Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
The Witcher 3: Wild Hunt

The Witcher 3: Wild Hunt

Öppen spelvärd, ny spelmotor och mer mörk fantasy. Detta och mycket mer kan vi vänta av CD Projekt Reds avslutning på sin episka trilogi.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

VGX var en smärtsam kavalkad av sekundärskam. Enda anledningen jag tvingade mig igenom det var för att få se en ny liten trailer för Witcher 3 men jag är villig att vada igenom floder av Joel Mchales pinsamheter för varje liten guldklimp av den sorten. Sådan är min hype för CD Projekt Reds kommande rollspel och jag ska förklara varför.

Vi lever i en tid av vuxen och mörk fantasy. I bokserier som Game of Thrones placerar sig karaktärerna oftast nära mitten i ett spektrum mellan god och ond. I samma anda målar de två första Witcherspelen upp en värld som genomsyras av orättvisor, korruption och politisk intrig och som inte har utrymme för det mest ideala valet, där vi står mellan två problematiska alternativ och måste avgöra vilket som är mindre dåligt. CD Projekt Red säger också att konsekvenserna av valen i deras story inte är uppenbara och kan dyka upp många speltimmar senare. Valen blir på så vis viktigare och måste göras med lite mer eftertänksamhet. Dessutom kommer du att kunna importera din sparfil från Witcher 2 så att dina val där förs över till det tredje spelet.

The Witcher 3: Wild Hunt
Du kommer att få resa ut i miljöer som skiljer sig dramatiskt från de som vi fått se i tidigare Witcherspel.

I Witcher 2 kunde du röra dig fritt inom ett område men var begränsat till just det kapitlet i spelet. I Witcher 3 kommer hela spelvärlden att vara tillgänglig för dig och du kan resa över den till både häst och båt. Men spelvärlden kommer inte bara att var fri att resa över, den kommer att vara riktigt stor. Trettiofem gånger större än den i Witcher 2 om man får tro CD Projekt Red själva. Den kommer att utgöras av regioner som är olika till landskap och invånare. Tre har bekräftats hittills: storstaden Novigrad där du får dig en dos politisk intrig, Skellige där du kan färdas med segelbåt mellan de olika öarna som bebos av ett vikingalikt folk och ingenmanslandet där det Nilfgaardiska imperiet bränt och plundrat sig fram och lämnat några desperata byar efter sig. CD Projekt Red har också gjort historien ickelinjär och anpassad för den öppnare spelvärlden. Det är möjligt att slutföra några quests i ett område och sedan resa till ett annat om lusten faller på och slutföra storyn i den ordning man vill. Samtidigt kan valen och ordningen de utförs i resultera i en mängd olika slut.

The Witcher 3: Wild Hunt
Storstaden Novigrad är inspirerad av det medeltida Amsterdam. Skogarna och herrgårdarna runt omkring är också öppna för utforskning.

Som det tredje spelets undertitel antyder kommer The Wild Hunt, en mystisk grupp vålnader som för bort oskyldiga bybor, att spela en central del i spelets huvuduppdrag. Men det kommer att finnas gott om saker att göra vid sidan om. Spelvärlden är designad med tanken att byggnader och platser skall fånga din uppmärksamhet på avstånd och locka dig till att utforska dem och utföra sidouppdrag. Dessutom finns ett ekosystem och möjlighet att jaga och tillverka saker föremål av dina byten. I Witcher 2 var mekanikerna kring monsterjakt oftast relativt simpla, man tog ett kontrakt och dödade monstren. I Witcher 3 kommer monsterjakten att innehålla mer undersökning av spår och ledtrådar gällande vad för sorts monster det är, var du kan hitta det och hur du bäst kan besegra det. Monstren är ofta mycket olika både till utseende och krafter som de kan försvara sig med. CD Projekt Red har sagt att huvudnarrativet kommer att bjuda på ungefär femtio speltimmar och alla sidouppdrag kommer att ta ytterligare ungefär femtio timmar.

The Witcher 3: Wild Hunt
Monsterdesignen i The Witcher 3 är verkligen unik, den här besten har förmågan att hypnotisera Geralt med sitt tredje öga.

Genom den nya motorn Redengine 3 har spelets grafik uppgraderats på flera fronter, den är gjord för att köras på nästa generations konsoler och hålls inte tillbaka av äldre hårdvara. En av dem är att ansiktsanimationerna kommer innehålla ett bredare spektrum av känslouttryck. Dialogerna med andra karaktärer har varit mycket viktiga i de tidigare spelen och kommer nu att kunna göras ännu mer levande. Den nya motorn har också gjort möjliggjort att detaljer som päls på djur och karaktärernas kläder följer deras rörelser och påverkas av väder och vind. Likaså gör omgivningen med vegetation och textiler som fladdrar i vinden. Av bilderna vi sett verkar studion inte behövt göra en kompromiss mellan spelvärldens detaljrikedom och dess storlek. Dessutom är den nya motorn väl anpassad till de stora vidderna och att resa över dem kommer inte att avbrytas av några laddningstider.

CD Projekt Red har varit relativt skygga med att visa gameplay och vi har bara fått se en liten del av helheten. Men levererar de allt de utlovat kan Witcher 3: The Wild Hunt inte bara bli en värdig avslutning på Witchertrilogin, utan det bästa av alla tre.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt