Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Risen 3: Titan Lords

Risen 3: Titan Lords

Med konkurrens från The Witcher och Dragon Age har Risen-serien aldrig riktigt flugit. Tredje gången gillt då, kanske, när Piranha Bytes satsar alla kort på valfrihet i medeltidsmiljö...

  • Text: Martin Eiser, GR DE (Översättning: Oskar Nyström)

Med Risen 2: Dark Waters visade Piranha Bytes att de fortfarande hänger med, och att de tagit klivet in i den moderna spelbranschen. Den tyskbelägna studion gav oss gammaldags spelmekanik och ett styltigt men intressant stridssystem i piratmiljö, men trots att receptet därmed var ett ganska simpelt sådant hade man problem med att finslipa spelupplevelsen, och i slutändan aspirerade man aldrig på några högre betyg. Faktumet att många spelare tröttnade redan under den alltför utdragna och långsamma inledningen talar för sig själv; idéerna var inte dåliga men ofta kantiga när de praktiserats.

Inför Risen 3: Titan Lords har man därför tagit ett steg tillbaka och återinfört medeltidsmiljöerna som skådeplats. Skogarna, ruinerna och gruvorna kommer att kännas igen för dig som följt serien. Likaså kristallmagin. Man överger dock inte piratlivet helt; vissa platser kommer att kännas från föregångaren, och piraterna ska spela en betydande roll i äventyret. Som tur är kommer vi att kunna simma den här gången.

Risen 3: Titan LordsRisen 3: Titan Lords
Grafiken imponerar när det kommer till spelvärlden, miljöer och faktumet att man vågar måla med tydliga färger.

Historien kretsar återigen kring en namnlös hjälte. Titaner hotar mänsklighetens överlevnad och till råga på allt sväljs din själ redan i äventyrets inledning av en gigantisk Shadow Lord. Drivkraften är därmed att få tillbaka vad du förlorat, men för att över huvud taget ha en chans behöver du bli starkare. Resan kan börja, och även om det inte är den mest originella starten på ett äventyr så innebär det åtminstone att du kan fylla tomrummet i din själ lite som du vill under spelets gång. I slutändan kan du bli mer demon än människa, eller vice versa.

Stridssystemet tycks fungera fint, att döma av en kort introduktion där jag får slåss mot skelettkrigare, noshörningar, gigantiska krabbor och söta ankor. Det gäller att kombinera svärdshugg med magiska färdigheter, timing är A och O för att dela ut så mycket skada som möjligt, och även om jag kanske inte golvas av hur väl allt flyter så tycks allt, som sagt, fungera som man kan förvänta sig.

Risen 3: Titan Lords
Övergiven av gudarna. Hotad av titanerna. Bestulen på sin själ. Det suger att vara hjälten i Risen 3: Titan Lords. Åtminstone inledningsvis, men det gäller att vara företagsam för att ta sig upp från botten.

Desto mer imponerad blir jag däremot av hur investerad jag känner mig i den vackra spelvärlden. Risen 3: Titan Lords körs på en förbättrad grafikmotor och som resultat är miljöerna väldigt detaljrika, men dessvärre är animationerna under dialogerna fortfarande minst sagt sparsamma. I jämförelse med andra kommande rollspelstitlar såsom The Witcher 3: Wild Hunt och Dragon Age: Inquisition blir det snabbt smärtsamt tydligt att Risen 3: Titan Lords spelar i ett par ligor lägre ned. Visst har man gjort ett fantastiskt bra jobb med de resurser man har att tillgå, men det är förstås till ytterst lite hjälp när konsumenten ska välja vilket spel han helst tar med sig hem från spelaffären.

Och om man inte kan tävla i samma liga så får man erbjuda något unikt istället. Det tycks Piranha Bytes ha förstått när de poängterar att de utvecklar något som inte nödvändigtvis kommer att tilltala den breda massan. Man lägger istället vikt på valmöjlighet och möjlighet för spelaren att påverka sitt eget äventyr, säger man. Efter den linjära inledningen kommer Risen 3: Titan Lords att öppna upp sig och förgrenas, och det är dina val som avgör vad du upplever, och i vilken ordning. Naturligtvis kommer det att erbjudas flera olika slut. Både på spelet i stort och i de flesta uppdragen.

Risen 3: Titan Lords
Gotiskt, lurvigt, otäckt och mysigt. Precis som Gothic-fans vill ha det.

De mest konservativa fansen vill helst inte se några förändringar alls, vad det verkar, utan hoppas på att Piranha Bytes ska skala bort lager på lager tills man i stort sett relanserar Gothic från tidigt 2000-tal. Den vägen kommer man inte riktigt att gå, men jag konstaterar ändå att jag förbluffas över hur få nyheter som presenteras.

Risen 3: Titan Lords ska släppas i augusti, om allt går som det ska. Konsolversionerna portas av en extern utvecklare, men internt har man också spenderat mycket resurser på att säkra att konsolversionerna blir likvärdiga PC-utgåvan. Förhoppningsvis har man nu lärt sig från sina misstag, och även om känslorna är blandade såhär på förhand kan jag inte låta bli att känna ett sug efter att utforska den mystiska spelvärlden närmare. Jag vill finkamma den, utveckla mina magiska färdigheter, se vem jag kan bli, ta reda på hur långt jag kan tänja på valmöjligheterna... Svik mig inte nu.