Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
The Crew

The Crew

Gamereactor träffade Ubisoft Reflections och fick en åktur samt en närmare titt på deras kommande arkaddoftande racingspel The Crew...

Strax efter vår första riktiga spelsession med The Crew förklarade Julian Gerighty att Atari inte var modiga nog att kalla Test Drive Unimited för ett onlinerollspel när det begav sig; det var helt enkelt före sin tid. Nu har dock tiden hunnit ikapp genren och Need for Speed såväl som Forza Motorsport och Driveclub lägger numera fokus på delade upplevelser och kontaktbarhet spelare emellan. The Crew går hela vägen i detta avseendet, mer än vad något annat spel före det har försökt. När man kikar på de enskilda delarna var för sig står det särskilt tydligt fast att detta är ett onlinerollspel, det går inte att förneka, vilket de heller inte gör.

The Crew
Själva racingaspekten av The Crew känns mycket solid såhär på förhand.

Först och främst är dock spelet byggt för att vara en mycket solid racingupplevelse. Det finns massor av olika bilar att ratta och terrängtyper att färdas i, ett fint stylingstöd samt diverse utmaningar att anta. Sömmarna blir dock snabbt utsuddade när man tar rollspelselementen i beräkning. Det finns här ett rankingsystem där varje ny level ger skicklighetspoäng som kan distribueras inom en rad olika områden för att förbättra dina framtida möjligheter. Det finns också loot; avklarade uppdrag belönar dig med utrustning som också förbättrar dina chanser i tävlingshettan. rollspelselementen är, som ni hör, rejält starka och det slutar inte där, då även PvP-matcher, samarbetsuppdrag och massiva servrar med ett stort antal spelare samtidigt är en del av smeten som gör sitt för att sätta onlinerollspelsstämpeln på plats.

The Crew
Den levande spelvärlden och dess varierande miljöer ser ut att bli ett av de starkaste korten.

Det märks att studion har börjat på samma ritbord som Test Drive Unlimited startade vid. Det är en mycket ambitiös vision att realisera och som förhoppningsvis kommer att bana vägen för framtidens racingspel efter det. Vi får alla direkt starta med den enorma spelvärlden som verkligen är just fullständigt enorm. Att åka tvärs över kartan, kust till kust, i spelets snabbaste kärra ska enligt utvecklarna ta nittio minuter. Ubisoft har skapat en miniversion av The United States of America som är proppad av skiftande terränger och städer som sjuder av liv. Detaljarbetet är, av det vi hittills sett i den nuvarande versionen, mycket imponerande; vägarbetare borrar vid sidan av vägen i avspärrade vägarbetsområden, vilda djur kutar över ditt synfält, gatutrafikanter avser korsa gatan och trafikpatruller kontrollerar förarnas beteenden.

The Crew
Det finns fem olika klasser av bilar att ratta, beroende på vilket väglag du ställs inför.

Nämnde vi att du kan åka var du än vill? Du kan. Under vår genomspelning blev vi ett tillfälle placerade i vandringsleden Navajo Trail i Utah och körde sedan rätt ut i öknen där vi sedan fortsatte, bara för att vi kunde. Minuter tidigare hade vi tuggat kall bergssnö, glassat färbi palmträd i Miami-solen, fascinerats över gatorna i New York samt njutit av utsikten längs motorvägarna på östkusten. Du kan när du vill åka off-road eller med några få knapptryck transportera dig till en specifik plats som du vill besöka.

The Crew lyckas med konststycket att inte kännas tomt eller livlöst trots sin storlek. Det verkar alltid finnas något nytt att göra eller att se, vilket är spännande. I samtliga områden som visades upp fanns det massor av utmaningar och ställen av intresse att turista sig till. Även på motorvägarna, när du åker från punkt A till B, stöter du regelbundet på uppdrag som sätter dig på sidospår som av ren nyfikenhet måste testas innan du fortsätter din ursprungliga resa. Slalom (fast med bilar), hopputmaningar (på stora ramper, ja) och fordonsjakter (håll dig nära din måltavla) är några exempel på hur dessa sidospår kan te sig. Beroende på hur bra du lyckas i eventen tilldelas du medaljer - brons, silver och guld eller helt enkelt en för misslyckande. Desto bättre medalj, desto bättre blir priset, vilket ofta är värdefulla bildelar att spendera på ditt vrålåk.

The Crew
Körkänslan lutar för det mesta åt arkadhållet, men variationen mellan de olika fordonen är ändå bra.

Olika utmaningar tar plats på olika sorters terräng och det finns fem klasser av bilar för varje given omgiving. Gerighty gillar att kalla detta för "racingspelens egna Pokémon" och det är lätt att förstå varför. Street Spec lämpar sig bäst för gatugummibränning. Dirt Spec är rallyinsprirerat och bäst för lervällingar. Perf Spec är prestandamonster och innehar en mindre arkadaktig körkönsla. Raid Spec är off-road-specialister och perfekta för en trevlig ökentripp. Circuit Spec är för de mest tekniskt skickliga spelarna och rena racingbilar. Dessa olika klasser, tillsammans med de olika klimaten, bör innebära en stor variation i spelbarheten.

Vissa av dessa bilar låses upp genom spelets gång i takt med att du stiger i level eller prövar på dem i kampanjen. Kampanjläget har även en story som berättar om en polis som går undercover och nästlar sig in i en organisation av bilsmugglare vid namn "510" och för att vara helt ärlig låter det varken särskilt jätteupphetsande eller originellt, men det är samtidigt inte en genre som är populär tack vare dess starka narrativ. Kampanjen kan i alla fall spelas antingen ensam eller i goda vänners lag där ni bildar ett eget crew (därmed titeln). Att spela ensam innebär att du konstant är på helspänn, då varje misslyckande gör att du slussas till uppdragets början igen. Om du spelar med vänner räcker det dock med att en i ditt crew vinner och alla belönas för det.

The Crew
Det finns gott om variation när det kommer till valet av bilar.

Vi testade att spela både solo och med andra spelare och det är mycket enkelt att bjuda in vänner till dina sessioner för lite snabbåkande. I ett event spelade vi exempelvis ensam till en början, men då vi hade stora svårigheter med att preja måltavlan i bilen framför oss av vägen tog vi hjälp av några vänner som hoppade in i tävlingen efter en inbjudan och plötsligt kunde tävlingen genomföras utan problem. Sägas ska att dynamiken är mycket annorlunda med flera spelare samtidigt jämfört med att spela ensam - mindre tävlingsinriktat och mer avslappnande. Det handlar mer om att ha roligt än att känna pressen och tyngden på racingaxlarna när flera spelare samsas om utrymmet.

Vi fick också testa på att använda den loot som vi plockat upp för att pimpa våra bilar med. Det finns ett dussintal olika sätt att öka fordonens prestanda på och ännu fler sätt att smycka bilarna på för att ge ett originellt utseende. I början körde vi en Chevrolet, men uppgraderade sedan till en Aston Martin DB9. Resten av tiden steg vi i graderna efter lyckade försök med utmaningarna och efter flera medaljer i bagaget var siktet inställt på att skaffa den bästa tillgängliga bilen genom en PvP-match mellan alla närvarande journalister. Och ja, kära läsare, självklart vann Team GR och slutade på en förstaplats.

The Crew
Att bjuda in spelare att tävla i dina event är både smärtfritt och enkelt.

Med den triumferande vinsten i bakhuvudet väntade vi på vår tur med att få intervjua utvecklarna genom att utforska kartan ytterligare. Gränssnittet känns lite onödigt komplicerat i nuläget och att lära sig hur allt fungerar kommer att ta ett tag, men det är också något som jag tror kommer att putsas på till releasen. I Freedrive-läget satte vi upp en rutt från Miami till Amarillo och hade sedan en lång nattresa genom staterna, vilket blev en atmosfärisk tur som bars upp av det sköna, bakomliggande soundtracket.

Efter intervjun återvände vi till spelandet igen och transporterade oss till en rad platser som vi tidigare aldrig besökt och det är lätt att fastslå att variationen finns här med råge när det kommer till miljöskiftningar. Det ser mycket bra ut också. Versionen som vi spelade var låst till 30 bildrutor i sekunden och renderades i 1080p, något som också kommer att gälla när det skeppas ut i spelhyllorna (konsolversionerna). Bilfysiken lutar åt arkadhållet för det mesta, men på ett väl avvägt sätt och även variationen mellan olika fordon var imponerande. Vi kan knappt bärga oss efter att ha testat The Crew, för ett sådant bra intryck lämnade det oss med. rollspelsdelarna känns löjligt tilldragande och kommer att resultera att vi återvänder gång på gång och samarbetsstödet såväl som de stora servrarna känns mycket, mycket lovande i och med den vibrerande och levande spelvärlden.

Ännu finns det mycket kvar som inte avslöjats och vi är mycket spända på att få veta mer inom den närmsta tiden. Från början var vi inte helt sålda på hela idén, men efter att ha sett vad det hela handlar om med egna ögon genom att själva lägga vantarna på det, är vi mycket positiva. Låt oss bara hoppas att Ubisoft kan hålla sig på banan hela vägen ut och leverera med vad de lovar, för då kan detta bli något riktigt spektakulärt.

The Crew
The Crew kräver att du hela tiden är online medan du spelar.

Relaterade texter

The CrewScore

The Crew

RECENSION. Skrivet av Johannes Leander

Johannes har den senaste veckan levt sitt liv i Ubisofts upphåsade massiva online-racer. Lyckas det uppfylla den amerikanska drömmen?



Loading next content