Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War

Ett krigsspel utan krig där utmaningarna löses med dialog snarare än kulor, kan det verkligen vara något? För att besvara den frågan har Gamereactor nu provspelat Valiant Hearts: The Great War...

  • Text: Gillen McAllister, GR EU (Översättning Jonas Mäki)

Förra månaden cirkulerade en bildserie kallad '20 Photos that Change the Holocaust Narrative' runt i sociala medier. Foton av ett annat slag än vi är vana vid att se från förintelsen, som visade de människor som levde livet och såg glädjeämnen under dessa svåra år. Foton som gav lite sammanhang åt situationer där vi annars tidigare bara varit åskådare.

Jag påminns väldigt mycket om just dessa bilder när jag får chansen att spela Valiant Hearts, Ubisoft Montpelliers 2D-pusseläventyr vars undertitel är Great War - där man kämpat mer med att ge en korrekt bild av samtiden snarare än velat gotta sig i krigande - där vi under ett års tid får följa fyra olika perspektiv på just första världskriget. Visst kommer vi att få stirra döden i vitögat och det vankas även massiv förstörelse, men du som spelare kommer aldrig att avlossa en enda kula eller döda någon.

Du kommer däremot mellan varven att få skratta och häpnas över en del händelser, medan kommunikationen folk emellan sker via pusselinspirerade piktogram. Trots det och den säreget tecknade stilen känns alla personer mer äkta än i de flesta andra spel. Det är helt enkelt ett ovanligt kreativt och konstnärligt sätt att skildra mänskligt liv under en konflikt som ledde till sådant ofattbart lidande.

Valiant Hearts: The Great War
Trots att man varken skjuter eller dödar någon i tecknade Valiant Hearts: The Great War, känns kriget mer påtagligt än i de flesta andra spel.

- Det är ett spel om krig, säger associate producer Gregory Hermittant och tillägger, "Inte ett krigsspel."

Och visst, det är såklart en stor skillnad. Det här är sannerligen inte något Contra i första världskrigets omgivningar. Det innehåller som sagt inte ens något skjutande. Och med tanke på studions historia är det kanske inte så överraskande att de valt att berätta sin historia på ett annat sätt än med vapen. Det här är trots allt samma team som tog sig an politik och propaganda, detta beväpnad med endast kamera och en jakt på sanning, i rollen som journalisten Jade i 2003 års mycket uppskattade Beyond Good & Evil.

Resonemanget går igen i Valiant Hearts, till och med i spelets inledande träningssekvens när farmaren Carl släpas iväg från sin familj för att tvingas ta värvning i armén. När vi lär oss hur man ska slå ut fienden med bajonetter genom att attackera en docka, så väljer Carl att armbåga sina motståndare istället för att döda. Bajonetten används aldrig. Och så är det i spelet med, ställs du inför fiender du måste smyga förbi så kan du knocka dem - men inte ta ihjäl dem. Som parallell till det ställs du samtidigt inför scener när hela plutoner mejas ner skoningslöst av kulsprutor från välbevakade maskingevärstillhåll och upplever när artilleripjäser förintar hela läger. Även om Carl undviker våld i onödan så gör inte spelet det.

Valiant Hearts: The Great War
Den 25 juni är det premiär för spelet till PC, Playstation 3 och 4 samt Xbox 360 och Xbox One.

De karaktärer du stöter på och spelar som är alla fiktiva, däremot är situationerna, händelserna och platserna baserade på fakta. Varje kapitel har en text som förklarar vad som hände och det är ofta omskakande läsning. För det är som sagt ett spel om krig, inte ett krigsspel.

Valiant Hearts: The Great War fick rejält med uppmärksamhet på Ubisofts egen tillställning DigiDays förra året, endast överskuggad av det utmärkta Child of Light. Men där det spelet hade en riktigt lång rullande namnlista efter att man klarat det, kommer du här att mötas av endast ett enda namn för design och bara en handfull andra sammanlagt. Det här är kort sagt ett rent entusiastprojekt.

Det började som en fikarastidé när Ubisoft Montpelliers anställda lekte med Ubisofts grafikmotor UbiArt Engine (används i bland annat Rayman Legends), men växte när allt fler blandade sig i detta hobbykoncept varpå det till slut alltså fick grönt ljus och kunde bli ett spel. Lite som en indie-doftande grej att göra mellan AAA-spelen för att hålla den kreativa ådran igång. Och efter att ha sjunkit ned i en bekväm stol hos Ubisoft för att spela en timme står det klart att Valiant Hearts: The Great War är ett spel som kommer stanna kvar i mitt sinne under lång tid framöver.

Valiant Hearts: The Great War
Det är en magnifik och engagerande historia som berättas i Valiant Hearts: The Great War där vi får se hur krig påverkar människor även utanför frontlinjen.

Spelet hoppar mellan de fyra huvudpersonerna, och visar deras framgångar och eventuella möten på en karta där en berättarröst anknyter till viktiga händelser under första världskriget. Din interaktion med allt som händer sker i huvudsak genom pusslande. Det passar spelet i övrigt och drar ned på tempot något. Även om några av pusslen redan tidigt är hyggligt utmanande så kommer de inte bli svårare längre fram i äventyret. Detta är ett mycket medvetet val av utvecklarna som anser att alla ska kunna spela igenom det och få ta del av slutet. Storyn är dessutom så välskriven att man inte vill lägga handkontrollen ifrån sig och det går fort att bli personligt engagerad i historierna som berättas.

Alla de spelbara figurerna har sin egen uppsättning förmågor anpassade efter deras personliga story. Utöver ovan nämnda Carl finns Emil som tidigt blir tillfångatagen och tvingad till straffarbete av fienden, men flyr genom att använda matlagningsredskap för att gräva sig ut genom kollapsade tunnlar. Detta medan Anna är en doktor som måste leta improviserad utrustning genom att utforska omgivningarna samt lägga brutna ben till rätta och sy ihop stora sår genom tidsbaserade minispel. Det är genom Anna vi får ett tydligt exempel på hur studion velat visa prov på alla krigets fasor. Anna är nämligen med och skjutsar soldater till fronten i en stulen taxi, mer än så kommer vi inte spoila för er men tro oss när vi säger att detta är något värt att uppleva.

Valiant Hearts: The Great War
Valiant Hearts: The Great War innehåller flera överraskande händelser som vi inte vill spoilera för er.

Den före detta amerikanska soldaten Freddy som gått med i franska främlingslegionen är den mest traditionella figuren i ett spel om krig. Han kan skära sig genom taggtråd och är en hejare med handgranater. Men även han drivs av något mer personligt än bara krig, nämligen hämnd och hans historia blir mer och mer begriplig genom korta mellansekvenser. Till sist är det hunden Walt som på flera sätt knyter samman dessa personer. Även under vår korta spelsession inser vi hur viktig Walt är för pussellösandet där man genom enkla kommandon får honom att granska omgivningarna. Du får själv välja om du vill klappa och belöna honom när han gjort något bra, och det känns talande för det personliga engagement vi snabbt får för Valiant Hearts: The Great War att vi stryker honom på huvudet så snart vi får chansen.

Valiant Hearts: The Great War släpps i slutet av nästa månad och precis som med Child of Light törs vi utfärda en köprekommendation redan innan vi ens fått recensera det. Och vi kommer även fortsättningsvis se till att spoila så lite som möjligt av denna pärla så du får chansen att upptäcka det unika äventyret helt själv.

Valiant Hearts: The Great WarValiant Hearts: The Great WarValiant Hearts: The Great War