Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Yaiba: Ninja Gaiden Z

Yaiba Ninja Gaiden Z

Team Ninja, Spark Unlimited och Comcept formar en supertrio för att ta Ninja Gaiden till nästa nivå. Vi har provspelat...

  • Text: Gillen McAllister, GR EU (Översättning: Oskar Nyström)

I samarbete med Team Ninja och Keiji Inafunes Comcept förklär Spark Entertainment Ninja Gaiden med serietidningsestetik, käck dialog, filmsekvenser och zombiehorder, men efter att ha testspelat kan vi konstatera att grunderna är intakta. Den skyhöga svårighetsgraden är fortfarande på plats. Likaså den tvivelaktiga kvinnliga karaktärsdesignen.

Tänk God of War spetsat med ninja-blodlust och tarantino-vokabulär så får du en hyfsat representativ bild av Yaiba. Allt handlar om blixtsnabba slag, blockeringar, grepp och kraftigt överdrivna avrättningar, och faktumet att skärmen allt som oftast är proppfull av klena fiender gör det enkelt att praktisera just detta, samt en annan viktig aspekt i vilket ninjaspel som helst: kombinationer.

Yaiba: Ninja Gaiden Z
Muskler, ninjor och övervåld. Och så zombies förstås.

De sällsynta tillfällen då stridens hetta faktiskt lägger sig ägnas åt att plattformshoppa sig till nästa slakt, men du behöver aldrig vara orolig för att behöva vänta för länge. Under de här (korta, korta) avbrotten passar utvecklarna dessutom på att kasta in gravt överdrivna filmsekvenser för att hålla mig på tårna, som när Yaiba dödar en zombie genom att kasta in honom i en lastbil varpå den sedan åker uppför ett hopp, vidare upp i himlen och rakt ned i en strippklubb mellan två gigantiska ben. Det är barnsligt, blodigt, överdrivet, grafiskt och japanskt - med allt vad det innebär.

Ett och annat plattformspussel hinns med under min spelsession. Jag hinner också uppgradera min ninja med nya färdigheter och vapen varav favoriten är nun-chucks som, förutom ond bråd död också skickar ut regnbågens alla färger vid användning.

Det är tydligt att Spark Entertainment har lyckats fånga vad som gör Ninja Gaiden till Ninja Gaiden. Den frustrerande höga svårighetsgraden och det sanslöst intensiva tempot (efter en timme har jag ingen känsel i höger tumme längre) är intakt, men allt är dessvärre inte frid och fröjd. Trilskande kameraproblem, svårigheter med att urskilja sin ninja mitt i allt kaos bland zombies och tjocka siffror mitt i skärmen samt bristfällig blockeringsteknik sätter spelupplevelsen på kant. Jag påminner återigen om att detta är en förhandstitt av en ofärdig version, men konstaterar att man har en del kvar att jobba med.

Yaiba: Ninja Gaiden Z
Tempot är så högt att till och med kameran har svårt att hänga med i vissa stunder.

Ett bra exempel på detta är striden på ett hustak tidigt i spelet. Horder av fiender löper mot min ninja i vågor samtidigt som helikoptrar pepprar missiler över slagfältet. Mina snabba rörelser gör snart att jag tappar bort mig då designen på Yaiba och fienderna märkligt nog inte skiljer sig särskilt mycket. Åtminstone inte på avstånd. Till råga på allt kan jag råka hamna utanför kamerans synfält (du simmar ur bild!) vilket ju är under all kritik.

Problemet minskar när kameran zoomar in - vilket den helt enkelt gör eller låter bli att göra beroende på vilket område man befinner sig i - och visar striderna på nära håll. I det här läget kan jag fokusera ostört på att kedja ihop attacker, vilket krävs för att överleva. Yaiba: Ninja Gaiden Z är verkligen frustrerande svårt, och även om det är härligt att se poängen multipliceras och öka i rasande takt hinner jag knappast reflektera över annat än vart nästa attack ska landa, om jag inte vill dö och göra om det hela igen.

Yaiba: Ninja Gaiden Z
Den grafiska stilen kommer förmodligen att väcka ett och annat frågetecken framöver.

Utvecklarna kan nämligen sin publik. Utförandet må vara annorlunda, men grundkonceptet är, som sagt, detsamma. Övning kommer att ge färdighet här och det enda som egentligen skrämmer mig är som sagt kameraproblemen vilka ju är omöjliga att som spelare träna bort. Det annalkande premiärdatumet, 28 februari 2014, känns på tok för nära i nuläget. Hinner man både grov- och finpolera kommer det här med stor säkerhet att bli ett spel värt att investera massvis med tid i, men det tillhör samtidigt en genre som är fullständigt oförlåtlig mot problem med kamera och spelkontroll.

Oavsett om Yaiba: Ninja Gaiden Z blir bra eller jättebra kan jag hur som helst konstatera att fans av serien kommer att få mer av vad de redan lärt sig älska, med annorlunda inramning, pubertal humor och serietidningsvåld i fokus. Nu håller jag bara tummarna för att det når sin fulla potential och sjunger ut Ninja Gaiden till Playstation 3 och Xbox 360 på ett värdigt sätt.

Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z
Yaiba: Ninja Gaiden Z