Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Left 4 Dead

Left 4 Dead

"De kommer! De kommer! Spring!" Petter #2 flög till London enbart för att skjuta zombier och bli uppskrämd av Valves kommande skräckspel...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Till mitt eget försvar måste det poängteras att zombier och människor ser exakt likadana ut på håll. Alla som har sett Dawn of the Dead, speciellt scenen när de stackars människorna desperat försöker bryta sig in i varuhuset, vet att man inte kan se skillnad på en vandrade död med en förkärlek för mänsklig hjärnsubstans och en fullt frisk tvåbarnsmamma på 20 meters avstånd. Det är åtminstone min ursäkt för att ha råkat dödat två av mina medhjälpare med en fastmonterad minigun. De stog ju bland en hel hög av zombier, hur skulle jag veta att de råkade stå ivägen? Titta inte på mig så där!

För högar av zombier är något som Left 4 Dead, Valves kommande actionskräckspel, har. De kommer kravlande över hustaken, de gömmer sig i mörka garderober, de hoppar fram ur alla tänkbara skrymslen och vrår när du minst anar det. Det finns hundratals av dem, de anfaller i princip aldrig ensamma och har egentligen bara en sak som driver dem framåt - att äta upp dig och dina tre olyckliga kompisar.

Att kunna spela tillsammans genom spels kampanjlägen är något som vi fått se oftare och oftare under senare år - till den grad att vissa spel, som Army of Two och Conflict: Denied Ops, helt designas runt principen. Det är inte en helt överraskande utveckling, då kraven på sociala spel blir fler samtidigt som de som är vana vid hårda actionspel vill ha sin del av spelkakan. Oftast är man dock limiterad till två personer som spelar tillsammans, antagligen för att det är mycket lättare att balansera spelet då. Men i Left 4 Dead låter Valve dig och tre kompisar gå ihop för att hjälpa varandra genom en zombie-infesterad stad.

Hela spelet är designat kring just fyra spelare, till den grad att datorn själv tar över styrningen av de karaktärer som inte har en riktig människa bakom spakarna. För att kunna kommunicera enklare kommer spelet självklart ha stöd för mikronofer, men man kan även när som helst dra fram en hel hög av olika alternativ på sin skärm för att varna medspelarna om vad som lurar kring nästa hörn. Dessutom pratar de fyra olika karaktärerna med varandra på ett ganska trovärdigt sätt, de ropar efter varandra när någon hamnar i trubbel eller pustar ut tillsammans när de har nått en, för stunden, säker plats.

Just den här kommukationen gjorde mycket för spelet - trots att jag satt vid en dator precis brevid de andra tre jag spelade med så kunde vi enkelt låta våra representationer på skärmen föra vår talan. Det fungerade nästan bättre så, personligen så hör jag hellre en röstskådespelare förmedla vad som händer runt oss än att tvingas lyssna på en Xbox Live-användare vars vokabulär till 75% består av olika könsord...

Karaktärernas röster ger även en annan dimension till spelet - de är fulla av en trevande desperation, den skräck de konstant känner. Min spelsession med spelet utspelar sig i ett relativt upplyst rum, med åtminstone 50 personer som springer runt bakom mig, men jag är ändå livrädd. När jag öppnar en garderobdörr är varenda nerv på helspänn, trots att jag vet att en hel hord av spelutvecklare och spelpress minglar runt bakom mig. Verkligenheten fasas ut för en sekund och jag lever i den där staden. Jag känner det övermäktiga hotet, upplever att jag och mina tre följeslagare är de enda människor som finns kvar i hela världen.

Valve har jobbat stenhårt på spelets artificiella intelligens ska göra allt för att upprätthålla den här illusionen. Spelets berättelse går genom en rad olika kampanjer som är ganska simpla i sin uppbyggnad - ta dig från punkt A till punkt B och se till att överleva under tiden - och för att man aldrig ska känna sig trygg så uppför sig zombierna annorlunda varje gång man spelar igenom en given kampanj. Vissa skriptade sekvenser får man väl räkna med att spelet kommer att innehålla, men till en väldigt stor del så handlar det helt enkelt om att AIn är så oberäknelig och kan hitta på de mest konstiga saker. I det rum du senast stötte på fem zombier kan det nästa gång finnas tio, eller ingen. Eller hundra. Det gäller alltså att alltid vara beredd på det oförutsägbara.

Spelets miljöer hjälper också till. Vid ett tillfälle råkade jag stöta in i vad jag trodde var en utbränd bil och plötsligt går dess larm igång. "Nu har de hört er," poängterar Valves Doug Lombardi som står precis bakom mig. Och visst har han rätt. Snart kommer zombierna från alla håll, hoppandes mellan hustaken för att leta efter var ljudet kommer ifrån. De är snabba, alldeles för snabba. Alla vet vi att snabba zombier är långt mycket läskigare än de gamla slöa varianterna vi sett i så många dåliga 70-talsrullar. "De kommer!" ropar Doug åt mig. "De kommer! Spring!" Och jag springer som en galning.

Left 4 Dead är dock inte bara de kampanjer man kan spela genom tillsammans. Det har även ett dödsmatchläge, där en sida får styra människorna och den andra får ta hand om zombierna - eller de fyra muterade zombietyper som spelet innehåller. Precis som i de vanliga kampanjerna gäller det för människorna att ta sig från punkt A till punkt B, medan zombiespelarna gör allt för att stoppa dem. Det gäller dock att använda sig av en viss list, att försöka separera människorna från varandra så de inte kan ge varandra eldunderstöd och göra slut på dem en efter en. Den här biten ska vara välbalanserad redan, men den uppgiften kommer från en av EAs PR-representanter så det kan vi ju ta med en nypa salt. Men det låter absolut spännande. Att få skrämma livet ur sina motspelare låter ju inte som en dålig sak, om man säger så.

På senare tid har det funnits två "sanningar" i spelvärlden - Blizzard tjänar alldeles för mycket pengar och Valve gör riktigt grymma spel. Half-Life 2, går fortfarande varmt på redaktionen med jämna mellanrum (på chefredaktörens order) och Valve kan genom att utnyttja sin status som en av världens främsta spelutvecklare släppa smalare titlar som Portal eller Team Fortress 2 till spelpressens samlade ovationer. Left 4 Dead ser inte ut att bli ett undantag utan har all potential att bli ett av höstens absolut bästa lir och samtidigt sätta en ny standard för samarbete i spel.

Och vad hände efter att jag råkat ha ihjäl mina kompisar? Jag försökte desperat fly undan och nå den säkra plats jag visste fanns alldeles i närheten. Men ensam klarade jag mig inte länge, utan blev infångad och sliten i småstycken av de 20 zombier som snabbt jagade ner mig. Hoppas att min hjärna smakade gott.

Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead
Left 4 Dead

Relaterade texter

Left 4 DeadScore

Left 4 Dead

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Fyra människor och en hel koloni av blodtörstiga zombies. Enda chansen till överlevnad är samarbete...

Röstskådespelaren Jim French har avlidit

Röstskådespelaren Jim French har avlidit

NYHET. Skrivet av Andreas Blom

Jim French, som förutom att ha varit högsta hönset på Imagination Theatre (där han under de senaste 20 åren producerat radiopjäser), också lånade ut sin röst till bland...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy