Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

DC och spelbranschen har hittills passat ungefär lika bra ihop som olja och vatten. Men nu tänker britterna på Rocksteady ändra på det, och se till att serievärldens mest spelmisshandlade karaktär behandlas med den respekt han förtjänar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att DC Comics, en av världens största serieskapare, fortfarande våga sälja sina licenser till spelutvecklare världen över är en gåta verkligen värdig en mästerdetektiv som Batman. För vilka har det kissats på mer under åren än just Stålmannen och den gamle Läderlappen? Skitspel på skitspel har branschen spottat ur sig i förhoppning om att bara namnet på omslaget kränger en miljon kopior, redan innan lunch. Nej usch och fy, vet du vad, ett nytt DC-spel vill jag inte ens titta åt. Det är ju bara ski... Men vänta nu, vad är det här? Snygga skärmdumpar, arga ondingar, en pumpad riddare av natten med sur attityd och rätt mängd skitnödighet... Kan det vara...?

Ja, det kan det nog kanske vara. Ett riktigt lovande Batman-spel. Det är i alla fall det första intrycket man får när man tar sig an Rocksteadys försök att sparka liv i karaktären med sitt Batman: Arkham Asylum. Känslan är att man på ett såpass här tidigt stadie gör det mesta rätt. Storyn bygger inte på vare sig en film, serietidning eller något sådant, även om namnet är lånat från en av de mer lästa berättelserna kring Bruce Wayne och hans alter ego. Istället är allting nyskrivet, i samarbete med Paul Dini som är hjärnan bakom den hyllade tecknade tv-serien Batman: The Animated Series.

Arkham Asylum är för seriefans världen över ett välkänt fäste för spritt språngande galningar, gärna med mord i blick och mängder av stryk i sinnet. Lite som Gamereactors redaktion när krämbullarna tagit slut med andra ord. Hit ska Batman transportera den nyss infångade Jokern, för en lång och avslappnande semester bland råttor, galler och hjärnskrynklare. Men se det vill inte Jokern alls vara med om. Vid leverens flyr den grönhårige marodören och passar på att släppa lös varenda onding på hela psykhemmet, varav ingen har något alls till övers för Batman. Det blir istället din (eller ja, Batmans) uppgift att fånga in slöddret igen och ställa allt till rätta.

Allting utspelar sig alltså inom Arkhams korridorer. En enorm värld där spelaren kan komma och gå lite som han vill. Storyn må drivas framåt, men världen är din att utforska som du behagar. Kalla det linjär lekstuga, om du vill. Spelet liras ur ett tredjepersonsperspektiv, vilket förhoppningsvis blir en frisk och fin fläkt som blåser bort stanken från alla usla plattformare Batman tvingats stå ut med genom åren. Till din hjälp att utforska Arkham får du helyllefamiljen Gordon. Pappa polischef, Jim, kommer att dyka upp genom spelets gång och ge dig värdefulla tips hur du kan ta dig vidare, samtidigt som du kommer ha ständig radiokontakt med Jim Gordons dotter Barbara.

Detta är en annons:

Precis som i serien är Batman en klassisk allt-i-allo när det gäller brottsbekämpning. Spelet kommer att bestå av fighting-sekvenser, detektivdelar och en stor skopa smyga. Av det förstnämnda kan rapporteras att grundupplägget är väldigt enkelt. Tre knappar används, Attack, Kast och Bedöva. Dessa knappar används sedan med fördel i olika combo-system. Dels för att så snabbt och effektivt som möjligt skicka motståndaren i golvet, men också för att uppgradera Batmans förmågor. Schysst utförda kombinationer ger nämligen erfarenhetspoäng till Batman, som sedan används för att låsa upp nya egenskaper och uppgradera medföljande attiraljer på klassiskt rollspelsmanér.

Givetvis kommer du också nyttja det gula bältet fullt ut, och slänga bataranger omkring som om de vore pengar på Wall Street. Dessutom har Rocksteady, i vad som ser ut att vara väldans inspirerat av Heavenly Sword, lagt till en funktion där kameran lägger sig tätt bakom en kastad batarang och låter spelaren styra den lille rackaren precis hur den vill med kontrollen. Kan du säga Sixaxis?

En riktig Batman vet ju dessutom att överraskningars värde inte går att underskatta, så ej heller i Batman: Arkham Asylum. Om det är något område där den mörke riddaren verkligen briljerar så är det ju att utnyttja skuggor och mörka vrår till sin fördel och det kommer du givetvis behöva utnyttja i Rocksteadys lir. Visserligen väljer man här att kalla det för "predatory moments", men vi vet ju alla vad det handlar om. Smyg, göm dig, smyg lite till, ta ett bastant grepp om skurkens nacke och vrid om tills solen går ner.

Glädjande nog har Rocksteady även tagit fasta på något som ofta hamnar i viss skymundan i Batman-snacket, nämligen hans detektivförmågor. Han är ju trots allt polisens hjälpreda nummer ett, och i Batman: Arkham Asylum kommer du få använda alla mantelmannens förmågor. Batman har nämligen lagt till sin redan grymma outfit, ett visir som dyker upp när det ska utredas saker och letas ledtrådar. Dessa skannas sedan in i hans databas för senare bruk, och det har utlovats flera pussel som bara kan lösas med Batmans hjärna.

Detta är en annons:

Rocksteady verkar också ha insett att design av både Batman och hans enorma värld är A och O i att skapa ett trovärdigt spel. Därför har man samarbetat med Wildstorm Productions, en del av DC Comics skapad av legendariske Jim Lee, och som tagit sig an uppgiften att designa Batman: Arkham Asylum. Resultatet syns tydligt på det material som finns att tillgå. Batman verkar bli en slags blandning mellan Christopher Nolans benhårda variant och den klassiska gråsvarta dräkten. Dessutom verkar han fullständigt skitsur oavsett vad han företar sig, vilket är precis så vi vill ha honom. Allting snickras ihop utifrån Unreal 3-motorn, vilket vi vet sedan tidigare borgar för kvalitet.

Fiendegalleriet är än så länge ganska hemligt, förutom givetvis att Jokern kommer spela en central roll. Dessutom syns Killer Croc på en av skärmdumparna som släppts. I övrigt är allt bara rykten, men räkna med Pingvinen, Dubbelansiktet och Gåtan, för att nämna några. Dessa verkar dyka upp i spelet som bossar och viss information säger att det kommer krävas helt olika tänk för varje boss om Batman ska ha en chans att besegra dem. Läge att inhandla en synonymordbok vid mötet med Gåtan med andra ord.

I övrigt finns inte mycket att gå på när det gäller Batman: Arkham Asylum. Inte än så länge. Man ska inte döma ett spel efter några skärmdumpar, ej heller efter hur usla de föregående titlarna har varit. Men ingen kan väl förneka att Batman som karaktär besitter en enorm potential och borde med rätt hantering kunna utgöra ett riktigt bra spel. Sköter bara Rocksteady sina kort rätt känns det som om man är på väg att äntligen ge oss det Batmanspel vi alla längtat efter. Förutsatt att man inte slänger in tönten Robin i spelet såklart.

Batman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham Asylum
Batman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham Asylum
Batman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham Asylum
Batman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham AsylumBatman: Arkham Asylum

Relaterade texter

Batman: Arkham AsylumScore

Batman: Arkham Asylum

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Gömda bomber i Gotham City, polisledningen inlåst på hispan och en Joker på rymmen med Batman tagen som gisslan

2
Batman: Arkham Asylum firar tio år

Batman: Arkham Asylum firar tio år

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Spider-Man får ursäkta, men när det kommer till spelvärlden är Batman den obestridlige kungen. Och det kanske bästa superhjältespelet av dem alla är såklart Batman:...



Loading next content