THQ:s tillgångar såldes som bekant till både höger och vänster efter att de gått i konkurs, och det gav ett gyllene tillfälle att köpa ett känt varumärke och därefter förädla det efter eget huvud. Det är något väldigt ovanligt i en spelvärld där uppföljare normalt liknar sina föregångare för att se till att framtida spelförsäljning inte riskeras. De flesta spelen såldes dock för att de var hyggligt färdiga och hade kort tid kvar till lanseringen, men tre spel var överhuvudtaget inte ens påbörjade. Av dessa räknar vi med att få höra mer om Darksiders hyggligt snart, Red Faction riskerar att vara borta för alltid - och så har vi Homefront.
Homefront var THQ:s eget försök att rida på Call of Duty-vågen. Det fick en enorm knuff med marknadsföring och medial uppmärksamhet innan premiären 2011, där vi i en smått dystopisk framtid fick uppleva hur Nordkorea invaderade och ockuperade Nordamerika (detta var alltså innan Call of Duty-serien fick en liknande story). Men den alltför korta storyn och avsaknaden av unika inslag gjorde att Homefront inte stod ut från mängden och det blev snabbt ett spel man kunde fynda i rea-backarna.
Efter det köpte alltså Crytek upp rättigheterna till Homefront, och med Deep Silver som utgivare och Crytek UK (före detta Free Radical, utvecklare av Timesplitters) som utvecklare har de nu gjort om konceptet från grunden för att leverera en helt ny upplevelse. Upplägget för hela spelet är dock detsamma, det är alltså fortfarande illbattingarna från Nordkorea som framgångsrikt invaderar USA. Fyra år efter att detta hänt skiftas fokus från Colorado och militärer till Philadelphia och medborgargarden, där civilbefolkningen sakta men säkert skapat en gräsrotsrörelse för att driva bort inkräktarna.
Homefront: The Revolution är fortfarande en förstapersonsskjutare som erbjuder problem som bäst löses genom att trycka ned avtryckaren på någon bastant krutpåk. Det är det mest unika med spelet är istället hur Crytek UK skapat spelvärlden i denna titel som enbart kommer till de nya konsolerna och PC. Vi snackar enorma sandlådevärldar som fritt kan utforskas ensamt eller med upp till tre vänner i co-op. En karta på skärmen visar hur mycket folk det är på gatorna för att du ska kunna veta var du kan gå, vart du eventuellt bör fly och vilket ställe som är bäst att gömma sig på. Att utforska saker är inte samma sak som att kriga, genom att ha vapnet undanstoppat, bete dig normalt och blanda dig med andra människor kan du få möjlighet att granska vad fienden har för sig, kolla var övervakningskameror sitter samt lära dig hur motståndarnas soldater patrullerar.
Detta är kort sagt ingen korridorskjutare, och när du väl skjuter så är det en del av något speciellt. Tack vare en smartphone-förbindelse med resten av dina kumpaner från motståndsrörelsen markeras eventuella faror och intressanta saker på skärmen, och genom att bryta dig in i lagerlokaler kan du samla på dig nödvändigheter som sedan kan användas för att skapa hemmasnickrade vapen eller förbättra de ni redan har. De bästa sakerna är såklart mer bevakade, och att smyga sig fram till dem är en absolut nödvändighet. Blir du upptäckt kommer du nämligen att få tampas med både helikoptrar och tanks samt ilskna nordkoreaner.
Det demo Gamereactor fick ta del av är en del av Deep Silvers E3-presentation, och här fick vi bland annat se huvudpersonen bygga en bilbomb varpå den med radiostyrning körs iväg till en nyligen parkerad bil vid en stor konvoj. När bilen sprängs, är det en signal för motståndrörelsen (som i Playstation 4-versionen vi får se kontrolleras av datorn istället för verkliga människor) att kasta sig fram från diverse gömställen med dragna vapen för en massiv attack.
Demot är kort men imponerande, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är byggt med den mäktiga Cryengine 3 av en Crytek-studio. Designmässigt för det närmast tankarna till Ubisofts kommande The Division. De regniga gatorna byts så småningom mot ett ödelandskap när vi i ett tunnelsystem beger oss mot en så kallad Red Zone, en pulveriserad stadsdel som omger resten av staden, varpå demot snöpligt slutar.
Utvecklarna menar att de befolkat det ockuperade landet med proaktiva fiender som kommer att agera organiskt på allt det du hittar på. Tanken är att i takt med att du klarar av dina uppdrag, kommer stadens förtryckta människor att våga söka sig till motståndsrörelsen samtidigt som staden i sig självt förändras. Det kommer alltså inte finnas någon mätare som visar hur befriad staden är, däremot kan man lättare röra sig i den, hitta vettigare affärer, kunna besöka fler gator samt stöta på scriptade händelser som inte hade skett om fienden fortfarande haft full kontroll. En liten twist på ett system vi sett i många andra spel förr.
Homefront kommer att släppas 2015 till PC, Playstation 4 och Xbox One. Med E3 runt hörnet och Gamescom i slutet av sommaren kan vi räkna med att få se ännu mer av just Homefront framöver. Vårt första omdöme är att det onekligen ser ut och beter sig som ett spel värdigt den nya generationen, men vi behöver fortfarande övertygas om att det inte är ett gammalt maskineri under den vackra ytan så det känns lika bra att spela som det ser ut. Revolution snarare än evolution, alltså.