Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Vi reste till Hamburg för att testa Playstation 4-versionen och prata med spelets producent, Naoki Yoshida...

  • Text: David Selnes GR NO (Översättning: Oskar Nyström)

Square Enix ställde nyligen till med presskonferens och intervjutillfälle i Hamburg. Gamereactor nappade förstås och reste omedelbart till norra Tyskland för att prata Final Fantasy XIV: A Realm Reborn med spelets producent, Naoki Yoshida.

Yoshida förklarade vilka planer man har för Playstation 4-versionen och vad man hoppas uppnå med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn i framtiden, och det visade sig att det finns en hel del att se fram emot för den som föredrar att spela onlinerollspel på konsol snarare än PC.

Bland annat kommer grafiken i Playstation 4-versionen att stå i paritet med den du får om du skjutsar upp PC-inställningarna till max. Detta utan att förlora den silkeslena bilduppdateringen på 60 bildrutor per sekund. Kanske ännu viktigare är dock faktumet att hundratals karaktärer kan trängas på skärmen samtidigt, något som ju var, och fortsätter vara, ett problem i Playstation 3-versionen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Om du redan äger Playstation 3-versionen kommer du att få ett erbjudande om att få Playstation 4-versionen gratis. Även de digitala bonusprylarna från samlarutgåvan följer med, om du skaffade den vill säga.

En annan glädjande nyhet gällande Playstation 4-versionen är att du kan ansluta mus och tangentbord, ifall du vill spela och chatta exakt som till PC utan att för den sakens skull investera i en PC. Att spela med Dual Shock 4 fungerar dock ypperligt. Den stora, tryckkänsliga ytan i mitten på handkontrollen kan användas för att utföra enklare peka- och klicka-kommandon, vilket bland annat är användbart när du snabbt behöver byta färdigheter eller bara navigera genom menyer och dialog.

Faktum är att Playstation 4-versionen inte skiljer sig farligt mycket från sin PC-motsvarighet. Till och med användargränssnittet går att fixa och skräddarsy efter eget humör, vilket ju i vanliga fall hör PC-spelandet till, och Yoshida poängterar att man har varit noga med att undvika restriktioner för respektive version.

Det kanske allra mest glädjande är dock att man inte behöver betala för PS Plus-medlemskap för att få tillgång till Square Enix fantasy-universum. Istället räcker det med den ordinarie månadskostnaden, en avgift som förvisso aldrig är särskilt rolig att betala, men som i slutändan krävs för att hålla servrarna städade och för att se till att spelet kontinuerligt begåvas med nytt innehåll.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
1,8 miljoner spelare trängs i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. En siffra som fortsätter växa.

Även PS Vita får lite uppmärksamhet då Final Fantasy XIV: A Realm Reborn går att spela via remote play. Det innebär att du kan lägga dig i hängmattan och spela ett av de bästa onlinerollspelen på marknaden, vilket förstås riskerar att uppta fler semestertimmar i sommar än vad du kanske först planerade. Styrningen fungerade inte helt perfekt när jag testspelade, men funktionen är å andra sidan inte färdig ännu, och initiativet applåderas åtminstone från min sida.

Yoshida berättade om sina ambitiösa planer med att alltid se till att Final Fantasy XIV: A Realm Reborn är det nyaste Final Fantasy-spelet. Med det menar han att det nyaste innehållet alltid ska finnas här och att man, när tidens tand gjort sitt, ska uppgradera grafiken. Ett mål, berättar han, är att alltid ha det snyggaste onlinerollspelet på marknaden, och han ser fram emot att se spelare byta från Playstation 3- till Playstation 4-versionen just för att se reaktionerna kring grafiken.

Playstation 3-versionen är inte optimal, konstaterar han sedan, och när jag frågar hur länge man kommer att hålla servrarna vid liv förklarar han att de så småningom kommer att behöva dra ur kontakten, men att man har planerat innehåll och stöd åtminstone fram till den första expansionen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Vi i Europa har inte haft vidare tur med servrarna. Vi delar nämligen servrar med Nordamerikaner, och servrarna står dessvärre i Montreal, Kanada. För närvarande finns inga planer på att flytta över ett par stycken till Europa.

Traditionell betalningsmodell till trots fortsätter Final Fantasy XIV: A Realm Reborn att växa. Fler spelare ansluter sig för var dag som går, och detta i ett branschklimat där free-to-play ju ska vara ett vinnande koncept. När jag frågar Yoshida om detta funderar han en stund innan han svarar att han tror att det beror på att man har lyckats inge trygghet hos sina spelare. Man har visat att man är beredda att göra vad som helst - till och med bygga om spelet från grunden - för att leverera en bra spelupplevelse, menar han.

Onlinerollspelsgenren förändras ständigt och man vill inte investera tid och pengar i något som man inte kan lita på i det långa loppet, förklarar han och konstaterar att det är därför så många andra onlinerollspel misslyckas.

Efter intervjun känns det mycket riktigt tryggt inför framtiden. Yoshida själv känns lugn och självsäker, och siffrorna pekar åt rätt håll. Jag kommer att fortsätta spela länge, känner jag, och om du äger en Playstation 4 är lanseringen i april ett gyllene tillfälle för dig att börja ditt eget äventyr.