnit tröttna lite på Rockstars äventyr och suktar efter mer. Då lär Saints Row 2 vara ett klockrent alternativ.

Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2
Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2
Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2Saints Row 2

Relaterade texter

Saints Row 2Score

Saints Row 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Småtöntigt? Japp. Småfult? Japp. Kul? Något så alldeles fruktansvärt... Vi har provat på det hårda livet som ghetto-gangstah i den enorma lekstugan Stilwater



Loading next content