Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Heroes of the Storm

Heroes of the Storm

Blizzard visade upp sitt bidrag till moba-genren, Heroes of the Storm, under Blizzcon. Gamereactor var på plats för att testspela...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Mycket kan man säga om moba-spelen och dess popularitet, men inte att det är en lätt genre att bemästra. Vissa guider till Dota 2 hävdar att det krävs minst 100 spelade matcher för att ens börja förstå sammanhanget, och en match tar i regel omkring 45 minuter. Ibland lite mindre, ibland betydligt mer.

Moba-genren är ju nämligen annorlunda. Vissa aspekter går tvärt emot våra naturliga instinkter, såsom att vissa fiender inte bör dödas. Ibland är det dessutom en bra idé att döda sina egna fiender samtidigt som man ska hålla koll på lagkamrater, torn, eventuella djungelspelare och förstå exakt vilka färdigheter alla spelare på planen har vid olika skeden av matchen. Lägg därtill att spelarkretsen ofta är obönhörligt hård mot nybörjare då en enda svag länk i laget nästan alltid innebär en direkt förlust.

Efter bara ett par minuter med Heroes of the Storm står det klart att Blizzard återigen har gjort vad de gör bäst; nämligen att strömlinjeforma ett bekant koncept och göra det lättillgängligt för nybörjare såväl som djupt för den som är beredd att lägga ned tiden som krävs för att bemästra det.

Heroes of the Storm
Heroes of the Storm bygger på Starcraft II-motorn, och spelkontrollen känns redan helt färdig.
Detta är en annons:

Det är fortfarande ett moba-spel i högsta grad - eller en "Hero Brawler", som Blizzard själva väljer att kalla det. Spelare i två lag om fem väljer varsin hjälte från Warcraft, Starcraft eller Diablo-universumet och ger sig därpå ut på en bana betraktad ur isometriskt perspektiv för att störta fiendens bas. Till sin hjälp har både lagen datorstyrda allierade (creeps) som springer i vågor enligt förbestämda mönster (lanes).

Men allt är sig inte likt. Här finns nämligen inget guldsamlande eller shoppande under matchernas gång. Det finns heller inget last-hitting-system, och det spelar ingen roll vem som slår en fiende sist. Så länge man är i närheten av en fiende som dör så tjänar man erfarenhetspoäng till sitt lag. Dessutom ökar man inte individuellt i nivå utan bidrar istället till att hela laget blir starkare under matchens gång.

Sistnämnda skriver om regelboken mer än du kanske först tror. Plötsligt finns det inte längre någon poäng med att låta den starkaste spelaren farma för att senare kunna göra rent hus, utan alla spelare är hela tiden lika viktiga i varje strid.

Heroes of the Storm
För att ta sig fram snabbare på kartan kan alla spelare använda sig av riddjur.
Detta är en annons:

Genom att låta lagen dela på erfarenhetspoängen uppnår Blizzard två saker. För det första blir det betydligt enklare att bidra till laget även om man är nybörjare. För det andra öppnar systemet upp för ett bredare spektrum av karaktärer som inte försvagas under matchens gång.

Inför min första match väljer jag Jim Raynor. Han är lättbegriplig och sitter på simpla specialförmågor som låter honom dela ut extra skada, knuffa bort sina motståndare samt ge medspelare statistiska bonusar. Raynors bästa attack är dock den där han kallar in sin battlecruiser Hyperion vilken susar in över slagfältet och skjuter ned alla fiender i sin väg.

Till skillnad från många andra spel i sin genre innehåller Heroes of the Storm flera olika typer av banor. De flesta håller sig till det bekanta formatet med tre olika vägar, men vissa av dem erbjuder spelmekaniska knorrar som förändrar grundkonceptet en aning.

Heroes of the Storm
Alla karaktärer har unika förmågor, styrkor och svagheter.

Som exempel släpper en viss bana ut så kallade "tributes" med jämna mellanrum. Samlar ett lag ihop tre av dessa får motståndarlaget en förbannelse över sig vilken försvagar såväl spelare som creeps. En annan bana låter spelare kontroller kontrollpunkter, och om man lyckas med att hålla samtliga kan man förvandla en spelare till en massiv, livsfarlig drake.

Utöver detta har Blizzard adderat ytterligare ett gäng förändringar. Alla spelare kan kalla in riddjur utanför strider för att ta sig dit de ska snabbare, och banornas alla torn är utrustade med fort som bara det försvarande laget kan gå genom. För att ta sig genom motståndarens fort måste man först slå ned dörrarna.

Varje match tar omkring 20 minuter, till skillnad från League of Legends, Heroes of Newerth och Dota 2 där en runda kan ta över en timme om det vill sig. Blizzard menar att det här ökar användarvänligheten då man inte behöver vänta alltför länge på sina vänner om man råkar dyka upp strax efter att en match har börjat.

Heroes of the Storm
Kerrigan är sur på en mindre äng och blockeras till råga på allt av is.

Likt andra spel i genren kommer Heroes of the Storm att bli helt gratis, och inkomster kommer istället att komma från mikrotransaktioner. Spelets producent Chris Sigaty menar att det huvudsakligen kommer att röra sig om rent kosmetiska ting, såsom förändrade karaktärsmodeller. Jag fick se exempel i form av Arthas iklädd sin gamla paladin-rustning från innan han blev The Lich King, och förundrades över en märklig, murloc-liknande version av Diablo.

Konkurrensen inom genren må vara stor, men Blizzards förmåga att förenkla bekanta koncept ska inte underskattas. Det här skulle mycket väl kunna bli spelet som får mina Starcraft II, Hearthstone: Heroes of Warcraft och World of Warcraft-spelande kompisar att lära sig grunderna på riktigt efter alla fruktlösa försök i Dota 2.

HQ
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm
Heroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the StormHeroes of the Storm

Relaterade texter

1
Heroes of the Storm: Machines of WarScore

Heroes of the Storm: Machines of War

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Blizzard suddar ut linjen mellan spelserier med ett otroligt välgjort StarCraft-event i Heroes of the Storm - Lisa har skickat zerg på motståndarna och satt betyg...

5
Blizzard minskar Heroes of the Storm-teamet

Blizzard minskar Heroes of the Storm-teamet

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Med Heroes of the Storm gav sig Blizzard in i arenaactiongenren (MOBA) och blandade in sina mest populära figurer och spelserier i en härlig mix. I samband med Blizzcon...



Loading next content