Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

LIVE
HQ
logo hd live | My Time at Sandrock
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      förhandstittar
      Dead Space

      Dead Space

      Psykologisk rymdterror, tentakelhögar och gravitationsbryderier ombord ett sargat rymdskepp utan synlig nödutgång... Vi har tittat närmare på EA:s kommande rymdskräckis Dead Space

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i
      HQ

      Det en gång så fina och pålitliga malmbrytarskeppet Ishimura har drabbats av ett skadedjursproblem. Ett riktigt allvarligt sådant, betydligt mer obehagligt än alla silverfiskar och kackerlackor du kan tänka dig. Necromorphs är en samling utomjordingar som verkligen inte vill se människor i livet och de har dessutom förmågan att förvandla sig till lite utav varje.

      Rymdingenjören Isaac Clarke ska på ett rutinuppdrag undersöka vad som har hänt på Ishimura, men drar snabbt slutsatsen att det inte handlar om en struntsak. Isaac må vara en simpel tekniker, men tvingas bli dödlig för att överleva. Lyckligtvis finns i alla fall några vapen ombord rymdskeppet; Plasma Cutter och Line Gun är futuristiska varianter på pistol och hagelgevär och Isaac har även en gravitationspistol med tydliga Half-Life 2-vibbar. I arsenalen finns också en specialare i form av en tidsfältgenererande manick som omsluter fienderna i en lucka där tiden saktas ned. Mycket praktiskt när större grupper av alienslödder attackerar.

      En strid med tentakelnissarna kommer att kräva mer än bara urskillningslöst avfyrande av dessa vapen. Flertalet av monster har känsliga respektive skyddade punkter och det gäller att hitta akilleshäl så fort som möjligt. Skjuter du av en del av ett monster kan kroppsdelen envist krypa mot dig, nya växer ut och något så definitivt som ett avhugget huvud betyder inte alltid heller döden.

      Omgivningen kommer att ha stor betydelse i Dead Space på ett flertal intressanta sätt. I syrelösa rum krävs det att man nallar på rymddräktens begränsade lufttillgångar och även den ombytliga gravitationen är en stor del av spelupplevelsen. Isaac Clarke kommer att stöta på total tyngdlöshet i vissa delar av rymdskeppet, även på utsidan av det. Detta kräver full kontroll över de magnetiska stövlar som ingår i Isaacs futuristiska rymddräkt och i tyngdlöst tillstånd kommer du att kunna styra Isaacs steg upp-och-ned och i alla möjliga vinklar. Föreställ dig att Super Mario Galaxy och Prey träffats på logdans och struntat i preventinmedel så får du en hygglig bild av Dead Spaces gravitationsutmaningar.

      Detta är en annons:

      Ovannämnda tyngdlöshet och syrebrist är något som verkligen kan förstärka känslan av utsatthet, och huvudingrediensen i ett bra rymdskräckäventyr i såväl spel- som filmform är just utsatthet och klaustrofobi. En annan ingrediens är förstås faunan av otäcka fiender och hur ofta vi får se dem. I Dead Space är målsättningen att låta fienderna dyka upp lagom ofta, någonstans mellan helt fiendetomt och överbefolkad zombiefilm. Renodlade skräckögonblick som då Necromorphs plötsligt hoppar ned från ventilationstrumman framför dig kommer att finnas, men vi kan också vänta oss mer subtila möten och, kanske viktigast av allt, passager då vi bara tror att vi inte är ensamma.

      Som ett livsuppehållande system för skräckupplevelsen har EA även designat en smart, avskalad HUD till Dead Space. Väsentlig information som hälsa, syremängd och annat matnyttigt är nämligen förlagd till ryggdelen av Isaac Clarkes skyddsdräkt. Detta betyder förstås ökad inlevelse och alla mörka korridorer blir plötsligt lite läskigare att tassa igenom. Logiken i att ha viktig information på ryggen där alla utom Isaac själv kan se den kan förstås ifrågasättas, men visst känns det bra med en ren skärm i denna typ av spel.

      EA har också lagt ned mycket energi på att få till en stämningsfull ljudmatta. Här finns dynamiska musikeffekter där uppbyggnaden av kompositionerna påverkas av huvudpersonens närhet till utomjordingarna. En annan cool detalj är då Isaac Clarke slåss i vakuumfyllda delar av Ishimura, då hörs i princip bara Isaacs egna andning och hjärtslag. Om Isaac är mitt i en strid på liv och död kommer ändå bara kraftigt dämpade ljud från händelserna utanför rymddräkten att höras. En mycket effektfull detalj som visar på att EA tar rymdens ödslighet på allvar.

      I bästa fall kan Dead Space vara början på en vacker skräckspelvänskap. Att få till precis rätt mängd skräck i rymdmiljö är något många har försökt med, men långtifrån alla har lyckats. Inspirationen från klassiska äventyr som Alien och The Thing är mycket tydliga, så vi hoppas på att Dead Space kan hitta en egen personlighet.

      Detta är en annons:
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space
      Detta är en annons:
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space
      Dead Space

      Relaterade texter

      Dead SpaceScore

      Dead Space

      RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

      Ensam fixarfrasse fast i rymden. Enormt rymdskepp proppat med slemmiga rymdvarelser som älskar människohjärna. Jesper Karlsson med droppa i brallan. Ja, här är recensionen!



      Loading next content