Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Watch Dogs

Watch Dogs

Gamereactor fick chansen att hälsa på hos Ubisoft Montreal för att spela kommande Watch Dogs. Vi berättar allt du behöver veta om en av årets mest lovande titlar...

  • Text: Magnus Groth-Andersen, GR DK (Översättning Jonas Mäki)

- Vi vill ge spelaren mer än bara frihet, vi vill ge spelaren makt, säger en ödmjuk men självsäker Jonathan Morin. Han är Creative director för Watch Dogs. Just det här med spelmässig frihet är som bekant en stapelvara i spelvärlden numera, men här ligger ambitionsnivån högre och vi ska få absolut kontroll, menar Morin. Detta genom en historia om den snabba teknologiska utvecklingen där ett informationskrig bedrivs under ytan och vi som spelare kan styra både staden och dess medborgare.

Jag är på besök hos Ubisofts Montreal för att kika närmare på Watch Dogs. Personen bredvid mig lutar sig mot mig och förklarar att han inte vet hur de någonsin ska kunna hålla det löftet, och jag förstår vad han menar. Kontroll i den grad som Jonathan Morin beskriver, i en dynamisk öppen värld som reagerar på din minsta rörelse? Det låter faktiskt för bra för att vara sant. Med en förhoppning om att Morin inte har översålt sitt spel påbörjar jag min resa som Aiden Pearce i Watch Dogs tolkning av Chicago.

Watch Dogs
Watch Dogs slulle egentligen ha släppts tillsammans med de nya konsolerna förra året, men Ubisoft gav teamet ett extra halvår att polera spelet.

Vattnet glänser i höstsolen medan min trenchcoat fladdrar i vinden, varpå jag bestämmer mig för att skaffa en bil. Jag vandrar oskyldigt in på en parkeringsplats där en bankman kommer körandes in från huvudvägen, och ställer mig tålmodigt och väntar medan han låser bilen och går iväg. Jag tar fram min smartphone, mitt vapen om du så vill, och hackar centrallåset på bilen varpå dörren går upp och jag har skaffat ett välpolerat fortskaffningsmedel.

Tyvärr skulle nämnde bankman bara hämta en kaffe och ser hur jag kör iväg i hans bil, och ringer snabbt polisen. Detta hör jag såklart i min telefon och vet att jag är avslöjad. Två polisbilar dyker upp runt hörnet, intet ont anande om mina förmågor. Vips är det grönt ljus från alla håll i alla korsningar jag kör förbi, vilket skapar ett kaos utan dess like. Men en av polisbilarna slank ändå igenom, varpå jag kör mot en bro och så snart jag passerat så fäller jag upp den. Problemet löst.

Watch Dogs
Hackandet fyller en stor roll i Watch Dogs, men för de som hellre vill skjuta sig igenom äventyret finns även de möjligheterna.

Detta lilla scenario ger ett smakprov på den enorma makt spelets huvudperson Aiden Pearce har till sitt förfogande, och hur det kan nyttjas i spelet. Chicago styrs av ett datorsystem kallat CtOS, som samordnar infrastruktur som trafik, byggen, information och alarm. Om en person fick access till allt detta skulle denne såklart ha oerhörd makt över staden, och det är precis vad Aiden Pearce har i Watch Dogs. Och allt detta sköts via en hederlig smartphone. Aiden är dessutom en bra skytt och smidig som en inoljad panter, så det är en formidabel motståndare som även använder sig av modifierade vapen som en polisbatong och pistol, där sistnämnda kommer väl till pass i nästa uppdrag. Målet är nämligen att stjäla information från en fackpamp som håller till väl skyddat i ett större bostadsområde.

Jag parkerar lugnt min bil och tar mig via en brandstege upp på taket till det lägenhetskomplex jag ska in i. Tyvärr finns en övervakningskamera där uppe, som jag såklart enkelt kan hacka och istället använda till min fördel genom att rikta mot huset. Fem vakter avslöjas på detta sätt och självklart finns mitt mål bakom dem. Men med god uppfattning om layouten går jag till angrepp. Hissen hackas så jag kan ta den till rätt våning, varpå jag spränger en säkringslåda i andra änden av korridoren vakterna håller till i.

Watch Dogs
Du styr inte bara huvudpersonen, utan även spelvärlden och människorna som bor i den.

De går såklart iväg för att kolla närmare, medan jag fäster en portabel högtalare på en annan vägg och dundrar ut extremt hög elektronisk musik. Kaoset och förvirringen hos vakterna är total och jag passar på att attackera mitt mål medan de försöker få tyst på allt dunka-dunka. Fackbossen går i golvet medan jag pressar honom på det jag behöver, men vakterna har tyvärr hört mig och kommer springande. Jag skjuter en av dem i sidan, men de är för många. Jag hinner inte hacka hissen heller så det får bli vild jakt i trapporna innan jag till slut når min bil och undkommer efter ett ändå väl utfört uppdrag.

Watch Dogs
Watch Dogs
Watch Dogs