Pojken som ropade "bra Sonic-spel". En välkänd fabel om en liten gosse som skrek åt byborna att en bra titel med Segas blå maskot var i antågande. Första gången trodde folket på det, andra också. Efter en jämn ström av Sonic-besvikelser lämnades till slut lögnhalsen att skrika sig hes. När nu det lovande (faktiskt!) Sonic Unleashed är på väg, kommer någon att lyssna på skriken?
Snack om såväl nytändning som tillbaka-till-rötterna-tema har vi hört förr, framförallt inför det enkelt betitlade Sonic the Hedgehog från 2006, som föll pladask med sin tveksamma spelkontroll och sina menlösa 3D-banor. Då trailer och bilder från Sonic Unleashed läckte ut i mars höjde dock många på åtminstone ett halvt ögonbryn. Nu gick det undan, flera banor hade en tvådimensionell vy och all gameplay verkade ha simplifierats, på ett positivt sätt.
Vi kan i alla fall vara överens om att Sonic Unleashed ser läckert ut. Särskilt omgivningarna är varierade och elegant designade och det är oerhört lyxigt när de "slösas bort", när Sonic bara bränner förbi områdena så fort att man knappt hinner se dem. Här finns kontinentalt europeiska städer med tätt packade hus där Sonic skoningslöst bränner förbi balkonger och blomlådor. I ett hisnande högt hopp syns staden från ovan och utsikten kunde varit tagen från Assassin's Creed. Här finns också banor inspirerade av Grekland, Kina (spring längs muren!) och New York och överallt finns förstås löpsträckor, oavsett om Sonic rör sig bland snötäckta bergstoppar, svettiga djungler eller storstäder.
Det man dock kan oroa sig för grafiskt är skärmuppdateringen. Som det ser ut nu kommer Sonic Unleashed bara att köras i 30 bildrutor per sekund och blir kanske inte riktigt den läckert sömlösa springtur vi hoppas på. Kameran verkar dock vara med på noterna och svänger snabbt och effektivt mellan två- och tredimensionella lägen.
Hastigheten kommer med rätt fokus att bli som vi alltid velat ha den. När Sonic har samlat nog ringar kan han aktivera en extra boost för att öka på sin redan dopade accelerationsförmåga. Banorna bjuder på loopar, korkskruvar och vägghopp och perspektiven växlar regelbundet mellan två och tre dimensioner. Inte alltför många frustrerande hinder tycks vara i vägen. I särskilda situationer, till exempel under långa hopp, dyker knappsymboler upp på skärmen och hinner man pricka dem rätt når Sonic alternativa, bättre vägar.
Under sina springturer kan Sonic dessutom använda sig av "speed drift", en bilspelsdoftande sladdmanöver som används i höger- eller vänstersvängar för att hålla uppe farten. Sladdarna ser riktigt fräcka ut och ger ännu mer trovärdighet åt spelfysiken. Att som i tidigare Sonic-spel hoppa i sidled mellan olika vägar under springturerna samt att grinda räls kommer också vara möjligt i Sonic Unleashed.
Sonic Unleashed kommer att utspela sig under både dag- och nattbanor och varje nivå finns alltså i två versioner. Uppdelningen är inte bara för att erbjuda variation utan fyller också en funktion för Sonics nya skepnad - varkotten. Eller varulvskotten, om du så vill. På grund av en rad omänskliga (eller okottiga) experiment av Dr. Eggman förvandlas Sonic till en hårig varulv när månen visar sig. Som varkott är Sonic långsammare, men kan i gengäld använda sin styrka för att banka på fiender. Som varkott har Sonic dessutom långa armar som kommer till användning i slagsmålen.
Sonic kan inte i all evighet trona på minnen av fornstora dar, då ärat hans kropp flög över Green Zone. Jag är dessutom osäker på om Sonic är, och blir vad han var. Visst, det låter spännande med banor som snabbt och ofta skiftar mellan två och tre dimensioner. Kanske, kanske blir detta en enormt häftig comeback. Eller bara igelkottssmörja.