Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tekken 6

Tekken 6: Bloodline Rebellion

Vi har väntat länge på det här. Oj så vi har väntat. Och det dröjer ett tag till. Något exakt datum finns inte, förutom någon gång under hösten 2009. Men låt oss gå tillbaka till början

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det som skulle bli Tekken 6 visades först upp i en extremt tidig version som en av de första titlarna till Playstation 3, redan på E3 2006. Då var Tekken 5 fortfarande nytt och det vi fick se av en svettglänsande, superhögupplöst Jin Kazama var ofattbart läckert. Och förstås fejk, förrenderat som bara tusan.

Nästa år dök Jin upp igen tillsammans med den nya förmågan från expansionen Dark Resurrection, den fagra Lili. Verklighetskollen var inte nådig och den allmänna uppfattningen var att Namco helt hade tappat kollen. Det här var i samma veva som spel som Love Football och Frame City Killer fick oss att skaka bekymrat på huvudet.

Trots massiv kritik kämpade Namco förstås vidare, vad annat kunde de göra? I slutet av 2007 släpptes slutligen Tekken 6 i de japanska arkadhallarna, och framgångarna blev oväntat stora. Sedan dess har vi tålmodigt väntat, och det kommer alltså att dröja minst 8-9 månader till innan vi får chansen att testa det på allvar.

Spelmässigt har Namco förändrat mycket litet från den extremt välgjorda femman, och från en serie som förutom den närmast pariahatade fyran alltid varit i toppklass i genren. Fortfarande ligger mycket av fokus på aggressivt, nära spelande, på att hitta öppningar och göra sin motståndare mottaglig för en rejäl dos kok stryk, gärna halvvägs upp i luften.

Detta är en annons:

Nytt för serien, om än inte för genren, är nya sätt att jonglera folk genom att helt enkelt studsa dem mot marken med hårda attacker. Råkar du ut för det går det inte längre att ta sig ur genom att rulla undan. Det finns också en "rage"-mätare som aktiveras när du nästan är besegrad, som gör dig starkare och dessutom tillåter en del kombinationer som vanligtvis inte fungerar. Det gör att en försvagad fiende kan vända en match om han får rätt öppning, ett slags ersättning till de superattacker som tvådimensionella fightingspel brukar bjuda på.

Så långt stabila, användbara och etablerade funktioner som känns genomtänkta. Vad som däremot gör Tekken 6 ännu flummigare än sina ofta flamsiga föregångare är att klädsystemet har blivit viktigare. Inte nog med att spelet har fler kostymer och att du kan blanda fritt mellan plaggen, det finns också särskilda föremål som låter dig utföra specialattacker. Bland annat kan Bryan Fury skjuta folk med hagelgevär, om än bara i särskilda kastmoment.

En annan sak som ofta präglat serien är det överfulla karaktärsgalleriet. Efter experiment med att dra ner på antalet i trean och fyran har det bara exploderat och praktiskt taget alla som någonsin varit med i ett Tekken-spel är också med här (utom Jun, stackarn, som är den enda fightingfigur som verkar förbli död). På det kommer en hel drös nykomlingar. Zafina är en lönnmörderska vars slingrande stil påminner en del om Voldo. Leo är en hurtig pojkflicka som söker hämnd, beväpnad med den intensiva Hakkyoku-ken-stilen (som Akira från Virtua Fighter). Miguel är en sjaskig slashas med Don Juan-komplex och en odefinierad kampstil. Roligast i det första gänget är nog Bob, en gigantisk tjockis som byggt upp sin kropp för att effektivast kunna utnyttja sin karate. I den kommande arkaduppdateringen Bloodline Rebellion, som ligger till grunden för hemversionen, får vi också ytterligare två nykomlingar i form av robotflickan Alisa Boskonovich och den svenske superhjälten Lars Alexanderson.

Det är inte utan att det känns lite för trångt i karaktärsvallistan, och även om mycket har gjorts för att separera karaktärerna handlar det fortfarande om många likartade stilar. I gengäld behöver man inte oroa sig för att en favoritfigur ska försvinna.

Detta är en annons:

Tekken 6 är inte heller särskilt snyggt. Namco krossade till slut alla förutfattade meningar med Soul Calibur IV och bevisade att de inte helt tappat stinget, men arkadversionen av Tekken 6, som bygger på samma hårdvara som Playstation 3, ser inte alls bra ut. Simpla modeller med kantiga, ihopknycklade leder, taffliga texturer, trist ljussättning och massor av återanvänd, stel animation. Nu kan det ju mycket väl hända att hemversionerna blir ordentligt förbättrade och det hoppas jag verkligen, för spelen har alltid pressat sina respektive konsoler och det vore synd att bryta den trenden. Dessutom har det onekligen hänt en del med spelgrafiken mellan 2007 och 2009.

Men jag är ändå förväntansfull inför spelet, av en orsak. Tekken 6 har klarat sig oerhört bra i den hysteriskt tuffa japanska arkadbranschen, där undermåliga spel skoningslöst skyfflas undan och glöms bort bland femton år gamla Street Fighter-kopior och erotiska mahjongspel i något hörn. Det slåss med både Street Fighter IV och uppdateringen av Virtua Fighter 5 på lika villkor och det om något är väl ett gott tecken. Så jag tänker inte döma hunden efter håren - det blir helt enkelt upp till bevis i höst!

Tekken 6Tekken 6Tekken 6Tekken 6
Tekken 6Tekken 6Tekken 6Tekken 6
Tekken 6Tekken 6Tekken 6Tekken 6

Relaterade texter

Tekken 6Score

Tekken 6

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Tekken 6 i bärbart format, kan det verkligen bli bra det? Det var frågan Jesper "fegspelarn" Karlsson ställde sig och efter att ha smiskat trut i massor är jans svar helt klart: Jajjebox

Tekken 6Score

Tekken 6

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter närmare fem långa år är det återigen dags att gå med i Namcos Iron Fist-turnering för att dela ut lite storstryk



Loading next content